Denne uka blir det full fart på vestlandshovedstadens kunstscene. Vi anbefaler sju utstillinger.
Nok en gang guider vi Bergens kunstinteresserte gjennom ukens viktigste kunstopplevelser. Denne uken har vi har plukket ut fem utstillingsåpninger det er verdt å få med seg.
Det hele starter på torsdag når Joy Forum åpner utstillingen «Stone is the Bone of My Mother» som utforsker definisjonene og grensene til det fundamentelle materialet stein.
På fredag fortsetter det når Palmera inviterer oss inn i varmen til en separatutstilling hvor subtil romantiseringen av bylandskaper står sentralt.
Denne uken debuterer også den anerkjente newzealandske kunsteren Kate Newby i Norge med sin første separatutstilling i Skandinavia: På Hordaland kunstsenter vil man kunne oppleve hvordan kunstneren behandler inne- og uterom på like premisser.
På KRAFT vil man kunne oppleve hele to utstillingsåpninger som begge tar for seg tøying av materialets grenser. Her har man anledning til å se to ulike utstillinger hvor den ene stiller ut en rekke skjøre objekter og installasjoner, og den andre stiller ut stedsspesifikke installasjoner basert på tekstil.
Sist men ikke minst vil man ha mulighet til å se det mye omtalte og omfattende verket «You Are Something Else» på Kode 2 av Vanessa Baird, som regnes som en av Norges mest kompromissløse samtidskunstnere. Parallelt med denne utstillingen vil KODE også vise resultater fra samarbeidet mellom Baird og tegneserieskaperen Mette Hellenes.
God vernissagelyst!
«Stone is the Bone of My Mother» på Joy Forum
(Møllendalsveien 61, åpning torsdag 8. november kl. 18.00)
På torsdag har man mulighet til å se den poetiske utstillingen «Stone is the Bone of My Mother» av Joel Danielsson og Louise Öhman på Joy Forum i bygget til Fakultetet for Kunst, Musikk og Design. Joy Forum er et uavhengig visningsrom drevet av studenter og ansatte ved fakultetet.
Utstillingen tar utgangspunkt i en hendelse som fant sted i Peterskirken i Roma i 1972. Under en søndagsmesse startet en ungarsk geolog å hamre i stykker den velkjente marmorskulpturen «Pietà» av Michelangelo. Den unike skulpturen avbilder en ung og rolig Jomfru Maria som holder sin avdøde sønn, Jesus Kristus, i armene. Angriperen skal, etter sigende, ha ansett seg selv som både Kristus og Michelangelo, og hatt som mål å angripe bildet av Jomfru Maria. Hans argumentasjon for hva som fikk ham til å utføre angrepet var at siden Guds sønn er evig så har han ingen mor.
Utstillingen «Stone is the Bone of My Mother» er en romantisk hyllest til et av våre mest fundamentelle materialer; nemlig stein. Det er et materiale vår «Moder Jord» er skapt av og et materiale menneskeheten har forsøkt å mestre og manipulere gjennom historien. Marmorskulpturen «Pietà» er et eksempel på hvor langt mennesket kan gå i ønsket om å manipulere noe så massivt, grovt og dødt til noe mykt, glatt og livaktig. Gjennom sitt arbeide har Michelangelo levendegjort bildet av Guds Mor og ikke minst Kirkens Mor.
På Joy Forum manipulerer Joel Danielsson og Louise Öhman materialet stein ytterligere gjennom en 3D model av marmorskulpturen «Pietà». Gjennom å stille ut denne virtuelle etterligningen gir de oss muligheten til å se skulpturens forskjellige sider og vinkler i et ikke-eksisterende rom som er låst i tid.
Les mer her.
Dobbelutstilling på Kraft
(Vågsallmenningen 12, åpning fredag 9. november kl. 18.00)
Bergens ledende visningssted for kunsthåndverk og materialbasert kunst åpner to nye utstillinger denne helgen.
I Galleriet åpner den keramiske formgiveren Petra Dalström utstillingen «ett berg, en bädd, ett nyckelben» som viser en rekke objekter og installasjoner som dreier seg rundt fenomenet luft og negativt rom.
Dalströms praksis tar utgangspunkt i observasjoner av ulike materialers kvaliteter som omdannes til skjøre skulpturer, eller kinetiske installasjoner og systemer. I denne utstillingen undersøker Dalström hvordan hun kan bruke fenomenet luft og negativt rom i sin skulpturelle praksis ved å veve sammen diverse materialer til et narrativ som gir materialene en abstrakt funksjon.
Samme kveld åpner kunstneren Nina Bang Larsen den stedsspesifikke utstillingen «Samlaren» i Hvelvet. Bang Larsen arbeider med tekstil som hovedmateriale hvor hun skaper stedsspesifikke installasjoner satt sammen av skulptur, maleri, video og foto. Hennes praksis styres av egen intuisjon og tilfeldigheter som sammen med utvalgte materialer skaper et forvirrende, og nærmest komisk, resultat hvor surrealistiske historier oppstår. Tvetydighet går som en rød tråd gjennom hennes arbeider, som i møte med publikum åpner opp for mange uventede assosiasjoner og tolkninger.
Les mer her.
Kate Newby debuterer i Norge på Hordaland Kunstsenter
(Klosteret 17, åpning fredag 9. november kl. 19.00)
På fredag åpner den newzealandske kunstneren Kate Newby sin første separatutstilling i Skandinavia. Newby har en internasjonalt anerkjent kunstnerisk profil og kjennetegnes for sine taktile og ofte flyktige prosjekter som eksperimenterer med forholdet mellom verk, handling og sted. Grunnleggende materialer som betong, keramikk, tekstil, metall og glass er sentrale for hennes praksis og de delikate resultatene fordrer en sterk sanselig bevissthet.
Utstillingen på Hordaland Kunstsenter går under tittelen «Nothing that’s over so soon should give you that much strength» og viser Newbys nyeste verk. Disse er produsert i tett dialog med flere profesjonelle produksjonssteder i både Bergen og hjemstedet New York. Newbys kunstpraksis er kjent for å være både stedssensitiv og -spesifikk, og som en del av denne utstillingen vil flere av verkene gjøre inngrep i kunstsenterets innvendige lokaler i tillegg til uteområder. Gjennom å behandle inne- og uterom på like premisser ønsker kunstneren på å skape en dynamikk mellom det som er innvendig og det som er utvendig.
Les mer her.
«LES ROSES de nos jardins» på Palmera
(Nikolaikirkeallmenningen 2 B, åpning fredag 9. november kl. 19.00)
Bergens mest tropiske galleri inviterer til åpningen av separatutstillingen «LES ROSES de nos jardins» av Øystein Larssen.
Larssen er født i Lofoten men har siden bodd i både Bergen og Brussel. Etter å ha oppnådd en bachelorgrad ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2015 flyttet han til Brussel hvor han brukte mang en natt på å gå seg vill i byens utallige gater. Hans fascinasjon for bylandskaper er en av flere årsaker til at han i dag utforsker sin kunstneriske praksis ved arkitekthøgskolen i Bergen.
Denne subtile romantiseringen av bylandskaper står også sentralt i utstillingen på Palmera. «LES ROSES de nos jardins» (som romantisk nok betyr rosene i våre hager) består av en samling verker som forsøker å formidle Larssens pågående prosjekt relatert til sine nattlige byvandringer i den belgiske hovedstaden. Sentralt for prosjektet er det å oppdage, og ikke minst gjenoppdage, materiale funnet under kunstnerens tid i Brussel, samt de siste dagene i Bergen. Larssens utstilling kan sies å være et forsøk i å oppfatte og navigere seg gjennom et dysfunksjonelt landskap med poetiske verdier, hvor den velkjente følelsen av å gå seg vill er essensiell.
Les mer her.
Fargerik dobbelutstilling på Kode 2
(Rasmus Meyers allé 3, åpning fredag 9. november kl. 19.00)
Denne uken åpner Kode to utstillinger som begge presenterer verk av en av de mest kompromissløse stemmene innen norsk samtidskunst, nemlig Vanessa Baird.
Hovedutstillingen presenterer Bairds omfattende verk «You Are Something Else» for vestlandshovedstaden. Verket fikk mye oppmerksomhet og strålende kritikk da det var utstilt i Kunstnernes Hus i Oslo i fjor. I tillegg så fikk Baird mye omtale for verket da det var utstilt på The Armory Show i New York tidligere i år. Verket består av en sammenhengende bildefortelling tegnet i pastell på over et førtitalls 5 meter høye paneler i papir. Gjennom å flette sammen elementer fra visuell populærkultur, hverdagsliv og flukt over havet skaper Baird et visuelt formspråk som omslutter publikum i en fargerik beretning om vår tid.
Parallelt med hovedutstillingen stiller Kode ut verk som Baird har utarbeidet i samarbeid med venninnen og kunstnerkollegaen Mette Hellenes, som kanskje først og fremst er kjent som tegneserieskaper. Sammen driver kunstnerene forlaget Brunt hull og i denne sammenheng stiller de ut et omfattende utvalg av egne selvportretter, akvareller, satiretegninger og fotomontasjer. Her får man blant annet se verk fra deres to bokutgivelser «Kyklopsommer» og «Red herring. Prednisolon, ciclosporin» som de begge vant hver sitt gull for i Grafills kåring av årets vakreste skjønnlitterære bildebøker i 2016.