Kunstnere stormet VM-finalen

– Imponerende at Pussy Riot lyktes med sin aksjon, mener Russland-ekspert

Odd Andersen/AFP
Odd Andersen/AFP
Fire medlemmer fra Pussy Riot stormet gårsdagens VM-finale.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Pussy Riot har ved flere anledninger høstet internasjonal oppmerksomhet for sine politiske performanceaksjoner.

Mest kjent er deres aksjon i Frelseren Kristus-katedralen i Moskva, hvor de fremførte en punkbønn med verselinjer som «Gudeføderske, jag Putin ut!». Opptredenen endte med fengselsstraff for to av gruppens mest sentrale medlemmer.

I går fikk de nok en gang verdens øyne rettet mot seg, da fire av gruppens medlemmer stormet VM-finalen mellom Kroatia og Frankrike, seks minutter inne i andre omgang. De skriver selv at de står bak aksjonen.

Les også: Pussy Riot lager teater: Publikum skal kjenne hvordan det er å sitte i russisk fengsel

Annonse
Yngvar Steinholt er førsteamanuensis i russisk kultur ved UiT – Norske arktiske universitet.

– En modig aksjon

Førsteamanuensis i russisk kultur ved UiT – Norges arktiske universitet, Yngvar Steinholt, fulgte gårsdagens kamp:

– Det er litt kjedelig å få avbrutt VM-finalen, særlig når Kroatia er i angrep. Om det tjener saken til Pussy Riot er derfor usikkert, men de gjorde seg i alle fall synlig, sier han til Subjekt.

Tross gruppens inngripen i en spennende kamp, er Steinholt imponert over Pussy Riot:

– Det er en veldig imponerende aksjon med tanke på den høye sikkerheten som har vært under hele arrangementet, og spesielt under finalen i går. Det er overraskende, og artig at en av aktivistene til og med slutter til seg en high-five fra Mbappé.

Selv om mange nok opplevde aksjonen som irriterende, understreker Steinholt at det var en veldig modig aksjon:

– Putin var jo også selv til stede i publikum. Det var svært viktig for den utenomparlamentariske opposisjonen å få gjort seg synlig på en eller annen måte under VM, sier Steinholt.

En av Pussy Riots aktivister fikk en high-five av Frankrikes unge stjerne Kylian Mbappé. (Foto: Darren Staples/Reuters).

Hommage til avdød russisk kunstner og poet

Pussy Riot tok æren for aksjonen i et lengre Facebookinnlegg.

Innlegget ble publisert minutter etter stormingen, hvor de blant annet bekreftet at «for noen minutter siden gjennomførte fire medlemmer av Pussy Riot en performance i FIFAs VM-finale.

Videre stiller aktivistsgruppa seks krav til de russiske styresmaktene. De fem første kravene dreier seg om frigjøring av politiske fanger og å tillate den politiske opposisjonen reell innflytelse.

Det siste kravet leser imidlertid: «Gjør jordens politimann til den himmelske politimann».

Dette refererer til en av den russiske kunstneren og poeten Dmitry Aleksandrovich Prigov (1940–2007) sine mest sentrale idéer: Kontrasten mellom jordens og himmelens politimann.

Pussy Riot anvender Prigovs begreper ved flere anledninger, for å kontrastere mellom den ideelle og reelle russiske politimann:

«I følge Prigov, har den himmelske politimann toveiskommunikasjon med Gud, mens jordens politimann gjør seg klar til å skape bråk», skriver Pussy Riot.

Dmitry Aleksandrovich Prigov regnes som den russiske konseptkunstens far. (Foto: Natalia Nikitin).

– At de viser Prigov er ikke unaturlig

Pussy Riot har titulert aksjonen «Policeman Enters the Game», hvilket peker tilbake på Prigovs politimann. Steinholt er ikke overrasket over at Pussy Riot refererer til nettopp Prigov:

– At de siterer Prigov er ikke unaturlig. Han har vært en viktig inspirasjon for senere grupper som Vojna, og etter hvert Pussy Riot.

Steinholt påpeker at Prigov er å regne som den russiske konseptkunstens far. Han er blant annet kjent for å ha kuratert det som for ettertiden er kjent som «Bulldoserutstillinga» i 1974:

– Det var en utstilling av moderne og nonfigurativ kunst i Moskvaforstaden Belaevo. Utstillingen har blitt kjent som «bulldoserutstillinga» fordi myndighetene grep inn med bulldosere og jevnet kunsten med jorda. For noen var dette en katastrofe, men andre mente dette gjorde utstillingen til en stor suksess, i og med at den fikk myndighetene til å avsløre sitt sanne ansikt.

Bulldoserutstillinga regnes som en av de viktigste kunstaksjonene i Sovjet.

Performance- og aktivistgruppa Vojna holdt en likvake for Prigov i en metrovogn i Moskva. (Foto: Thomas Peter/Reuters).

En viktig figur

Steinholt trekker frem at Prigov også tidligere har stått sentralt i kunstaksjoner fra nyere grupper:

– Han var en viktig figur for den russiske performance- og aktivistgruppen Vojna. Vojna betyr krig på russisk, og hadde som sin første aksjon planlagt å bære en diktlesende Prigov i en stol opp trappene på Moskvas statsuniversitet, forteller Steinholt, og fortsetter:

– Dessverre døde Prigov før aksjonen. I stedet arrangerte Vojna en vake for Prigov, med det som hører med i Russland vodka og mat, i en Metrovogn på ringlinjen i Moskva, hvor de inviterte de andre reisende til å feire og minnes den avdøde kunstneren.

Steinholt forklarer at den russiske konseptkunsten hadde sin storhetstid på 1990-tallet, men at den senere har blitt videreført gjennom performance- og aktivistkunstnere som Vojna og Pussy Riot fra 2007 og utover på 2010-tallet.

De siste årene har det blitt mye vanskeligere å gjennomføre kunstaksjoner i Russland. (Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters).

– Oppsiktsvekkende at Pussy Riot lyktes med sin aksjon

Grupper som Vojna og Pussy Riot har markert seg med sine kunstneriske aksjoner og protester mot det russiske regimet. Steinholt påpeker at forholdene har blitt vanskeligere de siste årene:

– Etter arrestasjonen av kjernemedlemmene i Pussy Riot i 2012 og Russlands annektering av Krimhalvøya i 2014 ble forholdene for å drive denne formen for aksjonskunst svært vanskelige. De fleste aktivistene er blitt tvunget i emigrasjon.

Flere sentrale personer har blitt fengslet eller forsvunnet:

– Pavlenskij sitter fenglset i Frankrike, lederen for Vojna, Oleg Vorotnikov, forsvant nylig etter å ha blitt utvist fra Tyskland, forteller Steinholt og fortsetter:

– Det er derfor oppsiktsvekkende at Pussy Riot lyktes med stormingen av Luzjniki stadion sist søndag.

Pussy Riot var intervjuet og på førstesiden av førsteutgaven av Subjekts fysiske papirutgave, lansert april 2013 i Oslo.

– Ikke forbli passiv

Pussy Riot var i Oslo under Oslo World Music Festival i 2012. Da ble en av gruppens medlemmer, «Yozh», intervjuet i Subjekts første fysiske utgave, lansert våren 2013.

Der sa hun blant annet at hvem som helst kan lage en balaklava og kalle seg en Pussy Riot, men at man «forblir en pussy hvis man ikke gjør illegale aksjoner i protest mot det kapitalistiske regimet i Russland».

Intervjuet ble avsluttet med følgende oppfordring:

– Ta høyere utdanning, og ikke forbli passiv.

Aktivistene har siden utøvet både maskerte og umaskerte aktivist- og performance-opptredener, og mot flere saker, som i hovedsak omhandler urettferdighet, feminisme og makt i Russland.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg