– Kan du gjøre meg en tjeneste og gjøre det veldig, veldig, veldig røykfylt her inne? Og kanskje åpne denne ølen også.
Ordren kommer fra Mathias Humlen (24) – kanskje bedre kjent som Fakethias, og en venn av undertegnede, for ordens skyld. En av teknikerne på Berlin-galleriet Acud Macht Neu gjør som han blir bedt, for Fakethias er kveldens headliner.
– Jeg er ikke nervøs, men det er jo en big deal for meg, disse greiene.
24-åringen er i Berlin som en av de 61 deltakende musikerne ved årets Red Bull Music Academy. Med over 4 000 søkere kan man vel trygt si at det er prestisje å komme inn, og på «akademiets» 20-årsjubileum.
Intenst og iskaldt
En del av programmet ved Red Bull Music Academy, er å bli showcaset på den samtidig arrangerte Red Bull Music Festival.
I kveld er det duket opp for den norske representanten, og han skal vise hva han er god for, foran mange av sine meddeltakere. Fortjente han headlinerplasseringen?
– Men det kommer jo til å være så røykfylt at man ikke ser meg uansett.
– Hva vil du med det?
– At folk skal være inne i sine egne hoder. Kanskje litt klaustrofobisk, men det er lyden som er viktig.
Og sånn blir det: Meget røykfylt, og et 45 minutter langt livesett, hvor Fakethias, som kjent, druser på med sine intense og iskalde beats.
Responsen som følger er god. Han får intervjuavtale med Dazed, og en rekke high-fives fra de andre.
– Har du fått noen nye venner her?
– Ja! Det er litt som å begynne på et nytt studium, egentlig. Man møtes på akademiet, og så går man ut sammen senere. Alle får forskjellige roller i gruppedynamikken. Fadderuken, haha. Dette er som fadderuken! Bare ganger to!
– Haha. Hvem er du i gruppedynamikken?
– Jeg vet ikke helt, bare en blant dem. Jeg har fått meg noen venner da, som Nick Leon fra Miami. Vi har felles venner fra før av og lager lignende musikk.
Vi tar en tidlig kveld for å få med oss musikkleksjonen på Red Bull Music Academy dagen etter. Subjekt har dessuten et viktig intervju.
Helt rektor
– Wow, nå snakker vi mange milliamperetimer!
Torsten Schmidt løfter den mobile mobilladeren min fra bordet, en power bank, som jo, som han nevner, kan lades opp med ganske mye strøm.
Det visste jeg fra før av fordi jeg kjøpte den på premisset om at den kan lade mobilen min opptil seks ganger på en lading. Dessuten er den cirka tre ganger mobilen min i både vekt og størrelse. Men for en som Torsten Schmidt er det den lille skriften på baksiden som teller: «30 000 mAh».
– Det er en elektrisk lading på flere hundre milliarder milliarder elektroner, forteller han.
Vi kontrollerer det han sier, med kalkulator, og han har faktisk helt rett. 675, og milliarder ganger to. Og som du forstår, så er det ingen hvem som helst som sitter overfor oss. Torsten Schmidt er grunnlegger av Red Bull Music Academy – med ganske god peil på elektronika. Det går opp for oss at det kanskje har noe med elektronikk å gjøre.
For seansen passer like fascinerende som irriterende godt med den vågale beskrivelsen han har fått av skribentene i sitt eget magasin, altså Red Bull Music Academy-blekka:
«Dra frem et hvilket som helst tema, fra trommemaskiner til tegneserier, og Torsten Schmidt vil mest sannsynlig ha en vintage-versjon av det i sitt studio i Cologne, om ikke en mening om saken som du aldri har tenkt på før».
Tilbake hvor det startet
Vi befinner oss i utkanten av Berlins sentrum i øst. Et steinkast unna renner Spree-elven, og her i technohovedstaden startet suksesshistorien Red Bull Music Academy for nøyaktig 20 år siden. Siden har RBMA vært arrangert i 16 forskjellige byer over hele verden, fra São Paulo til Tokyo.
Målet var å gi aspirerende DJ-er og musikkprodusenter fra Tyskland en mulighet til å lære fra de beste, og deriblant technoinnovatører som Jeff Mills, Metalheadz og Storm.
Den gangen, sommeren 1998, var Torsten Schmidt og medgrunnleggeren Many Ameri bare 23 og 24 år gamle. Et halvt liv senere forteller Schmidt at det er lite som har endret seg for Red Bull Music Academy.
– Det ville vært umulig å se 20 år frem i tid, den gangen. Mandela var fri og i arbeid. Muren hadde akkurat falt. Berlin var i flux. Men for Red Bull Music Academy sin del, er det ganske lite som er endret, i alle fall når det kommer til oppskriften.
Han fortsetter:
– Det har blitt mye mer mangfoldig, vi mottar mange flere søknader og har noe bedre budsjettrammer å arbeide etter.
– Denne typen merkevarebygging var vel ganske innovativt for 20 år siden …
– Ja. Og i og med at vi ikke er Red Bull, men et selvstendig agentur, er det mange som ringer oss for å be oss om å gjøre det samme for dem, bare instantly. Da må jeg gi dem beskjeden om at det ikke er sånn det fungerer. Hvis du vil investere i kulturen, som vi gjør, kan du ikke forvente å se resultater før etter tre eller fem år, minst, og da må du jobbe aktivt hele året. Red Bull Music Academy har vært en langsiktig strategi for å gi musikerne en meningsfylt opplevelse, og kunnskap de ikke vil glemme, sier han.
Slik har de blitt det mest prestisjefylte kommersielle musikkakademiet i verden, trolig, og i løpet av en måned denne høsten, er de 61 deltakerne fordelt i to grupper á 30 og 31 musikere som i hver sine to uker får ta del i residencyen med masterclasses av musikere som Nina Kraviz og Janelle Mónae, showcases på forskjellige scener i Berlin, og ikke minst stor interesse fra internasjonal presse rundt dem.
– Det holder ikke å være best
Idéen var å tilby noe mer enn musikkakademiaen. Der handlet det for mye om teori, mente Schmidt og Ameri, og for lite om personlig inspirasjon, og å lære av hverandre. Red Bull Music Academy ville sette sammen en gruppe musikere som kunne inspirere hverandre på et likestilt nivå.
– Hva er det viktigste kriteriet for å komme med?
– Det er jo dette omstridte skjemaet, hvor alle søkere må svare på 60 spørsmål om seg selv. Personlighetstrekk har mye å si, og så kommer selvfølgelig talentet.
– Hæ? Personlighet foran musikk?
– Nei, musikken er en veldig stor del av opptakskriteriene. Men som vi liker å fortelle unge rappere: Det holder ikke å være best. Vi ønsker å jobbe med artister som ønsker å dele erfaringene sine med flere. Dessuten er de nødt til å møte andre deltakere på et humant nivå her, og da må man ut av sin egen boble. Altså, det er ti studioer her, men 30 deltakere av gangen. De er nødt til å ha både samarbeidsvilje og en åpen tilnærming til å lære for å komme inn. Hvis du sender inn en søknad med musikk av høy kvalitet, men likevel fremstår som en drittsekk, så kan du fortsette å lage musikk av høy kvalitet på soverommet ditt, sier han.
– Hvordan klarer dere å rekruttere mangfoldig uten å kvotere?
– Nettop dét er også grunnen til at vi stiller så mange spørsmål i søknadsskjemaet, hvor vi engang ikke ser hva søkerne heter. Utifra forskjellige personlighetstrekk, som vi ser etter, i tillegg til musikalsk mangfold, så møter de jammen opp som en mangfoldig gruppe også. Med tiden har også andelen kvinnelige søkere økt betraktelig, og det speiles i hvem som tas inn.
– Du har tidligere uttalt at RBMA kommer med «no strings attached». Er det engang mulig for et så kommersielt arrangement?
– Altså, du får ingen publiseringsavtaler her, og heller ingen kontrakter som binder deg til noe som helst. Vi ber deg aldri smile til kameraet med en Red Bull i hånda. Alt som produseres her, er også artistens eget materiale, vi eier ingen ting av det. Red Bull Music Academy skal bare legge til rette for at deltakerne er og blir inspirert.
Bauhausparadiset
I følge Rektor Torsten Schmidt, er det altså viktig å sørge for at deltakerne er inspirert, og dermed ble stedet for årets Red Bull Music Academy trolig verdens råeste og vakreste midlertidige musikkstudiokompleks.
Årets utgave av Red Bull Music Academy holder til i det nedlagte kringkastingshuset Funkhaus, og regnes av mange som en arkitektonisk perle.
– Funkhauskompleksets fire blokker ble bygget i perioden mellom 1951 og 1956. Bygget består av store deler med betong i tilfelle det skulle bli bombet, forteller Schmidt.
– Det er absurd å tenke på, men det verste som kunne skje GDR på denne tiden, var å bli bombet på direkten. En stor del av poenget var å berolige seerne hjemme, med direktesendte symfoniorkestre fra «Sal Einz». Da skulle de bare fortsette å spille, selv om bygget potensielt ble bombet.
Bygget er tegnet av Bauhaus-eleven Franz Ehrlich, og i et kledelig samarbeid med det anerkjente Berlin-galleriet König, har de fleste rom og vegget blitt prydet med skulpturer og billedkunst.
– Ja, tenk. Hvor kort tid det er siden Berlin var delt i to, med muren bare noen kilometer herfra, og at dette en gang var en kommunistisk radiostasjon, sier Dina Marquardt.
Hun jobber i Red Bull Music Academy-teamet i Berlin, og viser oss rundt i bygget som de for anledningen har tatt over. B-blokka, i Funkhaus-komplekset, med et påfølgende renoveringsarbeid og møblering som de har tenkt å legge igjen for fremtidig bruk av andre.
– Vi er takknemlige for å være her, og hadde ikke hatt mulighet til å bygge disse strukturene selv. I det hele tatt. Å male, renovere og møblere er det minste vi kunne legge igjen som takk, sier hun.
Se bildene
—
Undertegnedes opphold i Berlin ble dekket av Red Bull. Subjekt er mediepartner for Red Bull Music i Norge under flere anledninger gjennom året, blant annet med DJ-programmet Subjekt Sets og andre arrangementer.