Ukas beste utstillingsåpninger byr på eksperimentell samtidskunst, terapi som kunst og juletradisjoner.
Kunståret 2018 nærmer seg slutten, men Oslos visningsrom har fortsatt mye å melde.
Også kunst-Norge har sine juletradisjoner, og den eldste av dem innvies denne uka. Kunstnerforbundets juleutstilling har vært et fast innslag på tampen av året siden 1911. Årets utgave har fått tittelen «Det var en jul», og tradisjonen tro inneholder den både splitternye og noe eldre arbeider i ulike medier.
Som Kunstnerforbundet, åpner også QB Gallery sin siste utstilling for året, «Late Night Suburban Hedge Fund Fight» av Yngve Benum, hvor han viser både malerier og glicéetrykk av sine særegne skulpturer. Spennet mellom Benums ekspresjonistiske malerier og hans nesten pop-kunstaktige skulpturer, gjør i seg selv utstillingen verdt et besøk.
Denne uka kan du også få med deg performance av Marie Gurine Askeland på Noplace, dobbelutstillingsåpning på BOA og Marius Moldværs «You have to draw the line somewhere» på SOFT galleri.
«You have to draw the line somewhere» av Marius Moldvær på SOFT galleri
(Rådhusgata 20, åpning torsdag 29. november kl. 18.00)
Marius Moldværs kunstneriske virke kjennetegnes av at det befinner seg i skjæringspunktet mellom teori og praksis. Gjennom uttrykksformer som fotografi, tekstil, skulpturer og tekst sammenfletter han informasjon og inspirasjon hentet fra ulike fagområder. På SOFT galleri vil Moldvær vise tekstiler, objekter og tekst som tar for seg temaer som hukommelse, historie, sted og personlige narrativ. I Moldværs arbeider sidestilles det naive og det analytiske, og fungerer som likeverdige verktøy.
Sentralt for utstillingen som helhet er hvordan mennesket opererer med to ulike begreper av tid: historie og minner. Mens den ene sikter mot en objektiv og kollektiv sannhet, er den andre tilsynelatende mer subjektiv og personlig. I «You have to draw a line somewhere» flyter minner og historie over i hverandre, og foreslår dermed en gylden middelvei som både er logisk og ulogisk, objektiv og subjektiv, framtidsrettet og tilbakeskuende.
Les mer HER.
Dobbelvernissage på BOA
(Rådhusgata 19, åpning torsdag 29. november kl. 18.00)
Denne uka åpner BOA sine to siste utstillinger for året.
I «per se /pɜr » viser Helen Tolaas Coward resultatet av vandring, samling og observasjon i området rundt Kvadraturen. Dette har utartet seg i et stedsbasert arbeid og en fotobok, som presenteres i forbindelse med utstillingen. Materialene i utstillingen er i all hovedsak funnet i og rundt det nevnte området, hvor de til vanlig har virket som beskjedne objekter mot de store bygningene. I utstillingen blir materialer fra renovasjon, bygg og avfall, gjenstand for Tolaas Cowards kunstneriske undersøkelse.
Også Sigrid Espelien tar utgangspunkt i en av Oslos bydeler i sin utstilling på BOA. Her er det imidlertid den fremvoksende bebyggelsen i vannkanten som står i sentrum. Steder som Barcode og Vestbanen, har de siste årene vært preget av hyppig utbyggelse til tross for at det må settes flere meter lange jernstenger ned i bakken for å stabilere bygningen grunnet at fundamentet under i all hovedsak består av blåleire. Hos Espelien har imidlertid denne leira, som for utbyggerne skaper hodebry og avfall, blitt transformert til keramiske arbeider, som gjennom sitt materiale trekker linjer til blant annet geologi, byplanlegging og arkitektur.
Les mer HER.
«Late Night Suburban Hedge Fund Fight» av Yngve Benum på QB Gallery
(Tordenskiolds gate 5, åpning torsdag 29. november kl. 18.00)
I motsetning til de fleste andre samtidskunstnere kan ikke Yngve Benum sikte med noen som helt kunstnerisk utdannelse – noe som i vår tid er ytterst sjelden. Han er ikke desto mindre å regne som kunstner av den grunn, som QB Gallery ettertrykkelig understreker i sin egen tekst om kunstneren er han å regne som en av vår tids mest spennende unge malere.
Utstillingen på QB Gallery vil i all hovedsak omfatte malerier, hvor Benum tar avstand fra det minimalistiske og konseptuelle, med sine eksplosive penselstrøk og tettpakkete motiver. Det maksimalistiske uttrykket som kjennetegner Benums malerier kan på mange måter leses som et tidsbilde av vår egen tid: særlig i lys av at vi nå entrer den mest maksimalistiske måneden i året, desember – hvor vi overpynter alt fra gater til trær og pepperkakehus.
I tillegg til å vise malerier, vil QB Gallery også vise noen gicléetrykk av Benum særegne skulpturer. Selv om disse er å regne som noe mer nøkterne i sitt uttrykk enn hans malerier, er referansene til vår egen tid også her umiskjennelige. Ulike forbruksobjekter, fra dukkehoder til glinsende boblejakker preger her motivene.
Les mer HER.
«Det var en jul» på Kunstnerforbundet
(Kjeld Stubbs gate 3, åpning fredag 30. november kl. 18.00)
Desember er virkelig rett rundt hjørnet. Tradisjonen tro, som «Grevinnen og hovmesteren» på lillejulaften, åpner Kunstnerforbundet også i år en egen juleutstilling, i år under tittelen «Det var en jul». Utstillingen som siden 1911 har vært et fast inventar i Kunstnerforbundets utstillingsprogram består i år av kunstnere innen en rekke sjangre; smykker, malerier, tegninger, krukker, fotografier, kopper, grafikk og skulpturer, for å nevne noe.
Årets utstilling henter sin tittel fra Berit Fuglevågs nyproduserte verk til utstillingen «Det var en jul», men inneholder både nye og gamle verk. Det er klart at dette først og fremst er en salgsutstilling, men på den andre siden favner utstillingen så bredt hva gjelder uttrykksformer og kunstnere, at den absolutt er verdt et besøk – også for dem som ikke har tenkt å kjøpe noe. Dessuten, er det vel få ting vi setter mer pris på denne tida enn det som «alltid» har verdt. Om du er typen som elsker jul, og allerede har begynt å glede deg til juleklassikeren «Tři oříšky pro Popelku» (også kjent som «Tre nøtter til Askepott») er dette utstillingen for deg.
Les mer HER.
«Therapy as Art» av Marie Gurine Askeland på Noplace
(Oslogate 2b, åpning fredag 30. desember kl. 20.00)
Marine Gurine Askeland er først og fremst kjent for sine performancer som befinner seg i krysningsfeltet mellom kunst og underholdning. På Noplace inviterer hun publikum til å delta i sin performance: På et gulv dekket av yogamatter skal kunstneren, sammen med publikum, skape et rom for nytelse.
Slik vil Askeland, som tittelen foreslår, teste ut metoden «Therapy as Art». Kunstneren snur dermed oppned på det mer vanlige begrepet kunstterapi, hvor ulike nonverbale, kreative strategier taes i bruk i kommunikasjonen mellom terapeut og pasient. Det kan virke som at Askeland derimot vil benytte terapeutiske strategier for å skape kommunikasjon mellom kunst, kunstner og publikum.
Akkurat hva vi har i vente er uvisst, men ut i fra det vi vet, kan man kanskje forvente seg en slags meditativ samtale, som jo passer ypperlig på etter en lang uke!
Les mer HER.