Ny kunstfestival

– En stille gentrifisering av kulturen har fått pågå uten protester

Line Winner Womman
Line Winner Womman
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Johannes Høie (37) og Monica Winther (41) vil at kunstnerne skal ta tilbake definisjonsmakten. Nå arrangerer de minifestival og utstilling i Brenneriveien.

– Nå er det bare halvannet år igjen, så snur det. Vi gleder oss!, forteller kunstnere Johannes Høie og Monica Winther.

De snakker om trender som kommer og går hvert tiende år. Mer spesifikt snakker de to kunstnerne om trender i Oslos kunstliv og byutvikling. Winther og Høie mener at Oslos kulturliv de siste tiårene har latt seg gentrifisere, og at det nå er på tide at kunstnerne tar tilbake definisjonsmakten.

– En gang hadde Oslo en genuint uvavhengig kunstscene, og vår generasjon en «anything goes»-holdning. Det var fokus på kreativt mangfold, det grenseoverskridende og en friere, opprørsk og eksperimentell energi. Dette vil vi bidra til å bringe tilbake på scenen.

Johannes Høie. (Foto: Johannes Høie).

Arrangerer utstilling

Det er disse tankene som ligger bak utstillinga «IT’S ON!» som åpner i dag.

Annonse

– Utstillingen vil bli laget ut i fra denne holdningen, og det blir derfor et poeng å gjøre dette mest mulig autonomt. Vi velger oss av den grunn selvsagt Oslos mest autonome galleri, Galleri Autonom, sier Høie og Winther.

På Galleri Autonom vil de to kunstnerne presentere et massivt veggmaleri, som de to har improvisert sammen:

– Det er et intuitivt samarbeid mellom kaos og orden. improvisasjon, lek og store gester. Det vil være en stor salgsavdelig hvor du kan gjøre et realt kupp! Her vil vi selge tegninger, trykk, maleri og div som vi har laget, forteller de to kunstnerne.

Monica Winther. (Foto: Monica Winther).

Presenterer også en minifestival

I tillegg til utstillingen har de to kunstnerne fått i stand en minifestival på Bortenfor som avholdes parallelt med utstillingsåpninga:

– Det hele begynte i utgangspunktet med Årabrot og samarabeidet mellom Johannes og Kjetil Nernes på den visuelle fronten for bandet de siste årene. Vi snakket først med Kjetil om å spille live under selve åpningen, men siden datoene klaffet dårlig med Norgesturnéen, bestemte vi oss heller for å gjøre det hele til en liten festival og ha en fest til med musikk den 23. juli, forteller Høie og Winther.

Under minifestivalen vil Årabot, sammen med den legendariske lydkunstneren og multiinstrumentalisten Andrew Liles, by på improviserte og abstrakte lydlandskap. I tillegg spiller undergrunnsbandet Hysj og countrybandet The Bad Lands.

– Line-upen ramla ned i fanget på oss. Vi har hørt dem spille og liker hva de gjør, sier de to kunstnerne.

– Det er i brytningsfasene at kunstverden er mest interessant

Både utstillingen og minifestivalen er en del av Høie og Winthers prosjekt om å bidra til en reformering av Oslos kunstscene, som de mener har hatt en ensrettet utvikling de siste ti årene.

– En stille gentrifisering av kulturen har fått pågå uten protester, men slike perioder er dømt til å dø ut. Hvor interessant og viktig en kunstscene er kan dømmes ut ifra dens mangfold.

Kunstnerne mener vi nærmer oss en brytningsfase, hvor mangfoldet på nytt vil bli prissatt på den norske kunstscenen og i samfunnet for øvrig:

– Mangfoldet har blitt mer og mer utfordret både i kunst- og kulturlivet som i samfunnet for øvrig. Oslo som by og Norge som samfunn blir stadig mer striglet og ensrettet, sier Høie og Winther.

De mener denne tendensen vil snu om et halvt år og at den norske kunstscenen vil gå inn i en ny fase. Selv opplever de at det er i nettopp slike brytningsfaser at kunsten er på sitt beste.

Johannes Høie og Monica Winther har kjent hverandre siden studietiden. (Foto: Line Winner Womman).

Ikke første gang

Det er ikke første gang Høie og Winther samarbeider. De har kjent hverandre helt siden begge studerte på Strykejernet Kunstskole:

– Vi studerte også på  Kunsthøyskolen i Bergen sammen. Her hadde vi bandet vårt Karls Hagstrøm, et improvisorisk performance rocke band. Ellers, har vi stort sett lekt masse uten at det har resultert i utstillinger.

Nå er de klare for sin første utstilling sammen. De har hatt to hektiske uker til å gjøre utstillingsrommet klart for publikum:

– Vi har malt aktivt  10-12 timers dager i 13 dager til nå. Planleggingen av utstillingen skjedde for et år siden. Men, nå er det jo eskalert til en minifestival gitt!

– Finnes det en felles motivasjon bak utstillingen og festivalen? – hvis ja, hva?

– Kaffe og kake, helst rullekake!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar