Kunstfestivalen Kunstkræsj har delt ut sitt første tverrkunstneriske stipend. Ingrid Styrkestad (32) mottar stipendet, for samarbeidsprosjektet AIM.
– Det veldig gøy og spennende å ha vunnet dette stipendet. Nå gleder vi oss til å jobbe sammen mot denne fremføringen, sier Ingrid Styrkestad (32).
Hun har nettopp mottatt Kunstkræsjstipendet á 20.000 kroner, som deles ut av bydel Aker Brygge. Disse skal brukes til videre utvikling av AIM, som blant annet skal leie et studio for å eksperimentere performativt. Stykket vil ha urpremiere på Aker Brygge 13. oktober.
– Sammen skal vi lage en pop-up-performance og -utstilling på Aker Brygge. Prosjektet ble startet for halvannet år siden, men vi har ikke hatt mulighet til å jobbe med det lenge. Vi gleder oss til å fullføre en del av prosjektet, sier Styrkestad.
Med på laget er også kostymedesigner Rose Whithing, som har designet antrekk til performancen, samt musiker og lydkunstner Marianna S. A. Røe; danser og skuespiller Alma Bøe Getachew og danser Håkon Vadstein.
Sammen utformer de AIM, «et sjangerovergripende verk, hvor video, foto, dans, musikk og performance møtes».
– Utmerket seg
Kunstkræsj mottok mange søknader i sin første stipendutdelingsrunde.
– Vi er glade for å se så mange kreative idéer og unike prosjekter, det er helt tydelig at det er behov for en scene for tverrkunstneriske produksjoner i Oslo, sier Kunstkræsj-kurator Maren Selvaag.
Hun begrunner hvorfor valget falt på AIM:
– Gruppen består av unge talenter som har utmerket seg hver og en på sitt felt, og representerer høy kvalitet. Prosjektet har et tidsaktuelt tema, og vi tror publikum vil oppleve både undring og utfordring gjennom stykket. Vi ser at stipendet vil bli brukt til å utvikle et nytt, unikt tverrkunstnerisk verk som ellers kanskje ikke ville hatt muligheten til å bli gjennomført.
Les også: Unge kunsttalenter inntar Aker Brygge
Foretrekker samarbeid
Mottakeren av Kunstkræsjstipendet, Ingvild Styrkestad, er selv utdannet fotograf. Hun jobber også med kunstdokumentar, en interesse hun fattet tidlig, nærmere bestemt da hun var ti år, og fikk sitt første speilreflekskamera med makroopptikk av sin bestefar.
Siden har hun utforsket fotografiet, og jobbet aktivt som frilanser i snart ti år, og med kunstprosjektet AIM.
– Jeg har jobbet med dokumentar, film, annen videoproduksjon, kunst og har reist mye rundt. Noen av de største opplevelsene mine har vært i møte med mennesker og kulturer i Haiti, Kina, Sør-Afrika og India, forteller hun.
For øyeblikket jobber hun med en kunstdokumentarisk dansefilm fra Rwanda, sammen med Andreas Strand Renberg og Sånafest. Det er nettopp møter med mennesker som primært inspirerer henne som kunstner:
– Jeg blir inspirert av mennesker. Av deres historier, og av hvordan de ser på livet, og hvordan de opplever det å ha havna på jorda.
Opptatt av kjønn og kjønnsroller
Videre forteller Styrkestad at et felles tema som opptar de ulike kunstnerne i AIM, er hvordan identitet og kjønn er påvirket og definert av samfunnet.
– I performancen vil vi fokusere på kjønnsroller og kjønnsidentitet i moteindustrien og samtidskulturen. Vi ønsker å belyse gråsonene og alternativene til den polariseriserte kjønnsfremstillingen vi finner i vårt konsumersamfunn, forteller Styrkestad.
Hun peker særlig på hvordan mote og andre varer blir markedsført spesifikt til kvinner eller menn. Dette mener hun påvirker vårt syn og opplevelse av kjønn.
Styrkestad er opptatt av å påpeke at Norge ikke er best i klassen. Hun viser til en studie publisert i tidsskriftet «Science» i 2011.
– «Difference between Tight and Loose Structures» ga Norge en topplassering innen konformitet. Vi synes dette er ganske oppsiktsvekkende og vil gjerne utforske hvordan disse konforme båsene undertrykker deler av vår personlighet, og når de ikke gjør det, utdyper hun.
Satser på unge kunstnere
Kunstkræsj er et initiativ fra Aker Brygge. Det siste halvåret har de jobbet for å etablere seg som en alternativ kunstscene.
– Visjonen vår er å tilrettelegge for at unge talenter skal bli sett og løftet frem – ikke bare av kunstverden, men av folk flest også, sier markedsføringsansvarlig for Aker Brygge, Mim Stang.
Festivalen skal legge til rette for at kunstnerne får vist arbeidet sitt til et større publikum utover de som vanligvis besøker kunst- og kulturarrangementene.
– Det er utrolig gøy å se at det fungerer, og hundrevis av mennesker har allerede vært innom. Vi opplever stor nysgjerrighet og glede rundt prosjektet, fortsetter Stang.