Vernissageguiden

Oslos beste kunståpninger denne uka

Tegnerforbundet
Tegnerforbundet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Tegning er sterkt representert i ukas utstillingsåpninger  både i tradisjonell forstand, men også i en mer utforskende og eksperimentell form.

Det er ingenting som å avslutte en ellers grå og regnfull novemberuke med spennende kunstopplevelser som varmer både kropp og sjel. Denne ukas utstillingsåpninger byr blant annet på romlig utforskning og ulike tegneuttrykk.

På torsdag åpner Tegnerforbundet dørene til dobbelutstilling med Heidi Kennedy Skjerve og Ingrid Jangaard Ousland. Skjerves tegninger preges av struktur og farge, mens Ousland viser hvordan tegningen har fulgt henne gjennom livets ulike faser.

Tegning blir det også når det åpnes to nye utstillinger på Akershus Kunstsenter på fredag, men i en noe annerledes form. I byggets første etasje viser Marit Roland fram sine store, stedsspesifikke papirinstallasjoner, som er en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Helle Siljeholm jobber også stedspesifikt, og viser fram utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger», som utforsker Gazastripens fysiske og mentale landskap.

Vi får også oppleve kunsteneren Atle Selnes Nielsen sin lydlige utforskning gjennom hans kinetiske innstallasjoner på Oslo Prosjektrom denne uka.

Annonse

Gå heller ikke glipp av hyperaktuelle Vanessa Baird sin nye utstilling på OSL Contemporary og åpningen av «Primavera (Staff Party)» av poet og kunstner Matthew Rana på Destiny’s Aterlier.

(Foto: Tegnerforbundet).

Dobbelutstillingsåpning på Tegnerforbundet

(Rådhusgata 17, åpning torsdag 15. november kl. 18.00)

På torsdag åpner to separatutstillinger på Tegnerforbundet: «Fold» av Heidi Kennedy Skjerve og «Tegninger i bevegelse» av Ingrid Jangaard Ousland.

Heidi Kennedy Skjerve kunstneriske arbeid preges av gjentakelse og serialitet i form av horisontale og vertikale linjer. Tegningene i utstillingen «Fold» er utført med farget tusj på papir, hvor fargenes kontraster skaper geometriske mønstre. Til tross for tegningenes stramme ramme, arbeider Skjerve intuitivt, og improviserer underveis når det gjelder farger og hvordan hånden arbeider.

«Tegninger i bevegelse» virker som en passende tittel når Ingrid Jangaard Ousland åpner en retrospektiv utstilling i samarbeid med Ottar Karlsen, styreleder for Tengerforbundet. Ousland viser frem en lang kunstnerkarriere gjennom sitt mangfoldige tegneuttrykk som billedkunstner og illustratør. Til grunn ligger en barnlig tegnerglede, hvor fantasien flyter ut av hånden. Kunstneren ønsker å vise hvordan tegningen har fulgt henne i faser, og hvordan den har forandret seg ettersom den barnlige fantasien tøyles.

Les mer HER.

(Foto: Oslo Prosjektrom).

Atle Selnes Nielsen på Oslo Prosjektrom

(Platous gate 18, åpning torsdag 15. oktober kl. 18.00)

Atle Selnes Nielsen har en grunnleggende interesse for lyd som naturfenomen, som kommer til uttrykk i hans kunstneriske virksomhet. Han arbeider med kinetiske installasjoner, hvor lyd gjerne er utgangspunktet for idéen, da lyd og bevegelse er to sider av samme sak i følge ham selv. Samtidig som han er opptatt av lydene som eksisterer i naturen, utforsker han også den elektroakustiske musikktradisjonen og akusmatisk lyd, altså lyd som er skapt for å avspilles gjennom høyttalere og er helt løsrevet fra kontekst.

I utstillingen på Oslo Prosjektrom får vi oppleve installasjonen «Sustain» fra 2018, som består av oljefat, store tannhjul og betong og har et grovt og industrielt preg over seg. Verkets ulike deler både beveger på seg og fungerer som høytalere, og tilsammen skaper det et dystert og klangrikt lydbilde som fyller hele rommet.

Les mer HER.

(Foto: OSL Contemporary).

Vanessa Baird på OSL Contemporary

(Haxthausen gate 3, åpning torsdag 15. november kl. 19.00)

Vanessa Baird har gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt, og har blitt en Norges mest berømte kunstnere. Billedkunstneren arbeider særlig med tegning, og er kjent for sine kompromissløse og drøye motiver som gjerne befinner seg et sted mellom satire og rent raseri. I fjor mottok hun strålende kritikk da hun stilte ut det monumelte verket «You Are Something Else» på Kunstnernes Hus, som har blitt omtalt som et av vår tids viktigste kunstverk. Nå vises det samme verket på KODE i Bergen, og denne uka er hun aktuell med ny utstilling på OSL Contemporary.  Utstillingen «I’ve got ants in my pants» åpner torsdag kl. 19, og kjenner vi Baird rett er dette noe du ikke vil gå glipp av!

Les mer HER.

(Foto: Destiny’s Atelier).

Matthew Rana på Destiny’s Atelier

(Riddervolds gate 9, åpning fredag 16. november kl. 18.00)

Matthew Rana er både kunstskribent, billedkunstner og poet. I tillegg jobber han på et pizzeria, og utgangspunktet for utstillingen er fotografier han tok på en personalfest for de ansatte. Sammen med forskjellige dikt er det disse fotografiene vi får se i utstillingen. Rana stiller spørsmål om hvilken rolle han får når han fotograferer festen. Er han en av de ansatte på teambuilding, eller er han kunstner? Er fotografiene private snapshots, eller er det kunstfotografi? Denne forhandlingen kunstneren har med seg selv er essensen i utstillingen «Primavera (Staff Party)», som åpner fredag på Destiny’s Atelier.

Les mer HER.

(Foto: Akershus Kunstsenter).

To nye utstillinger på Akershus Kunstsenter

(Storgata 4, Lillestrøm, åpning fredag 16. november kl. 19.00)

Marit Roland og Helle Siljeholm arbeider begge stedsspesifikt, og anvender visningsrommet som en medspiller.

I kunstsenterets første etasje viser Roland utstillingen «Paper Drawing #29», som består av store, stedsspesifikke papirinstallasjoner som «vokser» ut fra vegger, tak og gulv. I studietiden arbeidet hun med mer tradisjonell tegning, og «Paper Drawing #29» springer ut i fra en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Installasjonene kan minne om landskap og natur, men understreker også papriets formale kvaliteter med lys, skygge, form og stofflighet.

Den romlige utforskningen fortsetter i andre etasje, hvor Helle Siljehom viser fram et helt nytt prosjekt som tar utgangspunkt i Gazastripens landskap – både det fysiske og det mentale. Utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger» består av sand, luft, lys og marmor som skaper et ruralt og tomt landskap. Det hele forsterkes av videoverk uten bilder, hvor man kun hører en samtale. Her får man innblikk i verkets opprinnelse som startet i den palestinske byen Ramallah, hvor hun møtte en mann som introduserte seg selv som «the richest man in Gaza». Dette ble starten på en lengre dialog, men grunnet problemer med innreisetillatelse foregikk denne kun gjennom telefonsamtaler. Disse samtalene har vært utgangspunktet for Siljeholms videre utforskning av mannens fremstilling av Gaza gjennom egne imaginære bilder og refleksjoner.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar