Slottsfjell åpner dørene

– Vi skulle ønske at vi hadde en bedre kvinneandel i år

Slottsfjell
Slottsfjell
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kastellnatt gjenoppstår i nye lokaler, men med en kvinneandel 18 prosent.

I dag åpner Slottsfjell, en av Norges største popmusikkfestivaler. Festivalen inviterer nærmere 100 musikere og andre med kunstnerisk medvirkning til å spille på festivalen og dets nattklubbprogram, som den populære midlertidige klubben Kastellnatt, som gjennoppstår hvert år under Slottsfjell.

Kastellnatt har vanligvis blitt arrangert i en tidligere rørfabrikk, som resten av året fungerte som lager for Slottsfjellfestivalen. Men etter at den gamle fabrikken brant ned i fjor sommer, har det som pleide å være Norges aller største klubb, blitt tvunget til å finne et nytt lokale.

Valget falt på en annen gammel fabrikkbygning i området, Støperiet, som tidligere lå under skipsverftet, Kaldnes Mekaniske Verksted.

Lars Hvidsten fra Oslo er leder av Kastellnatt. (Foto: Lars Hvidsten.)

Mindre

Mens den gamle rørfabrikken kunne romme hele 2.500 gjester, er det bare plass til 800 på Støperiet.

Annonse

Der finnes også kun én scene, i forhold til Kastellnatts to.

– Det blir mer intimt på Kastellnatt i år enn tidligere. Men, vi skal få det til å bli like bra, sier Lars Hvidsten til Subjekt.

Han er leder av Kastellnatt, og klar på at det var noen fordeler med det gamle lokalet, også utover størrelsen:

– Det var et gammelt lager- og industribygg. Det var en helt spesiell følelse. Klubben var råere, sier Hvidsten, og fortsetter:

– Ikke som i kulere, men som i hardere.

Støperiet er av et noe annet kaliber. Lokalet er eid av Tønsberg kommune og leies ellers av året ut til både fester, konserter og andre arrangementer.

– Støperiet er mye enklere å jobbe i. Her finnes jo alt teknisk utstyr fra før av. Men, vi ønsker å gjøre vår egen vri på det. Vi har med eget lys og kommer også til å lage et eget uteområde, sier Hvidsten.

Sarah Winona Sortland er presseansvarlig for Slottsfjellfestivalen. (Foto: Slottsfjellfestivalen).

– Vi skulle ønske vi hadde en bedre kvinneandel

På line-upen for årets utgave av Kastellnatt står i alt elleve artister, fordelt over tre kvelder. Herunder finner vi blant andre Koso Club, Kream og Arif og Unge Ferrari.

– Målet er å treffe relativt rett innenfor klubbscenen med elektronisk musikk og urban hip-hop, sier Hvidsten om bookingen.

Men bredden stopper her: Av de elleve som er booket til Kastellnatt, er bare to av dem kvinner.

– Kastellnatt er viktig for oss, og vi jobber hardt hvert år med å få til en best mulig kvinneandel, sier presseansvarlig ved Slottsfjellfestivalen Sarah Winona Sortland, og presiserer:

– Vi ønsker ikke å drive med kvotering, men vi har alltid tanker om kjønnsfordeling i mente når vi gjør bookingen.

Kvinnelige headlinere «brukt opp»

Til felles med Kastellnatt, består også det øvrige festivalprogrammet av flere mannlige enn kvinnelige artister.

– Generelt skulle vi ønske at vi hadde fått til enda bedre kvinneandel på Slottsfjell i år. Det er en kjempeviktig sak for oss. Men, selv om intensjonen er der, så er det fortsatt dessverre flere mannlige headlinere enn kvinnelige, både i Norge og internasjonalt, sier Sortland.

Sortland påpeker at festivalen hadde et veldig sterkt kvinneår i 2017, og at mange av disse ikke kunne bookes igjen i år:

– Det blir dessverre litt sånn at mange av de kvinnelige headlinerne er «brukt opp» før årets festival.

For å kompensere for den lave kvinneandelen blant årets headlinere har festivalen valgt å utelukkende booke kvinnelige DJs til den nye scenen «Organics By Red Bull».

– Disse er unge og litt ukjente for mange, men vi håper disse vil fortsette å utvikle seg mot å bli headlinere, og at de kanskje kan spille på Kastellnatt om noen år, sier Sortland.

– Festivaler har et ansvar

Selv om kvinneandelen ikke er helt på topp under årets festival, ser Sortland lyst på fremtiden for norske kvinner i musikkbransjen. Hun understreker at også festivaler har et ansvar:

– Jeg tror unge jenter trenger å se at det er mulig å lykkes i musikkbransjen. Både festivaler og resten av bransjen har et ansvar for å bidra til å skape gode forbilder for jenter.

Hun mener man ikke lenger kan overse den manglende kjønnsbalansen i musikkindustrien, men tror at denne tendensen er i ferd med å snu:

– Mange norske, kvinnelige artister gjør det nå bedre enn sine mannlige kollegaer internasjonalt. Artister som Sigrid, Dagny og Highasakite setter Norge på kartet, bokstavelig talt. Jeg har den siste tiden lagt merke til at de i enkelte situasjoner kan være en fordel å være kvinnelig artist i Norge i dag.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner