Andy Warhol og Edvard Munch utstilles sammen

Når Andy Warhol kopierer Munch

Kunsthall Oslo
Kunsthall Oslo
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kunsthall Oslos nye utstilling «Andy Warhol – After Munch» er interessant, men på ingen måte banebrytende.

Andy Warhol har selv uttalt at han lagde kunst som var uinteressant etter 15 minutter. Han hadde kanskje helt rett.

Utstillingen «Andy Warhol – After Munch» er ikke den mest nyskapende utstillingen på tapeten, selv om den stadig vekk påpeker flere likhetstrekk mellom to av 1900-tallets største kunstnere.

Munchmuseet i bevegelse

De siste årene har Munchmuseet presentert en rekke mer eller mindre vellykkede «Munch +»-utstillinger, eller andre typer utstillinger hvor museet har utforsket Munchs kunst i relasjon til andre store kunstnere fra forskjellige stilepoker.

Det har nesten vært overraskende at turen enda ikke har kommet til den amerikanske pop-kunstneren Andy Warhol – kanskje linken mellom de to kunstnerne blir for åpenbar?

Annonse

Munch var nemlig ikke bare en av Warhols favorittkunstnere, men også utgangspunkt for en serie med femten malerier, som Warhol titulerte «After Munch».

Det er tre av disse maleriene, samt noen upubliserte trykk og Warhols egne skisser, som vises i Kunsthall Oslos nye utstilling, vel å merke gjort i samarbeid med Munchmuseets satsning «Munchmuseet i bevegelse».

Warhol har ikke bare kopiert, men også forstørret Munchs litografier. (Foto: Kunsthall Oslo).

Da Warhol kom til Norge

I 1973, besøkte Warhol Norge med ett mål: Han ville se Munchs bilder. Warhol dro til både Nasjonalgalleriet og Munchmuseet, og ble tydelig inspirert av det han så. Ti år senere produserte han serien «After Munch» på bestilling fra Galleri Bellman i Stockholm.

Warhol hentet sine motiver direkte fra noen av Munchs mest kjente litografier. Disse ble til tre motiver «Skrik», «Eva Mudocci» og et dobbeltmotiv med «Madonna» og «Selvportrett (med skjelettarm)».

Han lagde fem versjoner av hvert motiv på lerret. De kalles malerier, selv om de i realiteten er unike trykk. Alle maleriene er bygd opp i tre lag. Et lag med maling, som danner bakgrunnsfargene i maleriene, deretter trykte Warhol et trykk basert på fotografier av Munchs verk, før han til slutt påførte sin egen tegning av motivet.

På denne måten møtes Munch og Warhols versjon direkte i motivet, noe som blir særdeles påfallende i Warhols «After Munch – Madonna», hvor man under ser Munchs kjente motiv med øynene lukket. Over, har Warhols tegning av kvinnen fått vidåpne øyne, som minner om de skrekkslagne øynene vi kjenner fra «Skrik».

I motsetning til Munchs original, har Warhols tegning av «Madonna» øynene åpne. (Foto: Kunsthall Oslo).

Copycat nr. 1

Det approprierende elementet i serien «After Munch», er karakteristisk for Warhol. Mange av hans mest kjente arbeider var nettopp kopier av andre bilder.

Primært hentet han sine motiver fra massemedia, men også Leonardo da Vincis «Mona Lisa» ble kopiert. Warhol kommersialiserte sine motiver. De ble produsert i store opplag og solgt verden rundt.

Det var måten Warhol kopierte på som gjorde bildene til hans egne, det lå alltid et utforskende element i arbeidet. Bildene som nå henger hos Kunsthall Oslo understreker dette. Selv om motivene er velkjente, er det som å se dem med nye øyne.

Gjennom å velge en annen fargepalett enn Munch, så vel som å påføre sine egne tegninger over Munchs bilder, virker plutselig motivene nokså annerledes. Avhengig av fargene virker bildene lystigere og mørkere enn Munchs originale trykk.

Tre av Warhols «Skrik (After Munch)» på rekke og rad. (Foto: Kunsthall Oslo).

Objektifisering av motivet

I tillegg til de tre maleriene, henger et utvalg upubliserte trykk i utstillingsrommet. Man kan se hvordan Warhol prøvde ut ulike fargekombinasjoner og hvordan disse ulike fargene virker på motivet.

Warhols «Eva Muddoci» i rosa, framstår som langt mindre menneskelig enn Munchs original i sort. Selve motivet kitchifiseres, og føles mer som et objekt enn som et bilde av et menneske.

Denne dehumaniseringen av motivet kan man også spore i andre Warhol-serier, som i hans ikoniske «Marilyn Monroe Diptych», laget bare noen uker etter Monroes død i 1962. Skuespillerinnens ansikt er gjentatt femti ganger over de to bildene. Dette resulterer i at verket minner mer om massemedias repetetive bildebruk, enn tradisjonelle kunstverk.

Noe av det samme skjer med Munchs litografier i Warhols reproduksjoner. Bare i den relativt beskjedne utstillingen på Kunsthall Oslo kan man se seks versjoner av «Eva Muddoci» og fire utgaver av «Skrik».

Det kan bli kjedelig i lengden, selv om fargene varierer mellom hver utgave. Dette strider for så vidt ikke med Warhols intensjon. Han skal selv ha uttalt at han lagde kunst som var uinteressant etter 15 minutter.

Warhols prøvetrykk av «Skrik» viser hvordan kunstneren eksperimenterte med ulike farger før han lagde sine endelige malerier. (Foto: Kunsthall Oslo).

Mer omfattende koblinger

Det virker for meg litt pussig at ikke Munchmuseet ikke har ønsket å gjøre en større satsning på å sammenligne Munch og Warhols kunstnergjerninger. Ikke fordi Warhol kopierte Munchs mest kjente motiver, men fordi det faktisk er mange fellestrekk mellom de to kunstnerne.

Begge var i sin tid del av undergrunnsmiljøer. Munch menget seg med Kristiania-bohemen, mens Warhol bygde sin eget miljø rundt The Factory (hans kunststudio) og frekventerte regelmessig på Studio 54.

Utover dette, gjorde de begge også grensebrytende eksperimenter med ulike trykkteknikker. Munch utviklet en egen puslespillaktig teknikk for å trykke tresnitt i flere farger samtidig. Warhol, på sin side, brukte mye tid å utvikle silketrykket etter sine kunstneriske formål.

Rent tematisk krysses også de to kunstnernes veier, lenge før Warhol gjør sine Munch-kopier. Dette påpekes av Kunsthall Oslos kurator, som har valgt å inkludere Warhols videoverk «Kiss» fra 1963. Her vises ulike par, av ulike og samme kjønn, som kysser intenst. Kun året før hadde Illinois blitt den første staten som opphevet loven mot sodomi i USA.

Ikke bare har Munch også et maleri med tittelen «Kyss», som Warhol, adresserte han tema som i hans samtid var ansett som betente eller til og med tabu, deriblant seksualitet og sinnslidelser.

I tillegg til de unike maleritrykkene, planla Warhol en serie mer kommersielle trykk. Warhol gikk bort før han rakk å signere dem. (Foto: Kunsthall Oslo).

Den dype sortfargen som dekker utstillingsveggene, stiller Warhols særegne og fargesterke palett i et godt lys. Publikum inviteres ikke kun til å se Warhols Munchkopier, men også til å bli kjent med hans kunstneriske prosess – hvor nettopp fargevalg sto sentralt.

De to kunstnernes tematiske og tekniske krysningspunkter kommer fram av katalogen. Det hadde vært spennende å se dette ytterligere utforsket i en større utstilling, hvor også Munchs originale trykk var inkludert.

På den andre siden, hadde det kanskje nettopp blitt for åpenbart å stille ut Warhol og Munchs «Skrik» side om side. Forøvrig, har dette allerede blitt gjort av Louisiana i 2010 – under tittelen «Warhol after Munch» – ironisk nok.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg