Det er ikke uvanlig blant sportskommentatorer å beskrive fotball som kunst. Fra et kunsthistorisk perspektiv lar dette seg vanskelig forsvare, men – jo – fotball er faktisk i noen tilfeller kunst. Ganske god kunst også.
I dag starter verdensmesterskapet i fotball, og Subjekt varmer opp med et dypdykk i fotballens kunsthistorie.
En eldgammel historie
Fotballmotiver i kunsten kan spores nesten 1 000 år tilbake i tid. Et av de eldste kunstverkene i sjangeren er kinesiske Su Hanchens maleri «Et hundre barn i den lange våren» fra midten av 1100-tallet.
Bildet viser en gruppe barn som spiller cuju, en gammel kinesisk ballsport, som av FIFA anerkjennes som den eldste, beviste formen for fotball.
Britene i særklasse
Ikke overraskende, er det særlig britiske kunstnere som har sørget for fotballens representasjon i kunsthistorien.
På 1800-tallet malte Thomas Webster «The Football Game», hvor man kan se en gjeng gutter som beveger seg i stor fart mot en nervøs og spinkel keeper.
I motsetning til Websters kaotiske fremstilling av fotball som et hverdagslig spill mellom anonyme spillere, finner vi hans samtidige Thomas M. M. Hemys maleri «Sunderland vs. Aston Villa».
Hemy var en lokal og ikke veldig kjent kunstner. Maleriet var bestilt av Sunderland – og kampen endte 4-4.
Etter Webster og Hemy finner vi flere eksempler på britisk fotballkunst utover 1900-tallet. Her finner vi også mer abstrakte fremstillinger av den folkekjære sporten som i Clifford Fishwicks litografi (steintrykk) «Football» fra 1953.
Utstilling i Miami
Fotballens tilstedeværelse i kunsten har ikke minket med årene, senest i april i år åpnet Pérez Art Museum (PAMM) i Miami utstillingen «The World’s Game: Fútbol and Contemporary Art». Her finner man verk fra mer enn 30 kunstnere – deriblant Andy Warhols silketrykk av den ikoniske fotballspilleren og -legenden Pelé fra 1977.
Utstillingen forteller historien om fotballmotiver i samtidskunst helt frem til idag – blant de nyere verkene finner vi Roberto Guerreros videoverk «Rite of Passage: Fast and Smooth Transfer to the Other Side», fra 2015. Her brukes fotballspillere i plastikk til å etterligne ulike fotballtaktikker, samtidig som Guerrero utforsker og utfordrer ulike maskulinitetsaspekter og macho-kultur.
Selv om flertallet av kunstnerne i utstillingen på PAMM er menn, finner vi også kvinner. Heriblant den eksperimentelle, østerrikske kunstneren Maria Lassing. Maleriet «Im Netz» fra 2001, viser en spinkel skikkelse med en ball i mellom hendene, som ser ut til å bli taklet bakfra fra en skjelettlignende figur som befinner seg inni målet.
Fotballkunst i Norge
Ingen klarer vel å glemme året 1998 da Norge slo Brasil 2-1 under VM i Frankrike. Det samme året er fotballen også synlig i det norske kunstverket.
Kunstkritikk-redaktør Jonas Ekeberg gjør kunstprosjektet «Subjective Football», hvor han installerer et kamera inni en ball som ble brukt til å spille fotball med, og Julie Arntzen lager det som av Dagbladet ble beskrevet som et «tempel for fotball».
Bildeserien «Messe for massene» ble vist i midt på Champs Élysées i Paris under fotball-VM. Blant maleriene, skal det ha vært et kjempemotiv av Erik Thorstvedt som redder ballen fra mål.
I 2018 gjør fotballen seg stadig synlig på den norske kunstscenen. I utstillingen «Troløse bilder» inkluderte Nasjonalmuseet Harun Farockis installasjon «Deep play», som består av tolv skjermer som viser ulike sider av finalen i fotball-VM fra 2006 mellom Frankrike og Italia.
«Troløse bilder» er nå tatt ned, men hos LNM kan man i skrivende stund se svenske Hanna Sjöstrands serie «Gudenes felt», hvor kunstneren utforsker fotballens fotballens strategier, regler og begrensinger gjennom abstraherte malerier av fotballbaner.