Vernissageguiden

Årets siste og beste utstillingsåpninger i Oslo

Maria Pasenau
Maria Pasenau
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Oslos kunstscene byr på åpninger du ikke vil gå glipp av denne uka.

Jula nærmer seg med stormskritt, men før kunstscenen tar juleferie inviterer de oss på nok en god åpningsuke. Denne ukas beste utstillingsåpninger favner bredt og byr på både foto, skulptur, akvareller, film, samt noen overraskelser!

Likt et barn som gleder seg til julaften, dør vi av spenning når vi tenker på Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling som åpner på Oslo Kunstforening i kveld. Her vil Beathe C. Rønning, Eirik Sæther og Ayatgali Tulebek vise nye arbeider. Under selve åpningen, vil det også avsløres hvilken av de tre kunstnerne som stiller av med Sparebankstiftelsen DNBs stipend.

Spenning blir det også når Oslos egen Maria Pasenau møter den britiske kunstneren Maisie Cousins til «battle» i Anja Carrs PINK CUBE, som denne gang finner sted i Tenthaus Oslos utstillingslokaler. Felles for de to kunstnerne er deres innovative bruk av fotografiet. Men der Pasenau gjør portretter, viser Cousins fotografiske konstellasjoner sammensatt av ulike former for avfall.

Vi gleder oss også til åpninger på RAM galleri, K4 galleri og Noplace!

Annonse
Ayatgali Tuleubek, Eirik Sæther og Beathe C. Rønning er nominert til Sparebankstiftelsen DNBs stipend på 200.000 kroner. (Foto: Oslo Kunstforening).

Beathe C. Rønning, Eirik Sæther og Ayatgali Tuleubek på Oslo Kunstforening

(Rådhusgata 19, åpning torsdag 6. desember kl. 18.00)

For ellevte år på rad huser Oslo Kunstforening det som på folkemunne går under navnet «Stipendutstillingen». I år er tre kunstnere valgt ut til å produsere nye verk til utstilling, under selve åpningskvelden vil én av dem motta Sparebankstiftelsen DNBs stipend på 200.000 kroner.

Prisen i seg selv er imidlertid ikke årsak til at årets stipendutstilling har kommet inn i ukas vernissageguide. Derimot er årets nominerte tre kunstnere som på hver sin måte har hevdet seg på den norske kunstscenen de siste årene, og vi har derfor store forventninger til det utstillingen vil romme.

Beathe C. Rønning har i en årrekke vært aktiv på den skandinaviske kunstscenen. Hun har arbeider blant annet med foto, video og found objects. Den noe yngre Eirik Sæther, viste sin første institusjonelle utstilling i Skandinavia på UKS i fjor. Mest kjent er han kanskje for sine ekspressive, og tidvis morbide, skulpturer, men Sæther arbeider også med installasjon og video for å nevne noe. Ayatgali Tulebek på sin side har allerede dratt hjem «Anne og Jakob Weidemanns pris» under årets Høstutstilling, hvor han viste den iøynefallende installasjonen «The invisible Handjob of the New Economy».

Les mer HER.

Maisie Cousins møter Maria Pasenau til «battle» i Anja Carrs regi.(Foto: Maisie Cousins).

PINK CUBE / Battle #22 av Maisie Cousins og Maria Pasenau på Tenthaus Oslo

(Maridalsveien 3, åpning torsdag 6. desember kl. 19.00)

Kunstner Anja Carr fortsetter sin kuratoriske praksis gjennom prosjektet «PINK CUBE», og nok en gang er det duket for battle mellom to kunstnere. I ringen denne gang finner vi den britiske fotografen Maisie Cousins og Oslos egen Maria Pasenau, som forøvrig er en av de nominerte til Subjekt-prisen for årets kunstner. De to unge kunstnerne vil vise hver sin fotoserie i samme rom, slik vil bildene både kommentere – og kanskje til og med konkurrere med – hverandre i Tenthaus’ utstillingsrom.

Til sine fotografier skaper Cousins unike installasjoner er sammensatt av ting som kunstneren selv finner forførende, for andre kan motivet imidlertid snarere vekke assosiasjoner til søppel. Matrester, plastikk og tekstiler samles i en helhetlig komposisjon, som både kan leses som en hyllest til den tradisjonsrike stillebensjangeren og som en kommentar til bruk-og-kast-mentaliteten.

Maria Pasenau arbeider i forskjellige media, men med det analoge fotografiet som utgangspunkt. På Tenthaus viser hun en ny fotoserie, skulptur og tekst, som reflekterer rundt selvet som en skjør og flersidig tilstand. Der Cousins forfører betrakteren med sine objekter, tar Pasenau portretter som både forfører og frastøter på en og samme tid.

Les mer HER.

Irene Nordli viser akvareller og vaser på RAM galleri.(Foto: RAM galleri).

«Vaser og Akvareller» av Irene Nordli på RAM galleri

(Thorvald Meyers gate 51, åpning fredag 7. desember kl. 18.00)

Det organiske, amorfe og figurative vibrerer side om side i Irene Nordlis nye utstilling på RAM galleri. Utstillingen befinner seg i grenseland mellom det figurative og abstrakte. Nordli viser, som tittelen foreslår, både vaser og akvareller, som samspiller form- og fargemessig i en helhetlig installasjon.

«Vaser og Akvareller» kan forstås som en kommentar til havets rolle i samfunnet og våre daglige liv. Med sine organiske linjer, antyder Nordli til det biologiske, geologiske og undersjøiske. I et land som Norge er det vel knapt noe som har vært av større historisk, økonomisk og sosial betydning enn nettopp havet som omringer oss på nesten alle kanter.

Les mer HER.

Naturens mange under står i sentrum for Tonje Bjordams nye videoverk. (Foto: K4 galleri).

«Moving Matter» av Tonje Bjordam på K4 galleri

(Københavns gata 4, åpning fredag 7. desember kl. 19.00)

På K4 galleri vil Tonje Bjordam vise filmen «Moving Matter». Kunstneren inviterer publikum med på en reise gjennom maleriske og abstrakte landskap med flytende materiale som minner om steiner, mineraler og krystaller. Tittelen viser til fysikkens verden, hvor materie fungerer som en fellesbetegnelse for alt som har utstrekning, størrelse og form, men kan også leses mer bokstavelig som at bevegelse betyr noe.

Bjordam kunstnergjerning drives av en vilje rom for refleksjon rundt naturlige prosesser og et ønske om å nå en dypere forståelse for naturen rundt oss, både på makro- og mikronivå. I «Moving Matters» utforsker hun nysgjerrigheten som driver naturvitenskapen fremover. Subtilt understreker filmen alle de utrolige tingene som skjer rundt oss, både i større og mindre skala, til en hver tid.

Les mer HER.

Skulpturer som minner om masker og rustninger inntar Noplace. (Foto: Noplace).

«Crowd» av Gunnhild Torgersen på Noplace

(Oslogate 2B, åpning fredag 7. desember kl. 20.00)

Forholdet mellom det myke og harde undersøkes i Gunnhild Torgersens utstilling «Crowd» på Noplace. Skulpturer av ulik størrelse i bronse og tinn henger fra taket i utstillingslokalet. Bronse- og tinnskulpturene kan minne om masker, hvis plassering inviterer publikum til å prøve dem på. Under disse finner man putelignende gjenstander laget av leire, som imidlertid inviterer til en annen from for interaksjon.

Kunstneren har brukt sin egen kropp som modell for verkene. I sin utforming kan de takhengende metallobjektene minne om rustninger, ment som et beskyttende skall for våre sårbare kropper. Men de kan også forstås som masker, som ikke bare beskytter våre kropper, men også vår identitet. I noen tilfeller kan de til og med tilby en ny identitet: Vi forkler oss og blir en annen. Som helhet åpner utstillingen for spørsmål knyttet til skillet mellom menneske og objekt.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar