Vernissageguiden

Oslos beste kunståpninger denne uka

Tegnerforbundet
Tegnerforbundet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Tegning er sterkt representert i ukas utstillingsåpninger  både i tradisjonell forstand, men også i en mer utforskende og eksperimentell form.

Det er ingenting som å avslutte en ellers grå og regnfull novemberuke med spennende kunstopplevelser som varmer både kropp og sjel. Denne ukas utstillingsåpninger byr blant annet på romlig utforskning og ulike tegneuttrykk.

På torsdag åpner Tegnerforbundet dørene til dobbelutstilling med Heidi Kennedy Skjerve og Ingrid Jangaard Ousland. Skjerves tegninger preges av struktur og farge, mens Ousland viser hvordan tegningen har fulgt henne gjennom livets ulike faser.

Tegning blir det også når det åpnes to nye utstillinger på Akershus Kunstsenter på fredag, men i en noe annerledes form. I byggets første etasje viser Marit Roland fram sine store, stedsspesifikke papirinstallasjoner, som er en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Helle Siljeholm jobber også stedspesifikt, og viser fram utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger», som utforsker Gazastripens fysiske og mentale landskap.

Vi får også oppleve kunsteneren Atle Selnes Nielsen sin lydlige utforskning gjennom hans kinetiske innstallasjoner på Oslo Prosjektrom denne uka.

Annonse

Gå heller ikke glipp av hyperaktuelle Vanessa Baird sin nye utstilling på OSL Contemporary og åpningen av «Primavera (Staff Party)» av poet og kunstner Matthew Rana på Destiny’s Aterlier.

(Foto: Tegnerforbundet).

Dobbelutstillingsåpning på Tegnerforbundet

(Rådhusgata 17, åpning torsdag 15. november kl. 18.00)

På torsdag åpner to separatutstillinger på Tegnerforbundet: «Fold» av Heidi Kennedy Skjerve og «Tegninger i bevegelse» av Ingrid Jangaard Ousland.

Heidi Kennedy Skjerve kunstneriske arbeid preges av gjentakelse og serialitet i form av horisontale og vertikale linjer. Tegningene i utstillingen «Fold» er utført med farget tusj på papir, hvor fargenes kontraster skaper geometriske mønstre. Til tross for tegningenes stramme ramme, arbeider Skjerve intuitivt, og improviserer underveis når det gjelder farger og hvordan hånden arbeider.

«Tegninger i bevegelse» virker som en passende tittel når Ingrid Jangaard Ousland åpner en retrospektiv utstilling i samarbeid med Ottar Karlsen, styreleder for Tengerforbundet. Ousland viser frem en lang kunstnerkarriere gjennom sitt mangfoldige tegneuttrykk som billedkunstner og illustratør. Til grunn ligger en barnlig tegnerglede, hvor fantasien flyter ut av hånden. Kunstneren ønsker å vise hvordan tegningen har fulgt henne i faser, og hvordan den har forandret seg ettersom den barnlige fantasien tøyles.

Les mer HER.

(Foto: Oslo Prosjektrom).

Atle Selnes Nielsen på Oslo Prosjektrom

(Platous gate 18, åpning torsdag 15. oktober kl. 18.00)

Atle Selnes Nielsen har en grunnleggende interesse for lyd som naturfenomen, som kommer til uttrykk i hans kunstneriske virksomhet. Han arbeider med kinetiske installasjoner, hvor lyd gjerne er utgangspunktet for idéen, da lyd og bevegelse er to sider av samme sak i følge ham selv. Samtidig som han er opptatt av lydene som eksisterer i naturen, utforsker han også den elektroakustiske musikktradisjonen og akusmatisk lyd, altså lyd som er skapt for å avspilles gjennom høyttalere og er helt løsrevet fra kontekst.

I utstillingen på Oslo Prosjektrom får vi oppleve installasjonen «Sustain» fra 2018, som består av oljefat, store tannhjul og betong og har et grovt og industrielt preg over seg. Verkets ulike deler både beveger på seg og fungerer som høytalere, og tilsammen skaper det et dystert og klangrikt lydbilde som fyller hele rommet.

Les mer HER.

(Foto: OSL Contemporary).

Vanessa Baird på OSL Contemporary

(Haxthausen gate 3, åpning torsdag 15. november kl. 19.00)

Vanessa Baird har gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt, og har blitt en Norges mest berømte kunstnere. Billedkunstneren arbeider særlig med tegning, og er kjent for sine kompromissløse og drøye motiver som gjerne befinner seg et sted mellom satire og rent raseri. I fjor mottok hun strålende kritikk da hun stilte ut det monumelte verket «You Are Something Else» på Kunstnernes Hus, som har blitt omtalt som et av vår tids viktigste kunstverk. Nå vises det samme verket på KODE i Bergen, og denne uka er hun aktuell med ny utstilling på OSL Contemporary.  Utstillingen «I’ve got ants in my pants» åpner torsdag kl. 19, og kjenner vi Baird rett er dette noe du ikke vil gå glipp av!

Les mer HER.

(Foto: Destiny’s Atelier).

Matthew Rana på Destiny’s Atelier

(Riddervolds gate 9, åpning fredag 16. november kl. 18.00)

Matthew Rana er både kunstskribent, billedkunstner og poet. I tillegg jobber han på et pizzeria, og utgangspunktet for utstillingen er fotografier han tok på en personalfest for de ansatte. Sammen med forskjellige dikt er det disse fotografiene vi får se i utstillingen. Rana stiller spørsmål om hvilken rolle han får når han fotograferer festen. Er han en av de ansatte på teambuilding, eller er han kunstner? Er fotografiene private snapshots, eller er det kunstfotografi? Denne forhandlingen kunstneren har med seg selv er essensen i utstillingen «Primavera (Staff Party)», som åpner fredag på Destiny’s Atelier.

Les mer HER.

(Foto: Akershus Kunstsenter).

To nye utstillinger på Akershus Kunstsenter

(Storgata 4, Lillestrøm, åpning fredag 16. november kl. 19.00)

Marit Roland og Helle Siljeholm arbeider begge stedsspesifikt, og anvender visningsrommet som en medspiller.

I kunstsenterets første etasje viser Roland utstillingen «Paper Drawing #29», som består av store, stedsspesifikke papirinstallasjoner som «vokser» ut fra vegger, tak og gulv. I studietiden arbeidet hun med mer tradisjonell tegning, og «Paper Drawing #29» springer ut i fra en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Installasjonene kan minne om landskap og natur, men understreker også papriets formale kvaliteter med lys, skygge, form og stofflighet.

Den romlige utforskningen fortsetter i andre etasje, hvor Helle Siljehom viser fram et helt nytt prosjekt som tar utgangspunkt i Gazastripens landskap – både det fysiske og det mentale. Utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger» består av sand, luft, lys og marmor som skaper et ruralt og tomt landskap. Det hele forsterkes av videoverk uten bilder, hvor man kun hører en samtale. Her får man innblikk i verkets opprinnelse som startet i den palestinske byen Ramallah, hvor hun møtte en mann som introduserte seg selv som «the richest man in Gaza». Dette ble starten på en lengre dialog, men grunnet problemer med innreisetillatelse foregikk denne kun gjennom telefonsamtaler. Disse samtalene har vært utgangspunktet for Siljeholms videre utforskning av mannens fremstilling av Gaza gjennom egne imaginære bilder og refleksjoner.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper