Han har allerede vist kolleksjoner under Oslo Runway og London Fashion Week. På lørdag lanseres Øyvind Ruuds masterprosjekt O-F-C på F5 Consept Store.
O-F-C (Office for Form and Contexture) er en del av Øyvind Ruuds (32) masterprosjekt fra KHiO.
– Prosjektet handler om merkevareutvikling og interdisiplinært samarbeid. Gjennom dette arbeidet utviklet O-F-C seg som et interdisiplinært designkontor som tilrettelegger for praksisbasert utforskning gjennom samarbeid og kreativ utvikling, forklarer Ruud.
Til tross for at kravet til avgangskolleksjonen for masterelevene er seks looks, valgte Ruud og O-F-C å presentere hele tyve ulike looks under avganåsvisningen for KHiOs designstudenter:
– Design handler om mer en bare produktutvikling. For å utvikle en merkevare krever det at man jobber helhetlig og strategisk. Av erfaring vet jeg at det å utvikle en kolleksjon er en krevende prosess. Derfor var det viktig å få på plass et solid team fra begynnelsen av. Dette er kanskje en utradisjonell måte å tilnærme seg et masterprosjekt, men viste seg å ha en veldig positiv effekt.
Under lanseringsfesten på F5 Concept Store inviteres interesserte til å komme og prøve kolleksjonen, samt legge inn bestillinger. O-F-C vil også by på en audiovisuell presentasjon av sin utvidede merkevareidentiet.
Egenprodusert visning under Oslo Runway
For Ruud er det viktig å presisere at O-F-C ikke er hans prosjekt alene. Mark Lewis Barbero, Axel Enquist og Annikken Wilhelmsen har vært med å designe kolleksjonen.
– Vi satte i gang en stor produksjon og viste en kolleksjon på 20 looks i en egenprodusert motevisning under Oslo Runway. Bak dette arbeidet står det et stort team. Alle har vært med å bidra med sin fantastiske kompetanse, kunnskap og erfaring.
Ruud har også vært opptatt av å samarbeide på tvers av disipliner. Med seg på laget har han hatt blant andre grafisk designer Jørn Aagaard, regissør Kasper Häggström og musikkduoen Kjuke, som har produsert et eget Soundtrack til visningene.
– O-F-C handler nettopp å utforske samarbeidsprosesser. Gjennom samarbeid har man mulighet til å utvikle seg selv og sitt eget kreative arbeid i samspill med andre. Jeg har lært utrolig masse gjennom dette prosjektet, og kunnskapen kommer fra de jeg har samarbeidet med. Det er jeg veldig takknemlig for, sier Ruud.
Tidløst design
O-F-C skilte seg ut under avganåsvisningen på KHiO. Mens de andre elevene utforsket nyskapende og konseptuelle uttrykk, var Ruuds plagg slående minimalistiske. Alt er sort og linjene er rette.
– Kolleksjonen vår tar for seg basisplaggene. Selv har jeg 20 like t-skjorter. Jeg føler en trygghet ved å kunne komme tilbake og kjøpe favorittplagg om igjen. Gjennom erfaring i konfeksjonsbransjen har jeg sett at dette er et behovet som også finnes hos mange andre, forteller Ruud.
Ruuds visjon for O-F-C er at formene og snittene skal være faste, mens konteksten – materialer og presentasjon – skal variere.
– Kolleksjonen prøver å utforske hva slags grunnbehov som ligger i en konsistent, uniform garderobe. Vi delte kolleksjonen inn i tre kategorier; formal wear, casual wear og sportswear, som både definerer livstil og brukerbehov.
Inspirasjon fra 80-tallet
Inspirasjonen til O-F-C enkle og tidløse design er hentet fra 80-tallets protestkolleksjoner:
– På 80-tallet var Rei Kawakubo og Yohji Yamamoto sine helsorte kolleksjoner en protest mot datidens fargeglade motebilde som symboliserte status og velstand.
Ruud anerkjenner imidlertid at situasjonen ikke er den samme i dag:
– Sort er universelt og har vært en stor del av trendbildet siden slutten av 80-tallet. For meg handler ikke sortfargen lenger om protest. Sort er klassisk og tidløst. I dagens kultur, som i stor grad er basert på øyeblikkelig tilfredstillelse, forventer vi hele tiden å bli overrasket med noe nytt. Dette er ikke formålet med vår kolleksjon.
Begynte i London
Før Ruud startet masterstudiet på KHiO, studerte han ved den internasjonalt anerkjente motelinja på Central St. Martins i London.
– Jeg fikk æren av å studere under legendariske Louise Wilson. Hun var beryktet for å være forferdelig tøff mot elevene. Vi jobbet på samme nivå som etablerte motehus i luksusbransjen, og derfor stilte hun ekstremt høye krav til arbeidet vi leverte. Hun var brutalt ærlig og pushet alle til å nå sitt fulle potensiale. For noen ble det for mye. Hun var helt ekstrem, og helt fantastisk, forteller Ruud.
Utdanningen ved Central St. Martins har gitt Ruud mye:
– Central Saint Martins er spesielt, fordi masterprogrammet måler seg med den etablerte moteverden. Arbeidet vises og bedømmes i en profesjonell kontekst. Da jeg studerte førsteåret på master på Central Saint Martins var jeg med å designe kolleksjonen til en av avgangselevene i tekstil – denne kolleksjonen ble også vist under London Fashion Week.
– Alt har en kommersiell verdi
Ruud anser at den norske motebransjen står overfor en rekke utfordringer. Han mener internasjonal etablering er nødvendig for at den norske moteindustrien skal utvikle seg, slik den allerede har gjort i Sverige og Danmark.
– Jeg mener at denne utviklingen bør komme fra Kunsthøgskolen i Oslo som er det øverste offentlige organet i Norge for forskning og utviklingsarbeid innenfor det kreative fagfeltet.
Han mener at regjeringen må skape incentivordninger for motebransjen, tilsvarende British Fashion Council, som skaper muligheter for langsiktig verdiskapning for norsk mote.
– Tenk på all den omsetningen som genereres under de internasjonale moteukene. Pressedekningen er med å skape store verdier for de involverte selskapene og lokalt næringsliv drar særdeles god nytte av alle tilreisende som kommer for å være på disse arrangementene. Du kan si hva du vil om toppmodeller og kjendiser, men det er i hvert fall bra for business, sier Ruud.
Ruud ser ikke bare utfordringer, men også muligheter for den norske motebransjen. Han mener Norge kan hevde seg internasjonalt ved å skape mote med langvarig levetid:
– Som professor Kathrine Tolo, ved Kunsthøgskolen i Oslo har utalt, så er etikk den nye luksusvaren. Her ligger det et kjempepotensial for Norge. Jeg håper å få kunne være med å utvikle norsk design til å bli en stor eksportvare i et internasjonalt marked.
Spennende tider i vente
O-F-C er ikke et avsluttet prosjekt, men lever videre. Ruud tror den norske motebransjen er klar for hans kommersielle tilnærming til feltet:
– Tilbakemeldingene vi har fått fra den gruppen vi har rettet oss mot er veldig positiv. Vi ønsker å være et nisjemerke, og målet på sikt er å rette seg internasjonalt.
Nå har de også søkt Bik Bok awards. Hvis de blir nominert vil O-F-C vises for andre gang på Oslo Runway når det arrangeres i august.
– Det hadde vært veldig spennende å bli nominert til dette. Vi planlegger en ny kolleksjon hvor vi tenker at fokuset skal ligge på produksjon og materialer. Vi ønsker å få til samarbeid med norske bedrifter, og håper å få i gang samtaler rundt dette, avslutter Ruud.