Gluecifers comeback-konsert på Sentrum Scene

Gluecifers comeback-konsert kan lett beskrives med tre ord: «fucking huge, man!»

Pål Laukli
Pål Laukli
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

At Gluecifer skulle være så gode i 2018, hadde nok ingen venta seg. Bandets første Oslokonsert på 13 år ble en stor kveld.

★ ★ ★ ★★ ☆

Første gang jeg hørte Gluecifer var på fest i Nord-Trøndelag i 1996. Jeg ble den gang mektig imponert over at et norsk band kunne lage frisk punkrock. Turbonegers «Ass Cobra» slo ned som ei bombe i punk-miljøet samme år. Vi var drit lei slapp indiepop fra Storbritannia og det at alt skulle være så fordømt korrekt i punken. Plutselig hadde det dukka opp et knippe tøffe band fra Oslo som spilte kjapp, catchy punkrock med hysteriske tekster. Vi var selvfølgelig solgt.

Siden den gang har det skjedd mye. Jeg har overvært fantastiske konserter med både Glue og Turbo, men også vært litt skuffa over musikalsk utvikling og svake album oppigjennom. Gluecifers siste album før de ga seg i 2005, «Automatic Thrill» var derimot en solid utgivelse, og deres Øya-opptreden i 2004 er noe av det bedre undertegnede har sett på en norsk festivalscene.

Nyheten om gjenforening for et år siden ble derfor godt mottatt her i gården, og forventningene til kveldens konsert har vært relativt høye, selv om den 38-årige utgaven av meg ikke er like mye gira som den 16-årige karskdrikkende utgaven som oppdaga ny musikk på det glade 90-tall.

Annonse
(Foto: Pål Laukli)

1996 all over

Spol fram til Sentrum Scene fredag kveld, og jommen har ikke 16-åringen våkna til live igjen idet Gluecifer smeller til med «Gods Chosen Dealer» midtveis i et forrykende sett. Jeg har stått der som et stort glis lenge, men når det går over i en av skandirockens tøffeste låter, da klikker det litt for meg. Jeg finner meg selv fremst ved scenen og gauler.

Fra øyeblikket de går på med «I Got A War» og Danny Youngs skarptromme smeller som en mitraljøse gjennom et stappfullt Sentrum Scene, skjønner jeg at dette kommer til å bli bra. Lyden er latterlig fet og Biff Malibu synger bedre enn jeg kan huske å ha hørt han gjøre noensinne.

Biff Malibu ja. Frithjof Jacobsen. Politisk kommentator i VG. Hvor fett er ikke egentlig det? I et lite land som Norge skulle man kanskje tro at dette ble en rar miks, men det fungerer faktisk så til de grader. Frithjof ser nemlig mest ut som en politisk kommentator i VG, men inne i ham bor den beste rockvokalisten landet vårt noensinne har sett. Og det er ikke fake news, det er faktisk helt sant.

(Foto: Pål Laukli)

Ikke lett å holde maska

I sommer gjorde Gluecifer de første comeback-konsertene sine i Spania, Frankrike og på et par festivaler i Utkant-Norge, men det var i kveld de kom hjem. Hjem til Oslo. Jeg har sett konserten fra Frankrike på Youtube, og joda de er tighte og fine, men dette er noe helt annet.

For det første, kan aldri et videopptak fange magien som skjer på en bra rock-konsert, det kan kun gi en ganske flat beskrivelse av det som har skjedd. For det andre er dette her på hjemmebane. På Oslos største klubbscene. Det merkes:

«Det er faen ikke lett å holde maska nå», utbryter Biff i mikrofonen med et glis og et tydelig stolt drag over fjeset. Publikum, som er helt i ekstase, brøler til svar. Arne Skagen, eller Captein Poon, er en lykkelig mann i kveld. Det er ikke vanskelig å se. Selv om jeg enser at samtlige 1800 som er tilstede ikke er noe særlig mindre lykkelige, de heller.  Trommis Danny Young (som faktisk heter Danny Young), gitarist Raldo Useless (Rolf Yngve Uggen), og nyrekrutterte Peter Larsson på bass bryter også stadig ut i ansiktsuttrykk som røper at de synes dette er noe stort. Men de spiller jo også som om de har vært på turné alle de 13 åra de har vært borte.

Vi får servert alle de ikoniske perler fra katalogen: «The Year Of Manly Living», «Automatic Thrill», «A Call From The Other Side» og «Easy Living». Selv blir jeg veldig happy for «Bossheaded» og «Losing End». Bonuser de ikke rakk å spille på stramme tidsskjemaer på festivaler i sommer. Den eneste låta jeg savner er fantastiske «Suck City» fra midten av 90-åra, men herregud, «til lags åt alle kan ingen gjera» som Ivar Aasen klokt formulerte i sin tid.

(Foto: Pål Laukli)

Internasjonal klasse

«Gibt es hier heute Abend Deutsche? – Er det noen tyskere her ikveld?» Spør Biff Malibu. Det er det. En hel del. Men det er også grekere, engelskmenn og amerikanere her. Gluecifer klarte i løpet av sine 11 år som band å strekke seg langt utover Norges grenser. De turnerte Europa med Monster Magnet og USA med Motorhead. Den aller siste avskjedskonserten ble holdt i New York.

Og ikveld får vi igjen levert rock av internasjonal klasse. Det er det ingen tvil om. Da jeg prater med noen røslige engelskmenn utenfor, etter å ha fått avslutningsnummeret «Rockthrone» slengt i trynet noen minutter tidligere, er de tydelig rørt og lykkelige. De er de første jeg prater med etter konserten, for å bekrefte at dette faktisk var så bra som jeg hadde opplevd. «It was just… fucking huge, man. Fucking huge.» Jeg kunne ikke sagt meg mer enig.   

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar