Borgli troller igjen

Setter seg selv i hovedrollen – i en fiksjonshistorie om å finne seg selv

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Det norske regissørhåpet Kristoffer Borgli utfordrer virkeligheten nok en gang gjennom trolling, konseptuell fiksjon og høyst samtidsaktuell tematikk: Selvrealiseringsjaget.

Kristoffer Borgli har med årene markert seg som en av Norges mest lovende filmregissører. Mest kjent er kanskje hans musikkvideo for Todd Terjes «Inspector Norse» og spillefilmen «Drib».

Nå er han aktuell med kortfilmen «A Place We Call Reality», og til felles med mange av Borglis filmer er utforsker den forholdet mellom fiksjon og virkelighet. Men til forskjell fra hans tidligere produksjoner er det nå han selv som spiller hovedrollen.

Gjenkjennelige Borgli

Vi har forsøkt å få tak i regissøren, uten hell. Men det er kanskje like greit – Borgli er kjent for å oppgi mer eller mindre falsk informasjon til strevende journalister.

Annonse

«A Place We Call Reality» er fiksjon. Det kommer også relativt tydelig fram av narrativet, selv om dette hinter mot at filmen er basert på virkelige hendelser — i alle fall til en viss grad.

Det er mye med denne filmen som minner om Borglis gjennombruddsfilm «Whateverest», som senere ble kortet ned til den nevnte Todd Terje-musikkvideoen.

I begge filmene møter vi en håpløs mannsfigur. I «A Place We Call Reality» spilles denne karakteren av Borgli selv. Der Marius i «Whateverest» forsøker å løse sin situasjon ved hjelp av hjemmelaget dop, prøver Borgli i «A Place We Call Reality» å finne meningen med livet ved hjelp av en taiwansk bodybuilder.

Videre minner filmene om hverandre ved at de begge avsluttes i dansescener. I «Whateverest» ser vi Marius danse seg inn i solnedgangen på en dansk strand, og i Borglis nyeste film danser han selv på taket av en bygning midt i Los Angeles.

«A Place We Call Reality» er altså svært Borgli-esque. Bra for et varemerke, men til tider blir karakteristikkene så like at man begynner å føle på at man har sett dette før. Det frarøver filmen noe av spenningen som har vært å finne i tidligere Borgli-filmer.

Frank Yang hjelper Borgli finne mening i tilværelsen. (Videostill fra «A Place We Call Reality»).

Coaches av Frank Yang

«A Place We Call Reality» begynner med Borglis beskrivelse av det meningsløse i sin tilværelse. Han refererer ved flere anledninger til sin spillefilmdebut «Drib» – både direkte og indirekte.

I kortfilmen reiser han verden rundt for å promotere «Drib» på ulike filmfestivaler, og han burde være lykkelig. Så, hvorfor føler han ingen glede?

I sitt forsøk på å finne mening, oppsøker Borgli en rekke alternative miljøer i Los Angeles. Han ser på krystaller, leser selvhjelpsbøker og går til Scientologikirka. Men ingenting hjelper, før han oppdager den taiwanske bodybuilderen, coachen og filonisten Frank Yang.

Til felles med Borgli selv finnes også Yang i virkeligheten. Han er kjent for sine Youtube-videoer hvor han trener, troller, snakker og spiller fiolin. En salig miks. Nok en gang flørter Borgli med grensene mellom fiksjon og virkelighet.

I «A Place We Call Reality» inviterer Borgli Yang til Los Angeles for å hjelpe ham finne mening. Dette gjøres gjennom ulike meditative øvelser, dans og rus – nærmere bestemt røyking av 5-MeO DMT, som gir sterke hallusinasjoner.

Hvorvidt Yang og Borgli faktisk er ruset er usikkert. Man observerer dem ikke inhalerende, men ser at de puster ut store røykmasser – hvilket drar assosiasjonene mine hen til Harry Potter-karakterer under angrep fra desperanter. At han likevel får oss til å undre om de faktisk ruser seg, og at dette ikke bare er filmtriks, kan jo sies å være trolling well done – i det hele tatt gjør han det vanskelig for oss å skille fiksjon fra virkelighet.

Borgli spør Jeff Goldblum om meningen med livet. (Filmstill fra «A Place We Call Reality»).

Et bilde på en meningssøkende generasjon

«A Place We Call Reality» er ikke Borglis sterkeste film, men som i hans tidligere filmer treffer han nok en gang en nerve i den yngre generasjonen. Han har en unik evne til å sette bilder og ord på en hel generasjons opplevelse av meningsløshet.

Milleniumsgenerasjonen, folk født fra midten av 80-tallet og frem til slutten av 90-tallet, kjennetegnes ved at de har mer til felles globalt enn foregående generasjoner som følge av internett. I tillegg til dette, preges generasjonen, særlig i vesten, av en økende fremtidspessimisme grunnet dårligere økonomiske utsikter enn sine foreldre, klimautfordringer og generell velferdsnedgang.

Når Borgli oppsøker ulike alternative miljøer og teorier for å finne meningen med livet kjenner man seg rett og slett igjen. Påfallende mange i millenniumsgenerasjonen virker å ha økende interesse for det alternative, muligens fordi man trenger noe mer enn seg selv å tro på.

Vår oppvekst var preget av ordspråk som «Du kan bli hva du vil» og «Vær den du er». Hele livet handler plutselig om ens egen evne til å promotere seg selv, og det hviler med dette et stort ansvar på individet, som kanskje blir for tungt å bære.

Gjennom Yangs hjelp evner Borgli mot slutten av filmen å ta avstand fra sin egen subjektivitet. Det kan virke banalt, men samtidig uttrykker det også et menneskelig behov for å finne noe større enn seg selv.

Les også: «Drib» er en historie om hvorfor det er viktig å være årvåken i vår tids medievirkelighet

«Stay Awake»: Troll, termitter og geriljaer herjer kinoene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU