Dette er kunstnerne som mottar Oslo bys kunstnerpriser i Rådhuset i dag

Oslo kommune
Oslo kommune
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Mottar hvert sitt stipend på 50 000.

Oslo bys kunstnerpriser går til «personer som i det siste eller de seneste årene har gjort en fremragende innsats innen Oslos kunstliv». Den består av et diplom og et stipend på 50 000 kroner.

Fjorårets prismottakere ble offentliggjort 18. april, og i dag klokka 13.55 mottar de prisen fra ordfører Marianne Borgen og komitéleder Harald Nissen i Oslo Rådhus.

Oslo bys kunstnerpris for 2017 tildeles bredt. Til =Oslo & Oslo ESS for festivalen «Brylarm», konsertarrangør Peer Osmundsvaag, fotograf Morten Andersen, prosjektleder Anne Beate Hovind og dansepedagog Merete Lingjærde.

Peer Osmundsvaag er ikke sikker på hva han skal bruke stipendet til, men føler seg beæret over å være en av prismottakerne. (Foto: Peer Osmundsvaag.)

En av de viktigste kunstnerprisene i landet

Siden 1978 har Oslo gitt kunstnerprisen til fire til fem mottakere i året. Prisen regnes av mange som en av de viktigste kunstnerprisene i landet.

Annonse

– Kunst- og kulturlivet gjør Oslo til en spennende, mangfoldig, kreativ, inkluderende og nytenkende by. Kunst- og kulturlivet gir Oslo identitet. Med kunstnerprisene hedrer Oslo dyktige utøvere som har bidratt gjennom mange år og vi viser også at vi setter pris på det nyskapende som skjer i byen vår, sier ordfører Marianne Borgen til Subjekt.

Prismottaker for 2017, Peer Osmundsvaag, er enig:

— Det er veldig fint at det eksisterer en slik pris. At ulike aktører i kulturlivet får en oppmerksomhet etter mange års hardt arbeid. Oslo kommunes kunstnerpris bidrar til at Oslo er en levende by, med rikt kulturliv. Mange bekker små gjør en stor å – det er kanskje litt klisjé å si, men det handler om kjærlighet til Oslo.

Merete Lingjærde, som mottar prisen for sitt arbeid som dansepedagog, mener prisen også gir signaler utover kunstfeltet:

— Prisene favner bredt og slik jeg ser det omfatter de en rekke ulike deler av Oslos rike kunstliv.  Jeg håper og tror at prisene og det fokuset dette får inspirerer, sier hun.

Rockebandet Oslo Ess mottar prisen sammen med gatemagasinet =Oslo for gratisfestivalen «Brylarm». (Foto: Paal Audestad.)

Trekker frem konsertarrangører

To av årets vinnere mottar prisen for sitt arbeid som konsertarrangører. Peer Osmundsvaag startet i 2001 Atomic Soul, som har bidratt til å få mange internasjonalt anerkjente musikere, deriblant Leonard Cohen, til Oslos konsertlokaler.

– Å motta denne prisen er en enorm ære og en hyggelig overraskelse. Vi jobber jo med arrangering, så det er ikke ofte vi blir kastet lys over. Måten kommunen løfter oss fram på med denne prisen er helt fantastisk. Ikke alle vet hva som skal til for å tilrettelegge for ulike kulturarrangementer, og det er hyggelig at kommunen viser at de setter pris på arbeidet vi gjør, sier Osmundsvaag.

Gatemagasinet =Oslo og bandet Oslo Ess mottar også prisen for deres innsats som tilretteleggere. Sammen har de skapt gratisfestivalen «Brylarm», som er en sosial og musikalsk møteplass mellom =Oslo-selgere og det gjengse konsertpublikum.

– Først og fremst må vi bare få si at det var en utrolig hyggelig og veldig overraskende beskjed å få fra ordføreren at vi skulle få tildelt denne prisen. Det betyr jo at kommunen har lagt merke til og setter pris på initiativet vårt om å skape en møteplass for mannen og kvinnen i gata og mannen og kvinnen  gata. Det er mange som har brukt mye tid på å arrangere «Brylarm», og det er hyggelig å få en anerkjennelse for den frivillige innsatsen vi og våre samarbeidspartnere har lagt ned i prosjektet de siste fem årene, skriver Oslo Ess i en mail til Subjekt.

Morten Andersen (i midten) vil bruke stipendet til utvikling av nye fotobokprosjekter. (Foto: Morten Andersen.)

Pris og penger

Morten Andersen mottar Oslo bys kunstnerpris for sitt arbeid som fotograf og billedkunstner. I sin begrunnelse for pristildelingen trekker Oslo kommune fram Andersen særlige innsats for utviklingen og anerkjennelsen av fotoboken som selvstendig sjanger.

– Etter en lang rekke med sure avslag på støtte til de siste bokprosjektene mine, så gjør det godt at noen setter pris på det en driver med, både moralsk og også for lommeboka selvsagt, sier Andersen.

Pengene kommer godt med i hans nyeste prosjekt «Fast Cities».

– Det er absolutt en fotobok, en stor og feit en til og med! Bakgrunnen for prosjektet er den voldsomme urbaniseringen som skjer i verden og de utfordringene det fører med seg. Boka er ferdig trykket, men ikke levert ennå. Den publiseres av svenske forlaget Journal og releasen vil være på den internasjonale fotobokfestivalen i Kassel 1. juni.

Oslo Ess legger også vekt de økonomiske fordelene av å motta prisen:

– Prisen er viktig, spesielt for vår del, fordi den motiverer til å fortsette med dette frivillige arbeidet. Og helt konkret så gir den økonomiske delen av prisen et litt bedre sovehjerte når vi skal i gang med planleggingen av neste års festival. Stipendet på 50 000 kroner er svært tiltrengt i prosjektet siden «Brylarm» er et gratis arrangement og mottar minimalt med sponsorpenger, sier bandet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker