Sponset innhold

Dette er vinneren av Kunstkræsj-stipendet

Kunstkræsj
Kunstkræsj
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kunstfestivalen Kunstkræsj har delt ut sitt første tverrkunstneriske stipend. Ingrid Styrkestad (32) mottar stipendet, for samarbeidsprosjektet AIM.

– Det veldig gøy og spennende å ha vunnet dette stipendet. Nå gleder vi oss til å jobbe sammen mot denne fremføringen, sier Ingrid Styrkestad (32).

Hun har nettopp mottatt Kunstkræsjstipendet á 20.000 kroner, som deles ut av bydel Aker Brygge. Disse skal brukes til videre utvikling av AIM, som blant annet skal leie et studio for å eksperimentere performativt. Stykket vil ha urpremiere på Aker Brygge 13. oktober.

– Sammen skal vi lage en pop-up-performance og -utstilling på Aker Brygge. Prosjektet ble startet for halvannet år siden, men vi har ikke hatt mulighet til å jobbe med det lenge. Vi gleder oss til å fullføre en del av prosjektet, sier Styrkestad.

Med på laget er også kostymedesigner Rose Whithing, som har designet antrekk til performancen, samt musiker og lydkunstner Marianna S. A. Røe; danser og skuespiller Alma Bøe Getachew og danser Håkon Vadstein.

Annonse

Sammen utformer de AIM, «et sjangerovergripende verk, hvor video, foto, dans, musikk og performance møtes».

Maren Selvaag er kurator for KunstKræsj. (Foto: André Løyning).

– Utmerket seg

Kunstkræsj mottok mange søknader i sin første stipendutdelingsrunde.

– Vi er glade for å se så mange kreative idéer og unike prosjekter, det er helt tydelig at det er behov for en scene for tverrkunstneriske produksjoner i Oslo, sier Kunstkræsj-kurator Maren Selvaag.

Hun begrunner hvorfor valget falt på AIM:

– Gruppen består av unge talenter som har utmerket seg hver og en på sitt felt, og representerer høy kvalitet. Prosjektet har et tidsaktuelt tema, og vi tror publikum vil oppleve både undring og utfordring gjennom stykket. Vi ser at stipendet vil bli brukt til å utvikle et nytt, unikt tverrkunstnerisk verk som ellers kanskje ikke ville hatt muligheten til å bli gjennomført.

Les også: Unge kunsttalenter inntar Aker Brygge

Styrkestad jobbet frilans med kunstdokumentar og foto i over ti år. (Foto: Ingrid Styrkestad).

Foretrekker samarbeid

Mottakeren av Kunstkræsjstipendet, Ingvild Styrkestad, er selv utdannet fotograf. Hun jobber også med kunstdokumentar, en interesse hun fattet tidlig, nærmere bestemt da hun var ti år, og fikk sitt første speilreflekskamera med makroopptikk av sin bestefar.

Siden har hun utforsket fotografiet, og jobbet aktivt som frilanser i snart ti år, og med kunstprosjektet AIM.

– Jeg har jobbet med dokumentar, film, annen videoproduksjon, kunst og har reist mye rundt. Noen av de største opplevelsene mine har vært i møte med mennesker og kulturer i Haiti, Kina, Sør-Afrika og India, forteller hun.

For øyeblikket jobber hun med en kunstdokumentarisk dansefilm fra Rwanda, sammen med Andreas Strand Renberg og Sånafest. Det er nettopp møter med mennesker som primært inspirerer henne som kunstner:

– Jeg blir inspirert av mennesker. Av deres historier, og av hvordan de ser på livet, og hvordan de opplever det å ha havna på jorda.

Tre glade stipendmottakere. Fra venstre: Marianna S. A. Røe, Ingrid Styrkestad og Alma Bøe Getachew (Foto: Ingrid Styrkestad).

Opptatt av kjønn og kjønnsroller

Videre forteller Styrkestad at et felles tema som opptar de ulike kunstnerne i AIM, er hvordan identitet og kjønn er påvirket og definert av samfunnet.

– I performancen vil vi fokusere på kjønnsroller og kjønnsidentitet i moteindustrien og samtidskulturen. Vi ønsker å belyse gråsonene og alternativene til den polariseriserte kjønnsfremstillingen vi finner i vårt konsumersamfunn, forteller Styrkestad.

Hun peker særlig på hvordan mote og andre varer blir markedsført spesifikt til kvinner eller menn. Dette mener hun påvirker vårt syn og opplevelse av kjønn.

Styrkestad er opptatt av å påpeke at Norge ikke er best i klassen. Hun viser til en studie publisert i tidsskriftet «Science» i 2011.

– «Difference between Tight and Loose Structures» ga Norge en topplassering innen konformitet. Vi synes dette er ganske oppsiktsvekkende og vil gjerne utforske hvordan disse konforme båsene undertrykker deler av vår personlighet, og når de ikke gjør det, utdyper hun.

Mim Stang er markedsførsingssjef for Aker Brygge. (Foto: Mim Stang.)

Satser på unge kunstnere

Kunstkræsj er et initiativ fra Aker Brygge. Det siste halvåret har de jobbet for å etablere seg som en alternativ kunstscene.

– Visjonen vår er å tilrettelegge for at unge talenter skal bli sett og løftet frem – ikke bare av kunstverden, men av folk flest også, sier markedsføringsansvarlig for Aker Brygge, Mim Stang.

Festivalen skal legge til rette for at kunstnerne får vist arbeidet sitt til et større publikum utover de som vanligvis besøker kunst- og kulturarrangementene.

– Det er utrolig gøy å se at det fungerer, og hundrevis av mennesker har allerede vært innom. Vi opplever stor nysgjerrighet og glede rundt prosjektet, fortsetter Stang.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen