Tar Berlin Biennale med storm

– Det er problematisk å begrense kunstnerskapet mitt til en nasjon

(Foto: FFK/Hnytt.)
(Foto: FFK/Hnytt.)
Herman Mbamba (37) følte seg ignorert av norske gallerier. Nå tar han Berlin Biennale med storm, men han anser seg ikke som en norsk kunstner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Herman Mbamba selger ut på Berlin Biennale.

Arbeider av nærmere femti internasjonale samtidskunstnere er utstilt ved årets Berlin Biennale.

Kunstutstillingen, som anses som den viktigste i Tyskland etter Documenta, har blitt avholdt hvert andre år siden 1998, og markerer tiende utgave i år.

Blant de utstilte kunstnerne finner vi kjente navn som de to avdøde kubanske kunstnerne Ana Mendieta og Belkis Ayón. For oss i Norge er det nærmeste vi kommer norsk tilknytning kunstneren Herman Mbamba – namibieren som er utdannet og bor i Norge.

I Berlin stiller Mbamba blant annet ut akrylmaleriet «Until the wind blows for another time». (Foto: Edgar Bachel).

– Ikke norsk

Mbamba tok både bachelor og mastergrad ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han avsluttet sin utdanning i 2008. Nå bor og arbeider han i Haugesund, men han anser seg ikke som en norsk kunstner:

Annonse

– Jeg ser på meg selv som en kunstner som er født i Namibia, men som bor og lever i Norge, sier Mbamba.

Han beskriver sitt arbeid som apolitisk, og synes det er vanskelig å kommentere hvordan hans forhold til Namibia og Norge kan ha påvirket kunsten hans:

– Jeg finner det problematisk å assosiere eller begrense mitt kunstnerskap til en nasjon eller identitet. Jeg tror det allerede blir inkorporert fra et underbevisst ståsted, utifra hva som fungerer i mitt arbeid, og uavhengig av om det er namibisk eller norsk.

I tillegg til et monumentalmaleri viser Mbamba også en mindre serie på papir. (Foto: Edgar Bachel).

Ignorert av norske gallerier

Selv om Mbamba har levd som kunstner i Norge i over ti år, har han hatt relativt få utstillinger her til lands.

– Jeg har i mange år blitt ignorert av galleriene i Norge, mener Mbamba.

Karrieren skjøt imidlertid fart da han kom i kontakt med det sørafrikanske galleriet Blank Projects i Cape Town:

– Blank Projects ga meg en ny form for stolthet og tro på mitt eget arbeid. De skjønte raskt språket mitt, sier han og fortsetter:

– Fordi at de er plassert i Afrika, ble dialogen oss i mellom styrket av våre felles erfaringer.

Mbambas kunst henger på Akademie der Künste i Berlin. (Foto: Timo Ohler).

Utsolgt

Under Berlin-biennalen har Mbamba stilt ut tre ulike verksserier i et av Berlins mest kjente utstillingsrom på Akademie der Künste:

– Det er et triptyk, som jeg viser for første gang. Jeg har aldri presentert arbeidet mitt i et slikt format før. I tillegg stiller jeg ut fem papirarbeider og et monumentalt maleri. Alt virker ulikt, men de følger den samme tråden formalt.

Mbambas arbeider har blitt svært positivt mottatt i den tyske hovedstaden. Samtlige av de utstilte verkene er nå solgt eller reservert til ulike samlere.

– Hvordan føles det?

– Det påvirker meg ikke noe særlig. Jeg maler fortsatt som vanlig, sier Mbamba.

Kurator Hilde Mørch har fulgt Mbambas karriere siden han gikk på Kunstakademiet. (Foto: Thomas Widerberg).

– Ikke overraskende

Kurator Hilde Mørch, som har fulgt Mbambas karriere siden han gikk på Kunstakademiet, synes det er vel fortjent at han nå deltar under Biennalen:

– At Herman Mbamba ble invitert til å være en av utstillerne ved Berlin-biennalen i år, overrasker ikke. Han har i flere år gjort seg bemerket både i Norge og utlandet.

Hun har besøkt utstillingen og mener Mbambas rike billedunivers inviterer til nærmere fordypning:

– Arbeidene som vises på Berlin-biennalen er abstrakte, følsomme fargekomposisjoner, bestående av mange lag. Bildene kan oppleves som intense fargemøter som ikke åpenbart speiler en namibisk identitet, men som likevel finnes der, sier Mørch til Subjekt.

Mbamba veksler med å arbeide med tegning og maleri. (Foto: Blank Space).

Veksler mellom maleri og tegning

De siste årene har Mbamba skiftet mellom å male og tegne. I katalogen til Berlin Biennale beskriver Patrick Mudekereza Mbambas praksis:

– Mbamba maler for seg selv, ikke for å tilfredstille forventningene til akademikere og kunsteksperter, som generelt ønsker at afrikanske kunstnere skal legemliggjøre identiteten til et helt kontinent.

Mbamba selv forteller at han for øyeblikket arbeider mest med maleri:

– Mitt arbeid fokuserer på den intime prosessen som ligger i maleriet, som resulterer i  noe midt i mellom det ikke-representernde og gjenkjennelige.

Han har vanskelig for å sette fingeren på hva som inspirerer ham:

– Jeg antar det er livet og det det bringer med seg, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom