Vernissageguiden er tilbake! Vi anbefaler fire åpninger.
Endelig er fellesferien over! Nå er galleriene tilbake, og én etter én åpner de igjen dørene for oss vernissagegjengere.
Denne uka er relativt rolig, sammenlignet med hva vi vil se fremover, men vi har plukket fire utstillinger som er verdt å få med seg.
Installasjon står på menyen både hos Oslo Prosjektrom, hvor Siri Berqvam viser noen tekstile, skulpturelle installasjoner, og i Kulturkirken Jakob, der Anawana Haloba viser sin nyeste videoinstallasjon.
På Anastinas atelier vil man kunne se pop-up-utstillingen «JuNgelkroPpen» denne helga, mens Bærum Kunsthall åpner hele tre nye utstillinger.
«Hyfer» av Siri Berqvam på Oslo Prosjektrom
(Platous gate 19, åpning torsdag 2. august kl. 18.00)
Siri Berqvam markerte seg under fjorårets Høstutstilling med sine tekstile skulpturer og installasjoner. Hun henter sine motiver fra kropp, teknologi og forgjengelighet, for så å skape kontrasterende arbeider som er både skjøre og bestandige på én og samme tid.
På Oslo Prosjektrom vil hun blant annet vise noen av arbeidene fra Høstutstillingen, skulpturene er laget av blonder, som minner om undertøy, og forestiller knokler. De er vakre og nette, samtidig som de unektelig får en til å tenke på døden. Utstillingens tittel «Hyfer» viser til de som omtales som soppens egentlige kropp. Disse befinner seg langt under bakken, og er vanligvis ikke til å se – ikke ulikt nettopp knokler som er skjult under hud, kjøtt og muskler.
Les mer HER.
«JuNgelkroPpen» på Anastinas atelier
(Markveien 2, åpning torsdag 2. august kl. 18.00)
På Grünerløkka åpner pop-up-utstillingen «JuNgelkroPpen» på Anastinas atelier. Her vil kunstnerne Cory Danks, Io Alexa Sivertsen og Anastina Eyjolfsdottir stille ut maleri og foto. Overordnet tema for utstillingen er at kunstnerne behandler Oslo som en jungel. Selv skriver de om utstillingens tematikk: «Oslo er en jungel, som tigerstaden tilsier, vi prøver å innfri dens naturlige tilværelse, som nå også temperaturen har bevist, omgivelsene er i forandring, det er også vi».
Les mer HER.
«To Mars by All Means» av Anawana Haloba i Kulturkirken Jakob
(Hausmannsgate 14, åpning torsdag 2. august kl. 18.00)
Anawana Haloba arbeider både i Oslo og i Livingstone, Zambia. Kunsten hennes har blitt vist verden over, blant annet under Veneziabiennalen 2009. Nå viser hun sin nyeste filminstallasjon i Kulturkirken Jakob.
«To Mars by All Means» utforsker hvordan ulike, historiske maktforhold definerer byrommene og samfunnene vi lever i. Verket viser både til hvordan den britiske kolonimakten har satt sine spor i den Zambiske storbyen Lusaka, samt introduserer publikum for en pioneer innen Zambisk romfart. Mens resten av verden under 1960-tallet hadde blikket vendt mot månen, ønsket Edward M. Nkoloso at Zambia skulle sørge for at de første menneskene nådde Mars.
Les mer HER.
Trippel utstillingsåpning i Bærum Kunsthall
(Odd Nansens vei 19, åpning torsdag 2. august kl. 18.00)
I dag åpner tre nye utstillinger på Bærum Kunsthall.
Jannik Abel viser kortfilmprosjektet «OSS» som foreløpig består av seks kapitler. Hvert kapittel er en egen film. Felles for alle er at de tar for seg mellommenneskelige relasjoner. Hvert kapittel varer i to til fire minutter, og rent over er filmene preget av en nordic noir-estetikk.
I «Constructive Melancholies» viser Fredrick Arnøy en serie med abstrakte akrylmalerier. Brede linjer i mørke farger, kontrasterer mot et ellers hvitt lerret. Selv om maleriene er å anse som abstrakte, minner linjene om planker. Man opplever et slags perspektiv i bildet, som skaper et inntrykk av at vi studerer en minimalistisk, arkitektonisk konstruksjon snarere enn et abstrakt maleri.
I tillegg åpner den svenske kunstneren Michael Johansson utstillingen «Vertical Variations», hvor publikum vil kunne se noen av hans unike kasselignende skulpturer. Kassene varierer i farge, bredde og høyde – så vel som materiale. De består gjerne av ulike hjemlige gjenstander, som en gammel perm eller veske, som plasseres inn i ulike kassasystemer. Det totale inntrykket bli slik å minne om hyller.
Les mer HER.