Fotballens kunsthistorie

Fotball er faktisk kunst

(Foto: Robert Guerrero.)
(Foto: Robert Guerrero.)
Sånn serr.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Fotball er kunst, skriver Una Mathiesen Gjerde.

Det er ikke uvanlig blant sportskommentatorer å beskrive fotball som kunst. Fra et kunsthistorisk perspektiv lar dette seg vanskelig forsvare, men – jo – fotball er faktisk i noen tilfeller kunst. Ganske god kunst også.

I dag starter verdensmesterskapet i fotball, og Subjekt varmer opp med et dypdykk i fotballens kunsthistorie.

En eldgammel historie

Fotballmotiver i kunsten kan spores nesten 1 000 år tilbake i tid. Et av de eldste kunstverkene i sjangeren er kinesiske Su Hanchens maleri «Et hundre barn i den lange våren» fra midten av 1100-tallet.

Bildet viser en gruppe barn som spiller cuju, en gammel kinesisk ballsport, som av FIFA anerkjennes som den eldste, beviste formen for fotball.

Annonse
Maleri fra midten av 1100-tallet viser den eldste, beviste formen for fotball, cuju. (Foto: Wikipedia).

Britene i særklasse

Ikke overraskende, er det særlig britiske kunstnere som har sørget for fotballens representasjon i kunsthistorien.

På 1800-tallet malte Thomas Webster «The Football Game», hvor man kan se en gjeng gutter som beveger seg i stor fart mot en nervøs og spinkel keeper.

I motsetning til Websters kaotiske fremstilling av fotball som et hverdagslig spill mellom anonyme spillere, finner vi hans samtidige Thomas M. M. Hemys maleri «Sunderland vs. Aston Villa».

Hemy var en lokal og ikke veldig kjent kunstner. Maleriet var bestilt av Sunderland – og kampen endte 4-4.

Etter Webster og Hemy finner vi flere eksempler på britisk fotballkunst utover 1900-tallet. Her finner vi også mer abstrakte fremstillinger av den folkekjære sporten som i Clifford Fishwicks litografi (steintrykk) «Football» fra 1953.

Clifford Fishwicks «Football» fra 1953. (Foto: The Ingram Collection of Modern British and Contemporary Art)

Utstilling i Miami

Fotballens tilstedeværelse i kunsten har ikke minket med årene, senest i april i år åpnet Pérez Art Museum (PAMM) i Miami utstillingen «The World’s Game: Fútbol and Contemporary Art». Her finner man verk fra mer enn 30 kunstnere – deriblant Andy Warhols silketrykk av den ikoniske fotballspilleren og -legenden Pelé fra 1977.

Utstillingen forteller historien om fotballmotiver i samtidskunst helt frem til idag – blant de nyere verkene finner vi Roberto Guerreros videoverk «Rite of Passage: Fast and Smooth Transfer to the Other Side», fra 2015. Her brukes fotballspillere i plastikk til å etterligne ulike fotballtaktikker, samtidig som Guerrero utforsker og utfordrer ulike maskulinitetsaspekter og macho-kultur.

På Pérez Art Museum i Miami har de dedikert en hel utstilling til fotballkunst. (Foto: Oriol Tarridas).

Selv om flertallet av kunstnerne i utstillingen på PAMM er menn, finner vi også kvinner. Heriblant den eksperimentelle, østerrikske kunstneren Maria Lassing. Maleriet «Im Netz» fra 2001, viser en spinkel skikkelse med en ball i mellom hendene, som ser ut til å bli taklet bakfra fra en skjelettlignende figur som befinner seg inni målet.

Fotballkunst i Norge

Ingen klarer vel å glemme året 1998 da Norge slo Brasil 2-1 under VM i Frankrike. Det samme året er fotballen også synlig i det norske kunstverket.

«Gudenes felt» vises på LNM i disse dager. (Foto: LNM).

Kunstkritikk-redaktør Jonas Ekeberg gjør kunstprosjektet «Subjective Football», hvor han installerer et kamera inni en ball som ble brukt til å spille fotball med, og Julie Arntzen lager det som av Dagbladet ble beskrevet som et «tempel for fotball».

Bildeserien «Messe for massene» ble vist i midt på Champs Élysées i Paris under fotball-VM. Blant maleriene, skal det ha vært et kjempemotiv av Erik Thorstvedt som redder ballen fra mål.

I 2018 gjør fotballen seg stadig synlig på den norske kunstscenen. I utstillingen «Troløse bilder» inkluderte Nasjonalmuseet Harun Farockis installasjon «Deep play», som består av tolv skjermer som viser ulike sider av finalen i fotball-VM fra 2006 mellom Frankrike og Italia.

«Troløse bilder» er nå tatt ned, men hos LNM kan man i skrivende stund se svenske Hanna Sjöstrands serie «Gudenes felt», hvor kunstneren utforsker fotballens fotballens strategier, regler og begrensinger gjennom abstraherte malerier av fotballbaner.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU