Tid som går og forsøk på å fange den er blant temaene vi møter i ukas beste utstillinger.
Atter en god uke for hovedstadens kunstinteresserte. Denne uka er det mulig å bli kjent med både veteraner og ferskere tilskudd på den norske kunstscenen.
På Grafill kan man se Gunnar Lillengs banebrytende blysatsarbeider (trykk) fra slutten av 1950-tallet. Disse har lenge ligget skjult i kunstnerens eget arkiv, men blir nå altså tilgjengelig for publikum. Arbeidene oppleves som slående moderne, til tross for at de også representerer en svunnen tid.
Nettopp tid er et sentralt tema på K4 galleri hvor Petter Solberg viser verket «TIMER» – en slags digital klokke som viser ord i stedet for tall. Klokkas primære funksjon er erstattet med ulike ordkonstellasjoner, som med tiden endrer mening og derigjennom også vår forståelse av verket.
I Galleri Golsas nye utstilling blir det gjort forsøk på å fryse tiden. Her vises arbeider av den amerikanske kunstneren Grear Patterson. Gjennom kunsten fanger han ulike minner. Motivene er allmenne, og verkene skaper slik en opplevelse av at det som avbildes ikke er kunstnerens subjektive erfaringer, men snarere våre kollektive minner.
Vi ser også fram til å bruke tid i de to nye utstillingene som åpner på Kunstnerforbundet og Margrethe Loe Eldes utstilling på SOFT galleri.
Gunnar Lilleng på Grafill
(Rosenkrantz gate 21, åpning torsdag 25. oktober kl. 18.00)
I 1958 haiket den unge typografen Gunnar Lilleng nedover Europa. Ved en tilfeldighet endte han opp i Basel, hvor han ble værende for å studere under Emil Ruder i vel et år. Lilleng lot seg inspirere av Ruders utforskende tilnærming til typografisk metode, og da han kom tilbake til Oslo begynte han selv å eksperimentere.
Lilleng arbeidet primært i trykktekningen blysats, og produserte det følgende året flere arbeider som for ettertiden minner mer om datagrafikk enn tradisjonelt trykk. Selv om trykkene var revolusjonerende i overgangen fra 1950- til 1960-tallet, har de lenge ligget gjemt i Lillengs arkiv. Noe som skyldtes den kraftige utviklingen innen typografi som tok sted i 60-årene. Nå har kunstneren imidlertid gitt kurator Aslak Gurholt tilgang til arkivet sitt. Det vi nå får se på Grafill er på den ene siden et stillbilde fra en svunnen tid, samtidig som det også virker overraskende moderne.
Les mer HER.
Dobbelvernissage på Kunstnerforbundet
(Kjeld Stubs gate 3, åpning torsdag 25. oktober kl. 18.00)
Kunstnerforbundet åpner to nye soloutstillinger denne uka.
På grunn av sin konsekvente aktualisering av maleriet, har Leonard Rickhard blitt regnet som en av Norges mest sentrale kunstnere siden 1970-tallet. Felles for hans tegninger og malerier er at de bærer preg av en rungende stillhet fylt med nerve og intensitet. Rickhards undersøkelser begrenser seg ikke bare til selve lerretet, men endrer også rommet – slik veksler man konstant mellom å reflektere over hvert enkelt verk og helheten. På Kunstnerforbundet vil kunstneren vise en omfattende mengde verk under tittelen «Tegninger og malerier».
I motsetning til veteranen Rickhard, som har hatt separatutstilling hos Kunstnerforbundet hele åtte ganger, presenterer Øystein Wyller Olsen denne uka sin første soloutstilling i ærefulle lokalene. Han arbeider med installasjoner, hovedsakelig i forbindelse til lyd og musikk. Her utforskes forholdet mellom teknologi, mennesker og arkitektur – og i anledning utstillingen hos Kunstnerforbundet har Wyller Olsen laget to massive installasjoner som tar utgangspunkt strømnettets frekvens.
Les mer HER.
«Avklipp» av Margrethe Loe Elde på SOFT galleri
(Rådhusgata 20, åpning torsdag 25. oktober kl. 18.00)
Margrethe Loe Elde arbeider primært med utgangspunkt i tekstilt avfall. Hos SOFT galleri vil hun vise nye arbeider som er å anse som en naturlig fortsettelse av kunstnerens utforskning av tekstilets materialitet – hvordan det todimensjonale tøystykker, blir skulpturelle ved hjelp av nål og tråd.
Utstillingens verker består av tøyrester: Avklipp, filler fra klær og avlagte tekstiler. De har oppstått over tid, bygget opp lag for lag. Som avleiringer, eller bunnfall. Loe Elde lar verkene oppstå naturlig. Hun planlegger dem ikke på forhånd, snarere lar hun formen komme til henne underveis.
Les mer HER.
«Based on a true story» av Grear Patterson på Galleri Golsa
(Waldemar Thranes gate 84C, åpning fredag 26. oktober kl. 19.00)
På Galleri Golsa åpner utstillingen «Based on a true story» med verk av den amerikanske kunstneren Grear Patterson. Arbeidene handler om å bevare minner, om å fange et øyeblikk gjennom kunsten. Dette gjør Patterson gjennom å konstant fotografere sine omgivelser: Hus, landskap, en åker, en volleyball bane, leker og bøker blir alle en del av hans kunstneriske minnebank. Publikum engasjeres i møte med Pattersons verk. Vi gjenkjenner stemninger og objekter, og derigjennom også det universelle i våre opplevelser. Han fanger ikke utelukkende egne erfaringer, men våre kollektive minner.
Les mer HER.
«TIMER» av Petter Solberg på K4 galleri
(Københavngata 4, åpning fredag 26. oktober kl. 20.00)
Nei, den profesjonelle rallycrossføreren Petter Solberg har ikke debutert som billedkunstner! Kunstneren som deler hans navn viser derimot verket «TIMER» på K4 galleri fra og med fredag. Verket er en digital klokke, hvor tallene er erstattet med ord. Ordene byttes ut i takt med tiden, men selve hovedfunksjonen for klokka forsvinner i og med at den ikke viser hva tiden faktisk er.
Den får en ny funksjon: gjennom den kan man lese verket. Timeindikatoren viser arbeidets hovedtema, mens minuttindikatoren avslører ulike undertema. Ordene veksler til en hver tid, noe som også medfører at verket endrer mening for hvert minutt som går. Slik veksler Solberg mellom alvor og tull; det seriøse og det useriøse. I tillegg til selve klokka, har Solberg utarbeidet en rekke animasjonsvideoer som spilles simultant på ulike skjermer. Disse oppleves som mer abstrakte bilder på tiden som går.
Les mer HER.