Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Akershus Kunstsenter
Akershus Kunstsenter
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ukas beste kunstopplevelser favner alt mellom lekeplass og maleri. Her er det noe for en hver smak.

Ukas vernissageguide byr på litt av hvert. På Munchmuseets står maleriet i fokus når de åpner utstillingen «Måneoppgang», som er kuratert av en av vår tids mest anerkjente malere, Marlene Dumas. Her sidestilles Munchs arbeider med Dumas’ egne og René Daniëls. Ved å fokusere på de humoristiske elementene i Munchs kunst, så vel som hans fortellerevne setter Dumas den ikoniske kunstneren i et nytt og forfriskende lys.

For dem som heller foretrekker fotografi og video, anbefales det å ta turen til Henie Onstad Kunstsenter, som åpner den første utstillingen med den palestinske kunstneren Jumana Mannas arbeider i Norden, eller K4 galleri som inviterer oss til å bli bedre kjent med en av Norges mest lovende fotografer, Magne Lyngvær.

Kunsthall Oslo, derimot, inviterer til lek i sine egne utstillingssaler når de viser de to første prosjektene i serien «How the Universe Works» som består av kunstopplevelser spesielt rettet mot barn.

Vi ser også fram til åpninger på Akershus Kunstsenter, Vigelandsmuseet, Standard (Oslo) og Low Standards.

Annonse
«The Brutalist Playground» er en lekeplass skapt av arktiektkollektivet Assemble og kunstner Simon Terrill. (Foto: Kunsthall Oslo).

Dobbelåpning på Kunsthall Oslo

(Rostockgata 2-4, åpning torsdag 27. september kl. 15.00)

I dag åpner to nye utstillinger på Kunsthall Oslo, som sammen innleder kunsthallens serie «How the Universe Works», som består av utstillinger og prosjekter spesielt rettet mot barn.

«The Brutalist Playground» er resultatet av et samarbeid mellom arkitektkollektivet Assemble og kunstner Simon Terrill. Som tittelen indikerer dreier det seg om en faktisk lekeplass, hvor man fritt kan klatre, skli, leke og gjemme seg. Det inviteres med andre ord til en multisensorisk opplevelse og interaksjon med kunsten.

I tillegg stiller Elise Storsveen ut sitt verk «Opp i trærne av med klærne» – en kollasje som forteller om lekeskulpturenes historie i Skandinavia. Storsveen ser på lekeskulpturer som den ultimate form for brukskunst, som på sitt beste er både selvstendig kunst og lekeapparat.

Les mer HER.

Henie Onstad Kunstsenter presenterer den første soloutstillingen med Jumana Manna i Norden. (Foto: Henie Onstad Kunstsenter).

Jumana Manna på Henie Onstad Kunstsenter

(Sonja Henies vei 31, åpning torsdag 27. september kl. 19.00)

For første gang vises en soloutstilling av den palestinske kunstneren Jumana Mannas kunstnergjerning i Norden. Manna arbeider innenfor en rekke ulike sjangre, og på Henie Onstad Kunstsenter vil man kunne se både skulptur, installasjon, foto og videoverk. Til tross for sin unge alder, har Manna allerede markert seg på den internasjonale kunstscenen med sine estetisk vakre og politisk ladede arbeider.

På Høvikodden vil hun blant annet vise sin nyeste film som handler om hvordan frøbanken på Svalbard måtte åpnes mye tidligere enn planlagt, grunnet at back-up-samlingen i Aleppo, som resultat av krigen i Syria, har blitt utilgjengelig. Nå må de dyrebare back-up-frøene fra Svalbard sås for å redde landbruket og det økologiske mangfoldet i den krigsherjede regionen.

Les mer HER.

Ann Iren Buan har laget en utstilling bestående av verk som er spesielt tiltenkt Vigelandsmuseet. (Foto: Vigelandsmuseet).

«Around Us Surround Us» av Ann Iren Buan på Vigelandmuseet

(Nobels gate 32, åpning torsdag 27. september kl. 18.00)

Ann Iren Buan fortsetter å utforske tegnemediet, ved å utfordre flatens begrensning i sine gipsskulpturer. Til likhet med «Along the Folds», som Buan viste på OSL Contemporary i vår, har hun også for Vigelandmuseet laget unike verk med utgangspunkt i museets utstillingssaler. Buans arbeider er monumentale, sanselige og taktile  – og fyller rommet med sin insisterende tilstedeværelse. Arbeidene inngår i en lang prosess, som i korte trekk handler om forfall og fornyelse. Tidligere arbeid blir destruert, før de oppstår som noe nytt.

Les mer HER.

Low Standards viser Allyce Woods digitale vever. (Foto: Low Standards).

«Known Hand» av Allyce Wood på Low Standards

(Pløens gate 1, åpning fredag 28. september kl. 18.00)

På Low Standards vises Allyce Woods digitalvevde tepper. Ulike ord og poetiske fraser er flettet inn i veven, og ligger som et ekstra lag over de abstraherte motiver som etteraper hud, marmor, regndråper og glass. I teppene finner man også ulike elementer som legger føringen for hvordan vevene skal henges, slik får betrakteren innsyn i Woods egne instruksjoner for den helhetlige installasjonen som teppene samlet utgjør.

Les mer HER.

På Standard (Oslo) vises arbeider av Gardar Eide Einarsson. (Foto: Standard (Oslo)).

Gardar Eide Einarsson på STANDARD (OSLO)

(Waldemar Thranes gate 86C, åpning fredag 28. september kl. 19.00)

Norske Gardar Eide Einarsson bor og arbeider i New York. Hans billedverden kjennetegnes av parallelle univers som gjerne oppleves som motsetningsfulle. Rent uttrykksmessig vekker mange av hans verk assosiasjoner til pop-kunstens mestere som Roy Lichtenstein og Andy Warhol, men det ligger et større mørke i Eide Einarssons arbeider, som vekker en følelse av melankoli. Eide Einarsson er en av Norges mest markante kunstnere de siste ti årene – utstillingen på Standard (Oslo) er absolutt noe man burde få med seg.

Les mer HER.

Thomas Kvam er en av kunstnerene i gruppeutstillingen «Brave New World?». (Foto: Akershus Kunstsenter).

«Brave New World?» på Akershus Kunstsenter

(Storgata 4, Lillestrøm, åpning fredag 28. september kl. 19.00)

«Brave New World?» setter søkelyset på vår høyteknologiske hverdag. Utstillingen tar utgangspunkt i at vår tid digitale nyvinnger på sett og vis bryter ned skillene mellom vår egen samtid og narrativ vi kjenner fra Science Fiction-sjangeren. Gruppeutstillingen setter den teknologiske utviklingen i et kritisk søkelys, samtidig som den også undersøker hvordan disse nyvinningene vil påvirke billedkunsten. I en forlengelse av dette reflekterer utstillingens kunstnere og deres verk over hvordan framtiden vil se ut, og hva vi egentlig kan forvente av teknologi.

Les mer HER.

Magnus Lyngvær er en av Norges mest lovede fotografer. (Foto: K4 galleri).

«Rose Clouds of Depression» av Magne Lyngvær på K4 galleri

(Københavngata 4, åpning fredag 28. september kl. 20.00)

Magne Lyngvær er å regne som en av våre mest lovende unge fotografer. På få år har han stilt ut unge Høstutstillingen, på QB Gallery, på Preus museum og trykket fotobok. Nå holder han soloutstilling på K4 galleri, hvor depresjon og angst er sentrale tema. Utstillingens tittel peker muligens på de rød-rosa skyene som strekker seg over himmelen ved solnedgang. På folkemunne varsler disse storm, det er i så måte nærliggende å tenke at Lyngvær skildrer varseltegnene som melder seg i forkant av en mørkere periode.

Les mer HER.

Den internasjonalt anerkjente kunstneren Marlene Dumas debuterer som kurator med utstillingen «Måneoppgang». (Verk: «Omega’s Eyes», 2018, olje på lerret, 60 x 50 cm.) Verksfoto: Kerry McFate.)

«Måneoppgang» av Marlene Dumas på Munchmuseet

(Tøyengata 53, åpning lørdag 29. september kl. 10.00)

På Munchmuseet åpner utstillingen «Måneoppgang», som utover Munchs egne verk også omfatter arbeider av René Daniëls og Marlene Dumas. Sistnevnte, debuterer også som kurator og har hatt ansvar for opphenging og utvalg av arbeider til utstillingen. Felles for de tre kunstnerne, er maleriet. Ved å sammenligne Munch med seg selv og Daniëls, peker Dumas på Munchs humoristiske innslag, hans energiske penselstrøk og hans evne til å fortelle gode historier gjennom sine malerier. Ønske om å portrettere følelser er sentralt for både Munch og Dumas’ kunstnergjerning, og sidestillingen virker mer enn naturlig. I lys av diskusjonen som har gått rundt Munchmuseets manglende satsning på kvinnelige kunstnere i sin «Munch+»-serie, oppleves «Måneoppgang» som et interessant og sårt trengt innspill.

Les mer HER.

*Presseetisk fotnote: Undertegnede er ansatt som formidler ved Henie Onstad Kunstsenter

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar