Tar Berlin Biennale med storm

– Det er problematisk å begrense kunstnerskapet mitt til en nasjon

(Foto: FFK/Hnytt.)
(Foto: FFK/Hnytt.)
Herman Mbamba (37) følte seg ignorert av norske gallerier. Nå tar han Berlin Biennale med storm, men han anser seg ikke som en norsk kunstner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Herman Mbamba selger ut på Berlin Biennale.

Arbeider av nærmere femti internasjonale samtidskunstnere er utstilt ved årets Berlin Biennale.

Kunstutstillingen, som anses som den viktigste i Tyskland etter Documenta, har blitt avholdt hvert andre år siden 1998, og markerer tiende utgave i år.

Blant de utstilte kunstnerne finner vi kjente navn som de to avdøde kubanske kunstnerne Ana Mendieta og Belkis Ayón. For oss i Norge er det nærmeste vi kommer norsk tilknytning kunstneren Herman Mbamba – namibieren som er utdannet og bor i Norge.

I Berlin stiller Mbamba blant annet ut akrylmaleriet «Until the wind blows for another time». (Foto: Edgar Bachel).

– Ikke norsk

Mbamba tok både bachelor og mastergrad ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han avsluttet sin utdanning i 2008. Nå bor og arbeider han i Haugesund, men han anser seg ikke som en norsk kunstner:

Annonse

– Jeg ser på meg selv som en kunstner som er født i Namibia, men som bor og lever i Norge, sier Mbamba.

Han beskriver sitt arbeid som apolitisk, og synes det er vanskelig å kommentere hvordan hans forhold til Namibia og Norge kan ha påvirket kunsten hans:

– Jeg finner det problematisk å assosiere eller begrense mitt kunstnerskap til en nasjon eller identitet. Jeg tror det allerede blir inkorporert fra et underbevisst ståsted, utifra hva som fungerer i mitt arbeid, og uavhengig av om det er namibisk eller norsk.

I tillegg til et monumentalmaleri viser Mbamba også en mindre serie på papir. (Foto: Edgar Bachel).

Ignorert av norske gallerier

Selv om Mbamba har levd som kunstner i Norge i over ti år, har han hatt relativt få utstillinger her til lands.

– Jeg har i mange år blitt ignorert av galleriene i Norge, mener Mbamba.

Karrieren skjøt imidlertid fart da han kom i kontakt med det sørafrikanske galleriet Blank Projects i Cape Town:

– Blank Projects ga meg en ny form for stolthet og tro på mitt eget arbeid. De skjønte raskt språket mitt, sier han og fortsetter:

– Fordi at de er plassert i Afrika, ble dialogen oss i mellom styrket av våre felles erfaringer.

Mbambas kunst henger på Akademie der Künste i Berlin. (Foto: Timo Ohler).

Utsolgt

Under Berlin-biennalen har Mbamba stilt ut tre ulike verksserier i et av Berlins mest kjente utstillingsrom på Akademie der Künste:

– Det er et triptyk, som jeg viser for første gang. Jeg har aldri presentert arbeidet mitt i et slikt format før. I tillegg stiller jeg ut fem papirarbeider og et monumentalt maleri. Alt virker ulikt, men de følger den samme tråden formalt.

Mbambas arbeider har blitt svært positivt mottatt i den tyske hovedstaden. Samtlige av de utstilte verkene er nå solgt eller reservert til ulike samlere.

– Hvordan føles det?

– Det påvirker meg ikke noe særlig. Jeg maler fortsatt som vanlig, sier Mbamba.

Kurator Hilde Mørch har fulgt Mbambas karriere siden han gikk på Kunstakademiet. (Foto: Thomas Widerberg).

– Ikke overraskende

Kurator Hilde Mørch, som har fulgt Mbambas karriere siden han gikk på Kunstakademiet, synes det er vel fortjent at han nå deltar under Biennalen:

– At Herman Mbamba ble invitert til å være en av utstillerne ved Berlin-biennalen i år, overrasker ikke. Han har i flere år gjort seg bemerket både i Norge og utlandet.

Hun har besøkt utstillingen og mener Mbambas rike billedunivers inviterer til nærmere fordypning:

– Arbeidene som vises på Berlin-biennalen er abstrakte, følsomme fargekomposisjoner, bestående av mange lag. Bildene kan oppleves som intense fargemøter som ikke åpenbart speiler en namibisk identitet, men som likevel finnes der, sier Mørch til Subjekt.

Mbamba veksler med å arbeide med tegning og maleri. (Foto: Blank Space).

Veksler mellom maleri og tegning

De siste årene har Mbamba skiftet mellom å male og tegne. I katalogen til Berlin Biennale beskriver Patrick Mudekereza Mbambas praksis:

– Mbamba maler for seg selv, ikke for å tilfredstille forventningene til akademikere og kunsteksperter, som generelt ønsker at afrikanske kunstnere skal legemliggjøre identiteten til et helt kontinent.

Mbamba selv forteller at han for øyeblikket arbeider mest med maleri:

– Mitt arbeid fokuserer på den intime prosessen som ligger i maleriet, som resulterer i  noe midt i mellom det ikke-representernde og gjenkjennelige.

Han har vanskelig for å sette fingeren på hva som inspirerer ham:

– Jeg antar det er livet og det det bringer med seg, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar