Vernissageguiden

De viktigste kunstopplevelsene i Oslo akkurat nå

Black Box teater
Black Box teater
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Denne uka byr på en rekke utradisjonelle, men politiske kunstopplevelser. Grenser utforskes og utfordres for å åpne for nye samtaler og innfallsvinkler.

Denne ukas beste kunstopplevelser kjennetegnes av deres vilje til å utfordre grenser mellom sjangre, kulturer og politiske synspunkt. På Black Box teater møtes musikere, billedkunstnere og utøvende kunstnere for å skape en natt publikum sent vil glemme, bestående av et mangfold av sjangere som flyter over i og diskuterer med hverandre.

Diskusjon og dialog står også sentral for utstillingen «Vi som kan forvandle» som vises på Tenthaus Oslo. Her blir vi møtt av en gruppe unge Osloboere som presenterer sine resultater fra den kunstnerinitierte sommerskolen Kamuflasjeselskapet. Felles for alle ungdommene er at de har ikke-norsk bakgrunn og gjennom utstillingen vil de både utforske og utfordre samfunnets integreringspolitikk.

Ukas kanskje viktigste utstilling ser man på Kunstplass. Her viser Ahmed Umar en ny fotoserie som tematiserer situasjonen for LHBTIQ-personer i Sudan. Umar har møtt åtte aktivister i Sudan, hvor homofili straffes med dødsstraff, og gått inn i rollen som deres ansikt utad. Fotografiene akkompagneres av intervjuer kunstneren har gjort med de anonyme aktivistene.

I tillegg til dette ser vi fram til å tre inn i Tor Børresens univers på Oslo Kunstforening og å få innsyn i Anders N. Kvammen og John Hoelstad Dæhlis verker og arbeid hos Norske Grafikere.

Annonse
Tor Børresen viser blant annet et videoverk inspirert av en av Bob Dylans mest kjente musikkvideoer.(Foto: Oslo Kunstforening).

«Skulptur og gevær» av Tor Børresen på Oslo Kunstforening

(Rådhusgata 19, åpning torsdag 18. oktober kl. 18.00)

Tor Børresen er kjent for sine materielle undersøkelser, hvor det skapes uventede forbindelser mellom form og innhold. Dette uventede, leder ofte til en opplevelse av at kjente scener snus på hodet i hans arbeider. Slik tvinges vi til å reforhandle våre kontrakter med de tvetydige motivene. Gjenkjennelsen blir fremmedgjort.

På Oslo Kunstforening viser Børresen både eldre og nyere arbeider i en omfattende installasjon. Blant verkene er kunstnerens nye film «In the Beginning is the End» som er inspirert av Bob Dylans ikoniske musikkvideo «Subterranean Homesick Blues» fra 1965. Her ser vi Dylan bevege seg rundt i noe som minner om en bakgård med en bunke plakater: På disse er det påskrevet ulike referanser til det amerikanske samfunnet. I Børresens video er byen byttet ut med et skoglandskap, og asfalten er tilsvarende skiftet ut med dyp snø. Det kan ved første øyekast virke komisk, men også her benyttes plakater til å skape et dypere alvor i verket.

Les mer HER.

(Foto: Norske Grafikere).

Anders N. Kvammen og John Hoelstad Dæhli på Norske Grafikere

(Tollbugata 24, åpning torsdag 18. oktober kl. 18.00)

Grensene mellom tegneserier og kunst viskes stadig mer ut. Ukas åpning på Norske Grafikere er ett av mange eksempler på dette: Her møtes vi av tegneserieskaper Anders N. Kvammen, kjent for blant annet «Ungdomskolen», og grafiker John Hoelstad Dæhli, som har markert seg med sine tegneserielignende grafiske blad.

Felles for Kvammen og Hoelstad Dæhli er at de i skrivende stund arbeider med selvbiografiske tegneserieprosjekt, og på Norske Grafikere viser de et utvalg verker sammensatt av silketrykk, etsning, tresnitt og risografi. De to kunstnerne har også plassert hver sin arbeidspult i utstillingen, og kommer til å benytte Norske Grafikere som et atelierfellesskap under utstillingsperioden. Dette levendegjør visningsrommet, og gir publikum en sjelden anledning til å få innsyn i kunstnernes skapelsesprosess.

Les mer HER.

(Foto: Ahmed Umar.)

«Å bære det stygge ansiktet» av Ahmed Umar på Kunstplass

(Tordenskioldsgate 12, åpning torsdag 18. oktober kl. 19.00)

Ahmed Umar har det siste året blitt en stadig tydligere stemme på den norske kunstscenen. På Kunstplass vil han vise en ny serie fotografier titulert «Å bære det stygge ansiktet». Selve tittelen henspiller på et sudansk uttrykk og brukes i situasjoner hvor noen gjør noe ukjent for folk, fronter en sak og tar skylden for det.

Umar var den første sudaneseren som sto fram offentlig som homofil på sosiale medier – i et land hvor homofili straffes med døden. Han har i så måte fått føle det nevnte ordtaket på kroppen i bokstavelig forstand. Fotoserien som han nå stiller ut inngår i et større produksjon av en autobiografisk dokumentar, som nettopp handler om «å bære det stygge ansiktet», eller å stå i fronten for en sak.

I verkene som vises, har Umar gått inn i rollen som det stygge ansiktet for åtte aktivister som lever i Sudan. Dette har han gjort ved å stille seg foran dem, slik at deres identitet holdes hemmelig. For å representere dem har han iført seg enkelte av aktivistenes personlige eiendeler. Umar har også gjort intervjuer med de åtte aktivistene, hvor de forteller om deres opplevelse av den politiske situasjonen for LHBTIQ-personer i Sudan, men også om kjærligheten – som både kan være kjernen og løsningen på problemet.

Les mer HER.

(Foto: Tenthaus Oslo.)

«Vi som kan forvandle» av Kamuflasjefellesskapet på Tenthaus Oslo

(Maridalsveien 3, åpning fredag 19. oktober kl. 18.00)

«Vi som kan forvandle» er avgangsutstillingen til Kamuflasjefellesskapet, en sommerskole for unge Osloboere med ikke-norsk bakgrunn. Prosjektet er ledet av kunstner og pedagog Gabo Camnitzer og kunstner Mehdi Torkaman. Førstnevnte er kjent for sine interaktive installasjoner og workshops hvor deltagerne oppfordres til å utforske grenselandet mellom det bevisste og det ubevisste. Mens Torkaman i sin kunstnerpraksis utforsker problemstillinger som ligger latent mellom ulike kulturer og natur.

Den kunstneriske kvaliteten på verkene som vises kan sikkert diskuteres, men i en tid hvor sosiale og kulturelle forskjeller i overveldende liten grad er synlig på kunstscenen er det grunn til å tro at Kamuflasjefellesskapet vil sette både publikum, kunstverden og samfunnet for øvrig i perspektiv. Gjennom kunsten sikter de unge kunstnerne på å avsløre de interne motsetningene i immigrantopplæringens sosialiseringsmodell, samt å utforske hva som skjer når man går inn for å overskride de grunnleggende føringene i samfunnets representasjonslogikk.

Les mer HER.

(Foto: Black Box teater).

«Waiting for the Sun» på Black Box teater

(Marstrandsgata 8, fredag 19. oktober kl. 19.00; NB! krever billett)

Denne uka er det duket for en spektakulær kulturopplevelse på Black Box teater: «Waiting for the Sun» er tilbake med sin andre utgave en opplevelse som starter seint på kvelden og varer hele natten gjennom. Ulike lydlandskap og stemmer gjennom ulike arbeider av musikere, billedkunstnere og utøvende kunstnere utforskes.

Kvelden og natten byr på forestillinger, installasjoner, lyd installasjoner, samtaler og filmer, hvor målet er å skape rom for erfaringer, møter, mulige resonanser og forstyrrelser. «Waiting for the Sun» sikter på å oppheve publikums tidsopplevelse, samt skape et rom hvor vi er mer mottakelig for både estetiske og teoretiske inntrykk.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner