Debatt

Nei, kjære Kulturetaten, jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener

Julia Kidder
Julia Kidder
At jula kom og gikk er ingen unnskyldning for at tomme atelierer i Oslo står udisponert, skriver Marthe Elise Stramrud.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er At jula kom og gikk er ingen unnskyldning for at tomme atelierer i Oslo står udisponert, skriver Marthe Elise Stramrud.

At Oslo kommune eier bygg og dermed subsidierer atelierer til kunstnere er vel og bra. Men det forutsetter at de klarer å forvalte lokalene sine på en mye mer effektiv måte enn det som er tilfelle i dag.

Disse byggene får ikke stå tomme. Men nå gjør de nettopp det, og samtidig tvinges vi som kunstnere ut av indre by, og må finne private utleiere i utkanten. Det private markedet kommer som regel med stive priser og dårlige, kortvarige kontrakter. Resultatet er at svært mange profesjonelle kunstnere står på bar bakke, uten et sted å jobbe. Uten kunstnere som jobber – ingen kunst!

«Uffameg, jula kom og gikk»

Høsten 2016 tok jeg kontakt med Kulturetaten vedrørende et ledig atelier i Kirkeristen som disponeres av dem. Den gang ønsket jeg å leie det midlertidig, til et prosjekt, siden jeg likevel visste at det stod tomt, og at en utlysning og tildeling kom til å ta tid.

Svaret jeg fikk, etter å ha sendt tre e-poster, var at det nevnte lokalet skulle lyses ut på nyåret – altså tidlig i 2017 – og at en kortidssleie, som jeg foreslo fra oktober til desember 2016, ikke ville la seg gjennomføre.

Annonse

Det gir ikke mening. Men da jeg etterlyste fremgang i saken i februar 2017, fikk jeg dette svaret, fra spesialkonsulenten for seksjon for Kultureiendommer i Kulturetaten:

«JA, uffameg, jula kom og gikk. Vi jobber med utlysning nå men det er vanskelig å sette et tidspunkt fordi jo lenger vi venter jo flere blir ledige, om du skjønner».

Problemet er at nei, kjære Kulturetaten, jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener.

Ikke holdbart

Nå er vi nemlig på god vei inn i sommeren 2018, og etter den informasjonen jeg sitter på så står dette atelieret fremdeles tomt.

Kunstnerkollegaer har i kveld fortalt meg om ytterligere fire atelierer som står tomme på Frysja, flere på Tøyen Trafo, og jeg er også redd for at dette gjelder enda flere bygg og atelierer.

En annen kollega var i møte med kulturbyråden om den samme saken rett etter sommerferien i fjor. Hun ble fortalt at de skulle gjøre alt de kunne for å få fortgang, oversikt, og så videre. Nå er det nettopp det jeg krever, for dette er ikke holdbart!

Marthe Elise Stramrud er billedkunstner og bor i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar