Fremtidsstudie:

– I en tid for demokratisk tilbakegang blir kulturinstitusjonene viktigere

Morten Brakestad
Morten Brakestad
En fremtidsstudie, levert som innspill til kulturmeldingen, peker mot at verden frem mot 2025 vil merke en demokratisk resesjon. Da vil kulturinstitusjonene bli enda viktigere, mener eksperter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– I perioden 2008-2016 gikk andelen av verdens befolkning som lever i et velfungerende demokrati ned fra 14,4 til 4,5 prosent. Verdens siste supermakt, USA, har i perioden gått fra å være et velfungerende til å bli et svekket demokrati. I stormaktene Kina og Russland forsterkes ikke-demokratiske tendenser av statsledere som utvider sine fullmakter.

Det sier et av hodene bak analyseselskapet InFuture, Camilla Tepfers, som vil presentere funnene nærmere, og dets betydning for kulturfeltet i Norge, ved NPU-konferansen 2018 i Hamar kulturhus.

Tidligere i år leverte hun fremtidsstudien «Fremtidens kultur i et brukerperspektiv» – på oppdrag fra Regjeringen og Kulturdepartementet.

«Formålet har vært å kartlegge trender innen kulturområdet i et brukerperspektiv, og basert på disse, gi innspill til Kulturdepartementets arbeid med kulturmeldingen», skriver Regjeringen på sine nettsider.

Annonse

– Ser vi en demokratisk tilbakegang for Norge også?

– I Norge ser vi en nedgang i det politiske engasjementet, både i antall som stemmer – og antall som er medlem av et politisk parti. Fremtidsstudien viser også en nedgang i andelen som har gjort frivillig innsats for påvirke en sak, og i andelene som har skrevet avis- eller nettinnlegg for å påvirke. Nedgangen blir særlig sterk blant de unge, sier Tepfers.

– «Da blir kulturinstitusjonene enda viktigere», poengterte du på Arendalsuka. Hvorfor det?

– Det vil analysen vår peke på, og dette skal jeg presentere ved NPU-konferansen. Men noe av det handler selvfølgelig om at kulturinstitusjonene er møteplasser for folk, hvor man får utvekslet tanker og idéer med hverandre. Blant annet.

Camilla Tepfers er partner og forsker i analyseselskapet InFuture. I sitt innspill til kulturmeldingen viste hun til demokratisk resesjon frem mot 2025, og at kulturinstitusjonene dermed ville bli viktigere som demokratiske fellesarenaer. (Foto: Morten Brakestad.)

Opprustning mot ny digitaliseringsbølge

Camilla Tepfers har jobbet med fremtidsanalyser, digitalisering og innovasjon de siste 20 årene. 13 av dem har hun sittet i styret for Forskningsrådet, og er medlem av Regjeringens ekspertutvalg for etter- og videreutdanning.

Hun har også gitt ut en rekke bøker, som «Konsumentkrigen» (2001) og den første norske boka om e-handel i 1997. I 2001 etablerte hun innovasjonssatsingen i DNB, hvor hun i en årrekke etterpå var sentral i arbeidet med den digitale transformasjonen i konsernet. Nå kan hun fortelle at vi står overfor digitaliseringens andre bølge:

– Verdien av den digitale transformasjonen vi skal gjennom frem mot 2025 er estimert til å være 100.000 milliarder dollar. Til sammenligning var hele verdens brutto-nasjonalprodukt 79.000 milliarder dollar i fjor.

Dette er del av det andre viktige funnet i fremtidsstudien. Hun sier at er vi inne i vår andre bølge av digitalisering.

Bente Sollid Storehaug skriver i Digital hverdag at «økende digitalisering er hovedårsaken til at halvparten av alle selskapene på Fortune 500-listen har blitt borte siden 2000. Det ventes enda større endringer på denne listen de neste ti årene.»

Digitale innovatører som Apple, Facebook, Netflix, HBO, Amazon og Google tvinger fram endringer i den ene sektoren etter den andre. De setter publikum i fokus, analyserer og forstår publikums adferd, integrerer og etablerer digitale hybrider, drives av innovasjon og bygger sterkt digitalt lederskap.

Direktør for Norsk publikumsutvikling og tidligere mangeårig informasjonssjef i Nationaltheatret, Ingrid Elisabeth Handeland, kan fortelle at dette krever digital omstilling blant kulturinstitusjonene.

– Må kunst- og kulturaktørene møte denne samfunnsutviklingen?

– Den kulturpolitiske dreiningen fra kulturell inkludering til kulturell næring forutsetter digital omstilling. Det digitale makroskiftet påvirker alle bransjer og sektorer — også kunst- og kulturfeltet, sier hun, og fortsetter:

– I den pågående omstillingen av kulturlivet, synes målet å være å øke kunst- og kulturtilbydernes konkurransedyktighet i et større opplevelsesmarked. Diskursen endrer seg. Institusjonene og kunstnerne omtales stadig oftere som «tilbydere», og publikum som «kunder». Disse endringene i språket reflekterer endringer i forståelsen av hva publikumsutvikling er, og dermed også hvilke verktøy og praksiser som egner seg.

Ingrid Elisabeth Handeland er direktør for Norsk publikumsutvikling og tidligere mangeårig informasjonssjef i Nationaltheatret. (Foto: Tale Hendnes.)

– Årets NPU-konferanse blir den viktigste noensinne

Camilla Tepfers vil presentere fremtidsstudien «Fremtidens kultur i et brukerperspektiv» ved NPU-konferansen 2018. Der vil Kulturrådet også lansere sitt nye treårige utviklingsprosjekt «Kulturøkonomi», som skal styrke kreativ næring og kulturfeltets egeninntektsgrad.

«Årets konferanse blir den viktigste noensinne», poengterer NPU på sine nettsider, blant annet på grunn av demokrati og digitalisering som tematikk, i en tid for stor omstilling i kulturinstitusjonene.

Konferansen henvender seg til de som arbeider med kunst og kultur, og som har eller ønsker seg et publikum. Der møtes også kulturpolitikere og byråkrater – folk som arbeider med å legge til rette for et mangfoldig kulturliv i Norge, både på innholdssiden og blant de besøkende.

Ved å gi innsikt i publikumsgrunnlaget, innblikk i best praksis i feltet og inspirasjon og faglig påfyll til det daglige arbeidet med å engasjere publikum, skal de ansvarliggjøre institusjonene som demokratiske fellesarenaer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)