Barneteater for alle

KHiO-studentene leverer et fyrverkeri av en forestilling

Sommerteateret
Sommerteateret
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Forestillingen «Min venn, romvesenet» er en fargesprakende og energisk forestilling som, om noe forsiktig, rører ved alvorlig tematikk.

Hauger av søppelposer og blinkende discolys danser i herlig harmoni. Det er som om «Trollmannen fra Oz», «Futurama» og sukkertøyet «Søppeldynga» har smeltet sammen i et og samme visuelle uttrykk.

I flere år har andreårsstudentene ved skuespillerutdanningen til Kunsthøgskolen i Oslo satt opp sommerteater i et sirkustelt i Frognerparken – og i år er intet unntak.

I tro sirkusstil er vi som publikum plassert rundt på tribuner, mens stykket foregår i manesjen. Skuespillerne løper ut og inn i et forrykende tempo, og dukker stadig opp nye steder i salen. Det hele skaper et mer dynamisk uttrykk enn i en tradisjonell teaterforestilling.

Inne i teltet er det kokende varmt, men det virker ikke å affisere skuespillerne overhode. Det er akrobatikk, dans, sang og et energinivå som er mildt sagt imponerende.

Annonse

Scenografisk vekker det umiddelbart interessen. Kanskje spesielt for den yngste garde, men også for alle andre som setter pris på maksimalistisk estetikk. Stjerner henger funklende fra taket, og det er glitter, og det er lys og det er farger.

Andreklassestudentene ved KHiO setter opp barneteater i sommer. (Foto: Sommerteateret).

Årets sommerforestilling, «Min venn, romvesenet», er et nyskrevet stykke, som hadde urpremiere i sommer.

Stykket er skrevet og regissert av Heddaprisvinner Kjersti Horn, med nyskrevet musikk av Emilie Stoesen Christensen og Ingeborg Marie Mohn, kjent fra bandet No. 4.

Kostymene, som er designet av det norske kunst – og designkollektivet Haik W/Us følger opp det maksimalistiske uttrykket. Samtlige av rollene bærer fargesterke kostymer med populærkulturelle og lett gjenkjennelige print. Ulike emjoier dukker opp både på kostymer og ulike rekvisitter.

Gjennomgående følges forestillingen av et sprudlende soundtrack, og bærer med seg grep fra musikalsjangeren. Omtrent hvert tiende minutt brytes det ut i sang og dans – og det er fengende. Koreografien er morsom og energisk. Melodiene er fine, og tekstene preges av søte og tilgjengelige referanser, både for store og små.

Teaterforestillingen belyser viktige tema som utfordringen ved sosiale medier og ensomhet blant barn. (Foto: Sommerteateret).

En romvesen-venn

«Min venn, romvesenet» handler om seks år gamle Ellie, (spilt av Ina Svenningdal). Ellie bor i en liten, rotete og utrivelig leilighet sammen med sin mor, to brødre, og en ganske uhyggelig stefar.

Innledningsvis blir vi introdusert for Ellie og hennes mamma Bente, (spilt av Helene Naustdal Bergsholm). Bente har mistet Ellie og leter febrilsk rundt om i nærområdet for å finne henne.

Gjennom stykket blir det tydelig for oss at mamma Bente kanskje ikke har det så greit. Hun er sliten hele tiden, surrer med tid og avtaler, og isteden for å kjøpe middag på butikken blir det bare øl. Ellie sliter med å få kontakt, må ordne opp for henne, og føler seg ofte glemt og alene.

Ellie er svært opptatt av verdensrommet, og om det finnes liv på andre planeter. En dag møter hun en annen som også føler seg ensom og alene. Forlatt på jorden, og langt hjemmefra.

Scenografien og kostymene er et maksimalistisk fargesprak.(Foto: Sommerteateret).

Tar tak i utfordringene med sosiale media

De kanskje største energibuntene i gjennom forestillingen er tvillingene Fritz og Freddy, (spilt av Victoria Ose og Carl Martin Eggesbø). De farter rundt på minisykler og skaper trøbbel og furore.

Tvillingene skal i stykket være rundt ti år, og har hver sin Iphone. Alt de gjør og opplever skal dokumenteres og deles på sosiale medier – og alle de ikke liker skal hånes gjennom samme kanal. YouTube og Instagram er gjennomgående referanser, og frasen «mange likes» dukker stadig opp.

Her virker det som om Kjersti Horn og skuespillerne ønsker å belyse en økende tendens samfunnet. Etikken, og kanskje mangelen der av, i henhold til barn og unges bruk av sosiale medier kan være problematisk.

«Min venn, romvesenet» er skrevet og regissert av Heddaprisvinner Kjersti Horn. (Foto: Sommerteateret).

Belyser vanskelig tematikk, uten å bli belærende

«Min venn, romvesenet» tar tak i et annet viktig tema – ensomheten. Ellie føler seg oversett og alene i verden, og lengter etter noen å føle nærhet til.

Det er en vanskelig tematikk å ta tak i under en én times lang familieforestilling, og tiden strekker ikke helt til for å nøste alle trådene. Allikevel så belyser forestillingen tematikken på en hensiktsmessig måte, selv om den kun skraper på overflaten.

«Min venn, romvesenet» klarer å belyse vanskelig problematikk uten å bli belærende eller moraliserende. Med glimt i øyet og mye humor kommer det flere stikk som viser til en underliggende tematikk.

Til tider går det kanskje litt fort i svingene, og konflikter løses i overkant hurtig. Men det er barneteater, og for hovedmålgruppen virker det å være midt i blinken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar