Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Kunsthall Oslo
Kunsthall Oslo
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Forlokkende estetikk er en fellesnevner blant ukas beste utstillingsåpninger. Vi lar oss rive med i møte med Ina Bach Wiiges særegne blyanttegninger og Thorolf Holmboes fantastiske illustrasjoner.

Denne uka skjer det mye spennende på kunstfronten. I Bærum åpner Henie Onstad to utstillinger Boyle Family og kunstplakater, samtidig som Bærum Kunsthall åpner gruppeutstillingen «Guilt by Association».

Henrik Olai Kaarstein er tilbake i Oslo, med sin første soloutstilling etter at han avsluttet studiene i Tyskland. På Kunstplass utforsker Hanne Ekkern grensene mellom byrom og landskap, og på Khartoum holder Ahmed Umar en performance inspirert av sin onkels livshistorie.

Gå heller ikke glipp av Oslo Open til helga – 380 kunstnere åpner dørene til sine atelierer rundt om i byen!

Se Thorolf Holmboes illustrasjoner i studiesalen. (Foto: Nasjonalgalleriet)

Thorolf Holmboe på Nasjonalgalleriet

(Universitetsgata 13, åpen torsdag 19. april fra kl 14.00-16.00)

Annonse

Nasjonalgalleriet åpner nok en gang studiesalen for pop-up-utstilling. Denne gangen står bokkunstneren Thorolf Holmboe (1866-1935) for tur. Med sine illustrasjoner, vignetter og bokomslag bidro Holmboe aktivt til norsk bokkunst fra slutten av 1800-tallet til godt ut i mellomkrigstiden. Som den første i sin generasjon, skapte Holmboe bokomslag på kunstnerisk vis, og i studiesalen vil Nasjonalgalleriet vise frem noen av hans forarbeid til ulike bøker han jobbet med.

Utstillingen står bare 19. april. Les mer HER.

Ina Bache-Wiigs blyanttegning «Double Trouble» er blant verkene i Bærum Kunsthalls nye utstilling. (Foto: Bærum Kunsthall.)

«Guilt by Association» på Bærum Kunsthall

(Odd Nansens vei 19, åpning torsdag 19. april kl. 18.00)

På Bærum Kunsthall er går bedømmelseskriteriene for kunsten selv under lupen i utstillingen «Guilt by Association». Kurator Tommy Johansson har invitert fem kunstnere, hvis verk vil sorteres i utstillingen ut ifra deres fysiske og synlige forbindelser. Utstillingen sikter på å utforske sammenhengen mellom etiske og estetiske sympatier.

Utstillingen står til 13. mai. Les mer HER.

Hanne Ekkern utforsker grensene mellom by og natur på Kunstplass. (Foto: Kunstplass.)

«Borderline» av Hanne Ekkern på Kunstplass

(Tordenskiolds gate 12, åpning torsdag 19. april kl. 18.00)

I prosjektet «Borderline» tar Hanne Ekkern for seg de flytende grensene mellom urbant landskap og natur. Utstillingen består av fotografier, found objects (funnet materiale) og en serie konstruksjoner bygget opp av barnåler. Samlet, reflekterer verkene over grenser både rent fysisk og mentalt. Hva skiller utsiden av byen fra innsiden?

Utstillingen står til 19. mai. Les mer HER.

I «World Series» jobber Boyle Family med å skape nøyaktige kopier i 1:1-skala av områder på jordens overflate. (Foto: Henie Onstad Kunstsenter.)

*Dobbel utstillingsåpning på Henie Onstad

(Sonja Henies vei 31, åpning torsdag 19. april kl. 20.00 – 19.00 for medlemmer)

Henie Onstad Kunstsenter åpner to nye utstillinger denne uka.

«Nothing is more radical than the facts» er en omfattende presentasjon av den britiske kunstfamilien Boyles mer enn femti år lange virksomhet. Mark Boyle startet som poet, før han sammen med partner Joan Hills, arbeidet videre med teater, skulptur, lysprojeksjon, assemblage og happenings. Nå har Boyle og Hills barn Sebastian og Georgia overtatt prosjektet. Boyle Family regnes som foregangsfigurer innen skulptur, lyskunst og assemblage i europeisk etterkrigskunst.

I utstillingen «Flyktig form» viser kunstsentret for første gang frem sin plakatsamling. Da Henie Onstad åpnet i 1968, var det et uttalt mål å støtte formgivere og billedkunstnere som jobbet innen plakatmediet. Dette resulterte i en stor egenproduksjon og innsamling av over 3000 plakater gjennom innkjøp, donasjoner og trykksaksutveksling. Henie Onstads plakatsamling består primært av kulturplakater, som også vil være fokus for utstillingen.

«Flyktig form» står til 24. juni og «Nothing is more radical than the facts» står til 2. september. Les mer HER.

I Kaarsteins fotokollasjer møter populær kulturen dyreriket og kunsthistorien. (Foto: Island Oslo.)

«Lei deg» av Henrik Olai Kaarstein på Island Oslo

(Wismargata 2, åpning torsdag 19. april kl. 19.00)

Island er en serie utstillingsprosjekter initiert av Christian Torp Galleri. Island bytter lokaler mellom hver utstilling, og på torsdag åpner utstillingen «Lei deg» i Wismargata.

«Lei deg» er Henrik Olai Kaarsteins første soloutstilling i Oslo etter han ble ferdig med kunstutdannelsen ved Städelschule i Frankfurt. I den nye utstillingen viser Kaarstein tre overlappende serier, med foto og kollasje. Her finner man referanser til populærkultur, dyreriket og kunsthistorien, samt de personlige og hverdagslige motivene som Kaarstein er mest kjent for.

Utstillingen står til 13. mai. Les mer HER.

Ahmed Umar under en performance på Galleri Seilduken i 2013. (Foto: Ahmed Umar.)

«About Ali» av Ahmed Umar på Khartoum

(Bernt Ankers gate 17, performance fra kl. 20.00)

Klokken åtte i kveld vil den sudansk-norske kunstneren Ahmed Umar gjennomføre en performance på Khartoum Contemporary Art Center. Umar jobber både med maleri, trykk og ulike former for smykker, i tillegg til performance.

«About Ali» er inspirert av Umars onkel, Ali, sin livshistorie. Umar møtte bare onkelen et par ganger, hans navn var ikke noe som ofte ble nevnt av familien. Ali var svært intelligent, men hadde også stor temperament, og han ble anklaget for å være besatt av djevler. I flere år ble han stengt inne i familiens Moské, hvor de forsøkte å drive ut de onde åndene ved hjelp av Koranen. Akkurat hva som vil skje under performancen vet vi ikke, men vi har store forventninger til at Umar vil gjøre oss kjent med en side av det sudanske samfunnet som enn så lenge er oss ukjent.

Les mer HER.

Ivan Galuzins atelier i Villa Romsli på Romsås er blant stedene du kan besøke under Oslo Open. (Foto: Julia Kidder.)

Oslo Open kunstfestival

(Oslo, 21. og 22. april.)

Denne helga er det endelig Oslo Open – ja, vi samarbeider med dem, men de må med i en guide som presenterer ukas viktigste kunsthappenings. Oslo Open betyr at vi har en unik sjanse til å besøke nesten 400 ulike kunstnere sine atelierer. Blant de som åpner dørene for publikum er Josefine Lyche, Erlend Grytbakk Wold, Hanan Benammar, Monica Winther og Ivan Galuzin. Oslo Open gir oss vernissagegjengere mulighet til å komme tettere på kunstnerne og bli kjent med hvordan de produserer sine kunstverk og arbeider opp mot utstillinger.

Finn ut hvilke atelierer du skal besøke og les mer HER.

*Presseetisk fotnote: undertegnede jobber som formidler ved Henie Onstad Kunstsenter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen