Vernissageguiden

Ukas beste kunstopplevelser

LNM
LNM
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Høstferie? Neppe for Oslos kunstscene, som er like aktiv som ellers. Dette er utstillingsåpningene du bør få med deg denne uka.

Det blir mørkere og kaldere ute, men inne i galleriene forsetter kunst-Oslo å levere innhold som lyser opp og utfordrer tilværelsen. Denne uka er intet unntak, selv om de fleste i landet nå har høstferie.

Utfordringer av perspektivet står sentralt hos flere av ukas utvalgte utstillinger. På Tegnerforbundet viser Bjørn Hegardt en ny serie tegninger og svevende installasjoner. Med inspirasjon dels hentet fra naturvitenskapen og dels fra det spirituelle, sikter kunstneren på intet mindre enn å oppheve den grunnleggende opplevelsen av tyngdekraft. Perspektivet blir også satt på prøve hos LNM, hvor Kristin Austreid viser tre maleriserier, som har til felles at de oppleves som tredimensjonale, på tross av sin flate overflate.

Austreid utforsker også relasjonen mellom det abstrakte og det figurative, ved å poengtere at selv forestillende motiver innehar abstrakte elementer. Motsetningen mellom abstraksjon og figurasjon blir også tema for den andre utstillingen som åpner på Tegnerforbundet, hvor Robin Danielsson viser monumentale papirarbeider. I disse arbeidene lar Danielsson abstraherte og forestillende motivvalg flyte over i hverandre.

Denne uka er også en god uke for de fotointeresserte. På QB Gallery retter Marthe Bleu linsen mot de mørkere sidene av den menneskelige tilværelsen, mens Ellen Cecile Fleischer viser en serie fotografier hvor papirets skulpturelle muligheter utforskes.

Annonse

Gå heller ikke glipp av utstillingsåpning på Podium, hvor Antwerpen og Oslos kunstmiljø møtes til åpen dialog.

«A Series of Attempts at Life» av Marthe Bleu på QB Gallery

(Tordenskioldsgate 5, åpning torsdag 4. oktober kl. 18.00)

På QB Gallery fortsetter de å vise fotografi når de denne uka erstatter Jon Benjamin Tallerås’ arbeider med Marthe Bleu sine harde og kontrastfylte verk. Bleu er blant den yngre generasjonen fotografer, som de seneste årene har gjort seg bemerket på norske kunstscenen med sine uttrykksfulle skildringer av livets bakside.

I sine arbeider tematiserer Bleu fellesmenneskelige erfaringer som seksualitet, ensomhet og lengsel. Gjennomgående er et mørke, som for betrakteren kan oppleves som altoppslukende. Bleus evne til å nettopp skildre det dystre, men allmenne gjør at arbeidene hennes ikke går upåaktet hen. Det er all grunn til å tro at man på QB Gallery vil få en sterk kunstopplevelse i møte med hennes verk.

Les mer HER.

Dobbelåpning på LNM

(Kongensgate 2, åpning torsdag 4. oktober kl. 18.00)

LNM åpner to nye utstillinger denne uka.

Perspektivet settes under lupen i Kristin Austreids «Glassøyeklangen». Utstillingen består av tre maleriserier, som har til felles at de har oppstått gjennom en lang prosess med utgangspunkt i fotografiet. Kunstneren veksler mellom analog og digital bearbeiding fotografiene, der motivene gradvis blir omformet, påvirket av lyset og hva linsen har fanget opp. Maleriene som kommer ut i den andre enden har et fotorealistisk uttrykk, samtidig som formale og abstrakte kvaliteter er blitt gitt et tydelig fokus i komposisjonene. Slik poengterer Austreid hvordan selv de mest figurative skildringer, innehar abstrakte elementer.

Som en fortsettelse av pågående prosjekter gjort under Maria Brinchs lengre opphold i Myanmar og Uganda de siste årene, viser hun en ny serie veggtepper av linoleum på smijern i utstillingen «Monday Close». Sammen med disse, stiller Brinch ut ulike verk basert på overmalte fotografier på tekstiler og malerier på papir utarbeidet med en skulpturell antydning – der arket gjerne males på begge flater. Samlende for de ulike arbeidene, er deres fokus på håndverket som kroppsspråk og dets mimikk som er å finne på tvers av kulturer og landegrenser.

Les mer HER.

To nye utstillinger på Tegnerforbundet

(Rådhusgata 17, åpning torsdag 4. oktober kl. 18.00)

Tegnerforbundet inviterer også til dobbelvernissage denne uka.

I «Matters of Gravity» viser Bjørn Hegardt en rekke nye verk der han sikter på utfordre tyngdekraften gjennom tegning og objekt. Mer spesifikt, går dette ut på å kombinere levitasjon, geometriske former og arkitektur med tegning og installasjon. Hegardt er kjent for sine svart-hvitt tegninger, og uttrykket i de nye verkene er i så måte karakteristisk for kunstneren.

Robin Danielsson bruker sine nære omgivelser som utgangspunkt for sine tegninger og malerier. Gjennom kløktige sammensetninger av motiv, format og plassering, foreslår Danielsson potensielle narrativ, med menneskets og naturens forgjengelighet som sentrale tema. I utstillingen «Moonlight Activities» viser han en ny serie monumentale papirarbeider, der forestillende og abstraherte motivvalg flyter inn i hverandre.

Les mer HER.

«Papir» av Ellen Cecile Fleischer på Fotografiens Hus

(Rådhusgata 20, åpning torsdag 4. oktober kl. 18.00)

I en stadig mer digital verden, kan det se ut til at det mer håndfaste papiret står for fall. I sin utstillingen, som passende nok har fått tittelen «Papir», undersøker Ellen Cecile Fleischer nettopp papirets materialitet gjennom en serie makrofotografier.

Fleischers bilder viser nærbilder av papir i ulike vinkler og lyssettinger, som på nesten poetisk vis opphøyer papiret til skulpturelle utforskninger. Dersom papiret slutter å ha en nytteverdi, vil dets eneste funksjon være kunstnerisk. Fleischers fotografier uttrykker både en nostalgi over papirets tapte enevelde som kommunikasjonsmiddel, samtidig som det forslår hvordan materialet kan vedvare som gjenstand for kunstnerisk virksomhet. Det er på ingen måte gitt at papiret er passé.

Les mer HER.

«Romantic Rocks» på Podium

(Hausmannsgate 34, åpning fredag 5. oktober kl. 19.00)

«Romantic Rocks» er andre del av en utveksling mellom kunstmiljøet rundt det kunstnerdrevne galleriet Pulsar i Antwerpen, kunstner Javier Barrios og kurator Monica Holmen. Det som nå vises på Podium. «Romantic Rocks» må først og fremst forstås som et kuratorisk eksperiment: I utstillingsteksten sin skriver de eksplisitt at de ikke ønsker å snakke om røde tråder eller et helhetlig tema for utstillingen.

Verkene skal både kunne stå for seg selv og leses sammen av betrakteren, men uten føringer fra kuratorisk hold. Denne uviljen til å bruke merkelapper i sin omtale av utstillingen gjør det vanskelig å vite helt konkret hva «Romantic Rocks» egentlig byr på rent tematisk, derimot lover utvalget av kunstnere svært godt for utstillingens innhold.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg