Vernissageguiden

Utstillingsåpningene du bør sjekke ut denne uka

Galleri Golsa
Galleri Golsa
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Denne uka sikter flere visningssteder på å peke ut den videre kursen for norske kunst. Her finner du alt fra Munch til Rihanna og lammekebab.

Enhver samtidskunstentusiast har mye å glede seg til når denne ukens vernissager åpner dørene.

På Kunstnerforbundet åpner den årlige juniutstillingen, denne gang under tittelen «Det kollektive hodet». Utstillingen favner bredt sjangermessig, og rommer alt fra skulptur til video, performance og maleri.

Mangfold i kunstuttrykk blir det etter all sansynlighet på Kunstnernes hus når avgangselevene fra masterprogrammet i billedkunst på KHiO åpner sin avgangsutstilling. Dette er å regne som en av årets mest spennende kunstopplevelser, og er et absolutt must for en hver vernissagegjenger.

Vi ser også fram til åpninger på OSL Contemporary, Galleri Ram, Galleri Golsa, Noplace og Kunsthall Oslo.

Annonse
Under Juniutstillingen vil man kunne se verk av syv kunstnere. (Foto: Kunstnerforbundet).

«Det kollektive hodet – Juniutstillingen 2018» på Kunstnerforbundet

(Kjeld Stubs gate 3, åpning torsdag 24. mai kl. 18.00)

Kunstnerforbundet åpner årets juniutstilling i dag. «Det kollektive hodet» består av eldre og yngre verk av syv kunstnere. Verkene omfatter alt fra tegning og maleri til skulptur, video og sosiale hendelser. Tilsynelatende kan tematikken virke uklar, men felles for alle verkene ligger en undersøkelse av kunstens autonomi. I tillegg, har flere av verkene oppstått som resultat av dels kollektive prosesser, enten i form av dialog eller ved å benytte seg av rester, assosiasjoner og møter.

Blant verkene finner vi blant annet Anna Daniells reklame for en skulptur og Andre Dahl Monsens 3D-printede golfkøller. Under selve åpningen vil man også kunne være vitne til en performativ grillskulptur utenfor Kunstnerforbundet, hvor prosjektet BABB serverer lammekebab.

Les mer HER.

Per Barclay er kjent for sine oljerom, som har blitt vist i både inn- og utland.(Foto: OSL Contemporary).

Per Barclay på OSL Contemporary

(Haxthausens gate 3, åpning torsdag 24. mai kl. 19.00)

Per Barclay er velkjent nasjonalt – så vel som internasjonalt – for sine skulpturer, fotografier og installasjoner. På OSL Contemporary vil Barclay presentere et glasshus, monumentale fotografier, samt en skulptur. Publikum vil dermed få et innblikk i kunstnerens rike og varierende praksis.

Fotografiene viser til en av Barclays velkjente oljerom – installasjoner hvor kunstneren skaper oljebasseng inne i utstillingsrommene. Bildene på OSL contemporary viser et oljerom Barclay hadde i Kristiansand i fjor. Størrelsen på bildene, som dekker hver sin vegg, skaper en følelse av tredimensjonalitet, som skaper nærhet til den opprinnelige installasjonen. Dette inntrykket forsterkes av glasshuset – som fotografiene omringer. Publikum går inn i ett verk, men er stadig omringet av et annet.

Les mer HER.

Utstillingen «Nouveau Naïve» peker på en ny tendens på den nordiske kunstscenen preget av intuisjon og spontantitet. (Foto: Galleri RAM).

«Nouveau Naïve» på RAM galleri

(Thorvald Meyers gate 51, åpning fredag 25. mai kl. 18.00)

På RAM galleri åpner utstillingen «Nouveau Naïve». Selve tittelen betegner det kuratorene omtaler som en ny tendens innen nordisk billedkunst, som siden 1990-tallet har vært preget av nykonseptuell, idébasert kunst drevet av former for institusjonskritikk. «Nouveau Naïve», eller nynaivisme, betegner således en motreaksjon. En ny generasjon kunstnere som vender seg bort fra den kalde og beregnede estetikken for å utvikle uttrykk basert på intuisjon, spontanitet og spiritualitet.

Les mer HER.

Liv Melin refererer både til faktiske og fiktive vennskap i sine arbeider. Et gjentagende motiv er Rihanna, som her vises på en dollarseddel. (Foto: Galleri Golsa).

«SKY HIGH RIDES» av Liv Melin på Galleri Golsa

(Waldemar Thranes gate 84C, åpning fredag 25. mai kl. 18.00)

Den svenske kunstneren Liv Melin arbeider figurativt med maleri, tekstil og skulptur. Verkene er fortellende og utforsker forholdet mellom fantasi og fiksjon. Et hovedtema i Melins arbeid er vennskap – både fiktive og reelle – hvor kunstneren utforsker sin sameksistens med spesifikke personer. I verkene som vil bli vist på Golsa utforsker Melin blant annet sitt fiktive vennskap med Rihanna, som kunstneren selv siterer ved flere anledninger i utstillingsteksten.  I og med at Melin kontinuerlig linker motivene opp mot seg selv, kan hennes arbeider oppleves som et utvidet selvportrett.

Les mer HER.

Masterstudentene ved Kunstakademiet avslutter sin utdannelse med avgangsutstilling på Kunstnernes hus. (Foto: Kunstnernes hus).

«AVGANG 2018» på Kunstnernes hus

(Wergelandsveien 17, åpning fredag 25. mai kl. 19.00)

Denne uka åpner en av årets mest spennende utstillinger – nemlig avgangsutstillingen til masterelevene ved Kunstakademiet. Årets avgangsklasse består av mange navn som allerede har markert seg på den norske kunstscenen, deriblant Urd J. Pedersen, Vilje Celin Kern Vestenfor og Aghata Wara. Det blir utvilsomt høy kvalitet, så vel som et interessant innblikk i hva som rører seg på akademiet for tiden. Dette vil du ikke gå glipp av!

Les mer HER.

Noplace åpner utstillingen «Rope», hvor Nicholas Riis viser noen av sine nyeste arbeider. (Foto: Noplace).

«Rope» av Nicholas Riis på Noplace

(Oslogate 2b, åpning fredag 25. mai kl. 20.00)

Noplace åpner også ny utstilling denne uka. Den norsk-danske kunstneren Nicholas Riis arbeider primært med kasselignende skulpturer i en stor variasjon av materialer. Disse skulpturene lar seg vanskelig beskrive. Materialene er ofte ulike tekstiler – skinn, pels og stoff, som drar assosiasjonene hen til motevesker og møbler. På Noplace vil Riis holde en mindre utstilling med nye arbeider, deriblant noen tegninger i mangaestetikk. Det er en påfallende likhet mellom mangakarakterenes påkledning og Riis skulpturer som forsterker assosiasjonene til moteindustriens it-vesker.

Les mer HER.

Andy Warhol lot seg inspirere av Munch. Mot slutten av sin karriere lagde han en hel serie basert på Munchs mest kjente litografier. (Foto: Kunsthall Oslo).

«Andy Warhol – After Munch» på Kunsthall Oslo

(Dronning Eufemias gate 34, åpning lørdag kl. 12.00)

I samarbeid med Munchmuseet åpner utstillingen «Andy Warhol – After Munch» på Kunsthall Oslo denne uka. Andy Warhol regnes som en av de største kunstnerne fra forrige århundre, og er særlig kjent for sine popkunstarbeider – deriblant silketrykket av Marilyn Monroe og de ikoniske trykkene med Campbell’s suppebokser.

Blant Warhols litt mindre kjente arbeider er serien han lagde i 1983-84 med motiver hentet fra Edvard Munchs mest kjente litografier. Sammen med Henri Matisse, var Munch en av Warhols absolutte favorittkunstnere. På Kunsthall Oslo vil man kunne se tre av hovedverkene i Warhols «After Munch»-serie, så vel som andre unike fullskala trykk produsert i samme periode og ulike skisser. Slik skal publikum ikke bare få se Warhols ferdige verk, men også få et innblikk i hans kunstneriske prosess.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner