Vernissageguiden

Åpningsuke uten sidestykke

Adrian Bugge (fra utstillingen «Inngrep» på BOA.)
Adrian Bugge (fra utstillingen «Inngrep» på BOA.)
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Gjør deg klar for en av årets beste utstillingsuker. Oslos kunstliv er offisielt tilbake fra stranda.

Etter en lang sommer har Oslos kunstliv sakte, men sikkert kommet seg bort fra stranda og inn i visningsrommene. Denne uka erklærer vi sommerferien som offisielt avsluttet, med et vernissagemaraton uten sidestykke.

På Danskebåten blir det full fest med performance, dans og videokunst når kunstfestivalen «Near Far Wherever You Are» går av staben senere i dag. Om du ikke har sikret deg billett til båten over Skagerrak enda, fortvil ikke det skjer også masse annet bra her i Oslo.

Det blir både dobbel- og trippelvernissage, når henholdsvis BOA og Kunstnerforbundet åpner nye utstilling på torsdag. Her blir det noe for en hver smak med alt fra maleri, til foto, skulptur og et lappeteppe av skinn.

Roligere blir det ikke på fredag når Noplace, UKS, Melk og Kunstgjødsel avholder vernissager, med både byplanlegging og science fiction som sentrale temaer.

Annonse

Gå heller ikke glipp av den mystiske utstillingen til mannen bak Instagramkontoen Nå koser vi oss, Falck, eller muligheten til å gjøre et kunstkupp når Galleri Golsa på ny arrangerer Got It For Cheap denne helga.

(Foto: Prøverommet).

«Near Far Wherever You Are» på Danskebåten

Danskebåten, avgang torsdag 16. august kl. 16.00.

Det er duket for en kunstopplevelse utenom det vanlige når Oslobaserte Prøverommet og det København-baserte galleriet Kvit inntar Danskebåten i ettermiddag. Danskebåtturen er en del av kunstfestivalen «Near Far Wherever You Are» som denne uka finner sted i Oslo, på den nevnte båten og i København. På plakaten finner vi kunstnere som Håkon Hoffart, Selma Sjöstedt, Hugo Hedberg , Erik Hunnes og Erla Silfá. I tillegg blir det opptreden av Vilde Tuv samt kunstbingo med filanskuratoren Arash Shahili.

Les mer HER.

(Foto: Falck).

Falck – exhibition

Et eller annet sted i Oslo, åpning torsdag 16. august kl. 18.00.

På torsdag åpner Falck utstilling i Oslo. Kunstneren er kanskje best kjent som redaktør for magasinet «Shame», men han er også kunstner, regissør, skuespiller og fotograf, samt drifter av Instagramkontoen Nå koser vi oss, som har gått over 100 000 følgere. Hva Falck vil vise i sin kommende utstilling er ukjent i skrivende stund, men følg med – dette blir bra!

Les mer HER.

(Foto: BOA).

Dobbelutstillingsåpning på BOA

Rådhusgata 19, åpning torsdag 16. august kl. 18.00.

I dag åpner to utstillinger på BOA.

Utstillingen «Fugleperspektiv» er en duoutstilling med Vegard Vindenes og Linda Soh Trengereid. I «Fugleperspektiv» vil Trengereid presentere en serie tegninger med motiver hentet fra ur- og regnskoger, mens Vindenes viser malerier av ulike bygninger, skulpturer og konstruksjoner. Utstillingen bindes sammen av likeartede interesser i de to kunstnernes arbeid, til tross for deres svært forskjellige uttrykk og valg av motiver. Trengereid og Vindenes har felles interesse for tekstur, patina, overflater og underlag. Gjennom sine arbeider undersøker de det abstrakte i det figurative, det organiske og det konstruerte.

Samtidig, åpner Adrian Bugge utstillingen «Inngrep» som tar for seg menneskelige inngrep i naturen. Gjennom fotografiet dokumenterer Bugge spor av menneskelige inngrep i ulike landskap, samtidig som han også viser naturens evne til å slette menneskelige spor. Deler av fotoserien ble vist under fjorårets Høstutstilling, på BOA vil Bugge vise en mer omfattende presentasjon av verksserien.

Les mer HER.

Christina Leithe Hansen er én av de tre kunstnerne som åpner ny utstilling på Kunstnerforbundet denne uka. (Foto: Kunstnerforbundet).

Trippelvernissage på Kunstnerforbundet

Kjeld Stubs gate 3, åpning torsdag 16. august kl. 18.00.

På torsdag er det nok en gang duket for trippelutstillingsåpning på Kunstnerforbundet.

I Overlyssalen viser Munan Øvrelid utstillingen «World, Objects and Drama». Øvrelid, som i all hovedsak jobber med figurativt maleri, viser her detaljerte studier av ting som matrester, skygger og skall. Gjennom bruk av symboler og allegorier ligger det også en dyster undertone i maleriene hans om at vi skal dø, ikke ulikt et tradisjonelt stillebenmaleri.

Både vindussalen og kabinettet har blitt dedikert til Christina Leithe Hansens utstilling «Fields of Vision». Denne viser landskapsfotografi av fjelltopper i Norge, som er en del av Leithe Hansens undersøkelse av begrepet empati. Hun legger vekt på det emosjonelle i naturen, og bruker klassiske og tradisjonelle uttrykk for å få frem en følelse av nostalgi.

I andre etasje finner vi utstillingen «Until the Light Takes Us» av Erlend Grytbakk Wold, som består av både malerier, en skulptur og et lappeteppe av skinn. I arbeidene ønsker han å utfordre gitte sannheter, og søker mot en åpen og fri kunst – uten kunsthistorien som fotlenke. Grytbakk Wold bruker sine malerier til både å utforske og utfordre det formelle og det formale.

Les mer HER.

Sissel Johansen og Camilla Gåre åpner utstilling på Kunstgjødsel. (Foto: Kunstgjødsel).

«Uten forvarsel trer noe frem» på Kunstgjødsel

Enebakkveien 20, åpning fredag 17. august kl. 18.00.

På fredag åpner «Uten forvarsel trer noe frem» på Kunstgjødsel. Utstillingen viser resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom Camilla Gåre og Sissel Johansen, som tematiserer minner, hukommelse og meningsdannelse. Her vil Johansen vise en serie monotypier, og Gåre viser fotografier, samt ulike verk laget av materialer som tapet, gips og gråpapir. Mens Gåres arbeider tar for seg det å bære og holde fast på minner, fokuserer Johansens på hvordan minner kan opptre som uklare bilder og fragmenter tatt ut av sin sammenheng.

Ler mer HER.

«UKS Kunstnerbolig» på UKS

St. Olavs gate 3, åpning fredag 17. august kl. 19.00.

Denne uka presenterer UKS et skisseprosjekt som fokuserer på å utvikle og gjøre kunstnerboliger til en integrert del av Oslos byutvikling i egne lokaler. Utstillingen tar utgangspunkt i interesseorganisasjonens egne politiske arbeid, hvor det å skaffe kunstnere gode kunstnerboliger lenge har vært et hovedfokus. Skissemodellene som vises i utstillingslokalene er utviklet etter workshops med en referansegruppe bestående av profesjonelle kunstnere, representanter fra UKS og Fragment.

Les mer HER.

Paris’ utvikling står i sentrum for Ola Rindals fotografier. (Foto: Melk).

Ola Rindal på Melk

Waldemar Thranes gate 51, åpning fredag 17. august kl. 19.00.

På fredag åpner Ola Rindal sin andre soloutstilling på Melk. Rindal er bosatt i Paris, og det er denne sagnomsuste byen som er sentrum for bildeserien han nå skal stille ut på Melk. Til likhet med impresjonistene, som i sin tid avbildet byens travle liv og modernisering, bruker Rindal sine fotografier til å fremstille byen i vår samtid. Hans bilder fra Paris er ikke romantiserte, men preges snarere av alvor. Postkolonialismens etterskjelv møter den minkende middelklassen frykt for at de sakte, men sikkert skal falle utenfor. Som mange andre stor byer, trues Paris av økende priser, gentrifisering og internasjonalisering, som i sin tur leder til at mange tvinges ut av byen. Subtilt kommenterer Rindals bilder hva dette gjør med en by, og hvordan byen sakte, men sikkert er på vei til å bli noe helt annet enn det den en gang var.

Les mer HER.

Bjørn Bjarre henter inspirasjon fra Stanislaw Lems science-fiction-roman «Solaris» i sin nye skulpturserie. (Foto: Noplace).

«Solaris» av Bjørn Bjarre på Noplace

Oslogata 2b, åpning fredag 17. august kl. 20.00.

Bjørn Bjarre er nok mest kjent for skulpturserien «Abstrakt Følelse», laget i materialer som lego, plastelina og menneskehår, som han jobbet med fra 1995 til 2008. På Noplace vi han vise en av sine nyere serier, «Solaris», som han jobbet med de siste åtte årene. Skulpturene er inspirert av Stanislaw Lems science-fiction-roman «Solaris» fra 1961, som handler om menneskets møte med utenomjordisk intelligens i form av det tenkende, men formløse havet på planeten Solaris. Bjarres skulpturer undersøker forholdet mellom litterære tekster, mentale bilder, kunstverk og popkulturens fremstillinger av det ukjente og usynlige fenomener fra astrologien og kvantefysikken. Mye tyder på at det både blir filosofisk og utenomjordisk i den nye utstillingen på Noplace.

Les mer HER.

På Galleri Golsa kan du gjøre et kupp denne helgen når de nok en gang arrangerer Got It For Cheap. (Foto: Galleri Golsa).

Got It For Cheap på Galleri Golsa

Waldemar Thranes gate 84c, fredag 17. august fra kl. 18.00-21.00 og lørdag 18. august fra kl. 12.00-16.00.

Denne helga er det nok en gang duket for «Got It For Cheap» (GIFC) på Galleri Golsa. Konseptet, som ble startet av kunstnerne Charlie Roberts og Chris Rexroad, har som mål å gjøre det mulig for flere å kjøpe original kunst, samt hjelpe unge kunstnere med å få internasjonal oppmerksomhet. På Galleri Golsa vil det denne helgen være mulig å skaffe seg et unikt kunstverk til en billig penge fra både norske og internasjonale kunstnere, erfarne så vel som de som er i  etableringsfasen. Gå ikke glipp av sjansen til å gjøre et kupp!

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar