Kunsthistoria

Hyller 1800-tallets kvinnelige kunstnere

Oslo Museum
Oslo Museum
På godt og vondt handler «Kvinner ved staffeliet» på Bymuseet i Oslo mer om kunstnerne enn kunsten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny utstilling på Bymuseet i Oslo hyller den kvinnelige kunstneren fra 1800-tallet. Kunstredaktør Una Mathiesen Gjerde kommenterer.

«Kvinner ved staffeliet» er ingen tradisjonell kunstutstilling. Rent kuratorisk minner den mer om en faktuell kilde til byhistorie; informasjonen henger tett og rommet er dels overfylt.

Man får inntrykk av at det ikke er kunsten, men kunstnerene som står i sentrum for utstillingen – og det er kanskje tilfellet. Selv om rommet er uegnet og nokså trangt, er utstillingen på mange måter interessant.

Aasta Nørregaard var en av Norges fremste portrettkunstnere under siste halvdel av 1800-tallet. (Foto: Rune Aakvik, Oslo Museum).

Utdanning forbeholdt menn

Utstillingen belyser ikke hovedsakelig hva kvinnene produserte, men snarere hvordan de fikk muligheten til å bli kunstnere i en tid da de fleste kunstutdannelser var forbeholdt menn.

Et sentralt tema for utstillingen er hvilke utdanningsmuligheter kvinner hadde i Kristiania på 1800-tallet. Her trekkes Bergsliens malerskole frem som en sentral institusjon. I motsetning til de fleste andre kunstskoler på denne tiden, hadde Bergsliens malerskole både en kvinnelige og mannlige studenter – vel å merke fordelt i klasser etter kjønn.

Annonse

Til tross for at de mannlige elevene ved skolen hadde flere goder enn sine kvinnelige medstudenter, ble skolen populær blant begge kjønn og utdannet flere kvinner som senere skulle markere seg på den norske kunstscenen.

På et klassebilde fra begynnelsen av 1870-tallet finner vi blant annet Harriet Backer, Aasta Nørregaard, Ragnhild Beichmann og Annette Anker, som alle har blitt kjøpt opp av Nasjonalmuseet.

Bergsliens malerskole mistet sin aktualitet utover 1870-tallet, og ble erstattet av Akademimalerskolen, som ble etablert av Christian Krogh, Erik Werenskiold og Hans Heyerdahl i 1885. Til felles med Bergsliens opprettet også denne en dameklasse. Den fremragende koloristen og naturalisten Signe Scheel var blant elevene.

Harriet Backers «Evighetsbilde» er et av de yngste maleriene i utstillingen. (Foto: Haugar Vestfold Kunstmuseum).

Opprettet sin egen malerskole

Blant de inkluderte kvinnene i utstillingen finner vi flere store navn. Den som skulle få størst innflytelse er imidlertid utvilsomt Harriet Backer.

Etter årene ved Bergliens malerskole reiste hun til München og Paris for å fortsette sine studier.

Backer utviklet en særegen malerstil i krysningsfeltet mellom naturalismens hverdagslige motiver og impresjonismens lys- og fargestudier. Dette gjorde hennes interiørmalerier svært populære, og hun ble en av sin tids mest anerkjente kunstnere.

I 1882 opprettet Backer sin egen malerskole, hvor så godt som alle de betydelige norske kunstnerne for generasjonen etter var elever i lengre eller kortere perioder. Slik ble Backer et bindeledd mellom sin egen generasjons naturalisme og de moderne retningene som inntok kunstfeltet under 1900-tallet.

Backer er representert i utstillingen med to malerier. «Evighetsbildet» er et av hennes sene stillebenmotiver. Motivet er tydelig abstrahert, selv om man klart kan skimte en vase med blomster og en fruktskål i forgrunn. Dette vitner om hvordan Backer fortsatte å utvikle seg helt til slutten av sin karriere, og fulgte internasjonale tendenser.

Ingen av Aasta Hansteens egne malerier er inkludert i utstillingen, derimot finner vi en replikk av Oda Kroghs portrettmaleri av kunstneren. (Foto: Nasjonalmuseet).

Pionerene

Utstillingen i Bymuseet presiserer at dameklassen fra Bergslien ikke var Norges første kvinnelige kunstnere. Allerede på 1840-tallet sluttet en gruppe kvinner seg til Adolph Tidemand og Hans Gude ved Könglich-Preussiche Akademie Düsseldorf.

Tidemand og Gude underviste kvinnene, men anså dem ikke av den grunn som likeverdige med seg selv:

«Jeg har altid have en vis Fordom imod malende Damer, fordi jeg har mødt saa mange paa min Vei, der tog den Sag aldeles forkert», skriver Gude i 1852.

Flere sentrale kvinner får imidlertid sin utdannelse i Düsseldorf, deriblant Aasta Hansteen og Christiane Schreiber.

Hansteen regnes i dag som Norges første profesjonelle kvinnelige kunstner. Hun var også forfatter, nynorskforkjemper og aktiv i kvinnesaksbevegelsen. Hun publiserte flere engasjerte artikler og var også Norges første kvinnelige foredragsholder.

Schreiber markerte seg også, først og fremst som portrettmaler. I Düsseldorf møtte hun svenske Sofia Amalia Ribbing, som også beskjeftiget seg med portretter. De to kunstnerne ble livsledsagere og arbeidet tett.

I og med at både Schreiber og Hansteen forble ugift kunne de fortsette sine karrierer, i motsetning til de som giftet seg. Familieliv og kunstnerkarriere lot seg sjelden kombinere for 1800-tallets kvinner.

Marie Tannæs maleri av Vøienvolden gård fra 1900. (Foto: Rune Aakvik, Oslo Museum).

Portrettkunstnere

I Norge, som i andre Europeiske land, var kvinnelige kunstnere først og fremst aktive innen portrettsjangeren. Forventningene til kvinnelige kunstnere var at de kunne skape noe virkelighetsnært (imitere), men sjelden hadde evnen til å skape «mesterverk».

«Kvinner ved Staffeliet» bærer preg av dette, en klar overvekt av de inkluderte maleriene er portretter. Ettersom man beveger seg gjennom utstillingen, blir man imidlertid gjort oppmerksom på at stadig flere kvinner mot slutten av 1800-tallet utforsket andre sjangre, da særlig sjanger-, interiør- og landskapsmaleri.

Dette kommer blant annet frem av Marie Tannæs malerier, som viser ulike landskap fra Oslo-området. Tannæs valgte tidlig å konsentrere seg om landskapsmaleriet, og fortrakk vår- og høstmotiver, som hun framstilte i en naturalistisk stil.

Tannæs ble – imotsetning til mange andre samtida kvinner – hyllet av kritikerne. De mente hun hadde en «mandig kraft» i sine bilder, hvilket på alle måter var å regne som et kompliment på denne tiden.

I «Kvinner ved staffeliet» er det nesten like mye tekst som bilder. (Foto: Una Mathiesen Gjerde).

Like mye tekst som bilder

«Kvinner ved staffeliet» er på mange måter en god utstilling. At den vises på Bymuseet snarere enn på et Kunstmuseum fører med seg visse fordeler – der kunstmuseene ofte er livredde for tekst, har Bymuseet ingen problemer med å fylle utstillingen med nesten like mye tekst som bilder.

Noen ganger kan det imidlertid bli litt mye informasjon, og litt lite fokus på bildene – hva disse kvinnene faktisk var kapable til, hvilke verk de produserte. Det skulle imidlertid ikke passe inn på Bymuseet med en slik omfattende presentasjon av kunstverk.

Uavhengig av dette gir Bymuseet en god presentasjon av kvinnelige kunstneres vilkår og muligheter på 1800-tallet. Forhåpentligvis lokker den frem et lignende prosjekt med hvor fokuset er omvendt. Selv skulle jeg i alle fall sette pris på en utstilling hvor disse kvinnenes verk var i sentrum.

 

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU