Jazzpoesi på Munchmuseet

Kulturkræsj i nydelig symfoni da Tøyen Holding inntok Munchmuseet

Peder Ebbesen
Peder Ebbesen
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

En kveld på Oslos beste østkant, skriver Subjekts anmelder.

For de som ikke kjenner til Tøyengata, så er det altså den gata som bringer Oslos to mest urbane bydeler sammen. Fra Grønland til Tøyen finner du gjerne kebabsjapper, frisørsalonger, seige One Call-selgere, byens diggeste samosaer og matbutikker som spesialiserer seg på utenlandske kjøkkener.

Gjennomgående for Tøyengata er lave priser og følelsen av at Oslo er en storby, men i nummer 53, på Munchmuseet, kan gata denne kvelden overbevise om at den er en verdensby og kulturhovedstad. I kveld dukes det nemlig opp for mildt sagt kortreist kvalitetskultur, når hverdagspoesi-rap-gruppa Tøyen Holding inntar det verdenskjente museet etter vår alles kjære Edvard.

Mest Seff spytter bedre enn de fleste selv med halsen full av hoste. (Foto: Peder Ebbesen sin Samsung Galaxy 7.)

Kulturkræsj i samspill

«Jazz på Munch» er en populær konsertserie som så dagens lys mars i fjor. Som konsepttittelen flott forklarer, så handler dette om … jazzmusikk som spilles på Munchmuseet, og noen ganger kanskje bare musikk i jazzforkledning.

Dette skjer med god stil, og tradisjonen tro, for på 60-tallet huset festsalen på Munchmuseet nemlig flere store jazzkonserter. Det siste året har de brakt tradisjonen videre, slik at millenniumsbarna også skal få muligheten til å være med på dét. Ganske så finkulturelt før, kanskje, men for alle, den dag i dag.

Annonse

Men ny, norsk jazz virker ikke som en stor bevegelse, selv om norsk jazz har vært anerkjent internasjonalt lenge. For sentral i denne konsertserien er medlemmer av plateselskapet og kollektivet Mutual Intentions. I likhet med Jazzbox på Victoria Jazzscene er Mutual Intentions og Jazz På Munch et slags gateway drug til dagens norske jazzscene. De og deres utvidede vennegjeng opererer med foten plantet godt i fortidens jazz, funk og soul-musikk. Men de har også den andre foten godt plantet i sin egen tid hvor de kombinerer sjangeruttrykk for å lage noe av det bedre innen hiphop og klubbmusikk i Oslo.

Vi er der en oktoberkveld der hiphop-duoen Tøyen Holding skulle spytte verselinjer i museets festsal. Samplebasert produksjon og et sterkt fokus på sterke vers og enderim er ryggraden til Tøyen Holding. Det er enkel og herlig hiphop. Det handler om penger, damer, weed og velskreven hverdagspoesi fra Oslo Øst.

Munchmusset er hjemmet til mange av Edvard Munchs skatter, naturligvis er denne høykulturen godt passet på. Kontrasten var derfor stor når man gikk gjennom en metalldetektor og en hærskare av museumsvakter i dress og walkie-talkie for å se to artister rappe:

«Ooh mami, saftig punani/
Våt som tsunami, smak av umami/
Surrealistisk Murakami, bretter sedler, origami/
Du får banan i bruno som Bruno Banani.»

Fredfades veksler mellom å spytte bars og å holde styr på mikseren. Mest Seff leverer kun bars med ovebevisning, selv med forkjølelse. Sammen med instrumentalene har Tøyen Holding med seg det som fort er en av byens dyktigste jazzpianister, nemlig Arthur Kay Piene. Bak all slags klaver losjer han hiphopen uproblematisk inn i jazzverden. På trommer leveres det også av høy kvalitet fra Knærten Simonsen.

Starter shit som vernissager

Selv om publikum kjenner litt vel mye på settingen og ikke helt klarer slippe seg løs, omringet av sikkerhet og dyr kunst, blir det en ekte hiphop-vernissage mot slutten: På låta «247» får de med seg KingSkurkOne på scenen. Publikum finner mot i gruppas hardeste låt, og flere rapper med. En museumsvakt ved min høyre seg grusomt brydd ut.

Tøyengutta fremfører en liten håndfull uutgitte låter og avslører at et nytt album er å forvente, snart. Etter konserten er over selges det plenty med biodynamisk vin i baren, samtidig selger Fredfades gensere fra en pappeske ved inngangen. Han tar Vipps. Etter konserten er over går jeg ned fra Tøyengata 53 til Grønlandsleiret.

Veien derfra er kort til at du plutselig tar deg selv i å romantisere Oslo Øst, og gutta som selger ugunstige mobilabonnement på Grønland T.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar