Kastellnatt gjenoppstår i nye lokaler, men med en kvinneandel 18 prosent.
I dag åpner Slottsfjell, en av Norges største popmusikkfestivaler. Festivalen inviterer nærmere 100 musikere og andre med kunstnerisk medvirkning til å spille på festivalen og dets nattklubbprogram, som den populære midlertidige klubben Kastellnatt, som gjennoppstår hvert år under Slottsfjell.
Kastellnatt har vanligvis blitt arrangert i en tidligere rørfabrikk, som resten av året fungerte som lager for Slottsfjellfestivalen. Men etter at den gamle fabrikken brant ned i fjor sommer, har det som pleide å være Norges aller største klubb, blitt tvunget til å finne et nytt lokale.
Valget falt på en annen gammel fabrikkbygning i området, Støperiet, som tidligere lå under skipsverftet, Kaldnes Mekaniske Verksted.
Mindre
Mens den gamle rørfabrikken kunne romme hele 2.500 gjester, er det bare plass til 800 på Støperiet.
Der finnes også kun én scene, i forhold til Kastellnatts to.
– Det blir mer intimt på Kastellnatt i år enn tidligere. Men, vi skal få det til å bli like bra, sier Lars Hvidsten til Subjekt.
Han er leder av Kastellnatt, og klar på at det var noen fordeler med det gamle lokalet, også utover størrelsen:
– Det var et gammelt lager- og industribygg. Det var en helt spesiell følelse. Klubben var råere, sier Hvidsten, og fortsetter:
– Ikke som i kulere, men som i hardere.
Støperiet er av et noe annet kaliber. Lokalet er eid av Tønsberg kommune og leies ellers av året ut til både fester, konserter og andre arrangementer.
– Støperiet er mye enklere å jobbe i. Her finnes jo alt teknisk utstyr fra før av. Men, vi ønsker å gjøre vår egen vri på det. Vi har med eget lys og kommer også til å lage et eget uteområde, sier Hvidsten.
– Vi skulle ønske vi hadde en bedre kvinneandel
På line-upen for årets utgave av Kastellnatt står i alt elleve artister, fordelt over tre kvelder. Herunder finner vi blant andre Koso Club, Kream og Arif og Unge Ferrari.
– Målet er å treffe relativt rett innenfor klubbscenen med elektronisk musikk og urban hip-hop, sier Hvidsten om bookingen.
Men bredden stopper her: Av de elleve som er booket til Kastellnatt, er bare to av dem kvinner.
– Kastellnatt er viktig for oss, og vi jobber hardt hvert år med å få til en best mulig kvinneandel, sier presseansvarlig ved Slottsfjellfestivalen Sarah Winona Sortland, og presiserer:
– Vi ønsker ikke å drive med kvotering, men vi har alltid tanker om kjønnsfordeling i mente når vi gjør bookingen.
Kvinnelige headlinere «brukt opp»
Til felles med Kastellnatt, består også det øvrige festivalprogrammet av flere mannlige enn kvinnelige artister.
– Generelt skulle vi ønske at vi hadde fått til enda bedre kvinneandel på Slottsfjell i år. Det er en kjempeviktig sak for oss. Men, selv om intensjonen er der, så er det fortsatt dessverre flere mannlige headlinere enn kvinnelige, både i Norge og internasjonalt, sier Sortland.
Sortland påpeker at festivalen hadde et veldig sterkt kvinneår i 2017, og at mange av disse ikke kunne bookes igjen i år:
– Det blir dessverre litt sånn at mange av de kvinnelige headlinerne er «brukt opp» før årets festival.
For å kompensere for den lave kvinneandelen blant årets headlinere har festivalen valgt å utelukkende booke kvinnelige DJs til den nye scenen «Organics By Red Bull».
– Disse er unge og litt ukjente for mange, men vi håper disse vil fortsette å utvikle seg mot å bli headlinere, og at de kanskje kan spille på Kastellnatt om noen år, sier Sortland.
– Festivaler har et ansvar
Selv om kvinneandelen ikke er helt på topp under årets festival, ser Sortland lyst på fremtiden for norske kvinner i musikkbransjen. Hun understreker at også festivaler har et ansvar:
– Jeg tror unge jenter trenger å se at det er mulig å lykkes i musikkbransjen. Både festivaler og resten av bransjen har et ansvar for å bidra til å skape gode forbilder for jenter.
Hun mener man ikke lenger kan overse den manglende kjønnsbalansen i musikkindustrien, men tror at denne tendensen er i ferd med å snu:
– Mange norske, kvinnelige artister gjør det nå bedre enn sine mannlige kollegaer internasjonalt. Artister som Sigrid, Dagny og Highasakite setter Norge på kartet, bokstavelig talt. Jeg har den siste tiden lagt merke til at de i enkelte situasjoner kan være en fordel å være kvinnelig artist i Norge i dag.