En etasje ned

Avgangsstudentene raser mot Kunstnernes Hus og Kunstakademiet

Espen Iden
Espen Iden
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Masterelevene får ikke stille ut i de ikoniske «overlyssalene» på Kunstnernes hus. I stedet får de utfolde seg på en pizzarestaurant, blant flere mindre rom. Nå føler de seg lurt.

– Vi er flere elever som vurderer å slutte, sier Hedda Grevle Ottesen.

Hun er avgangselev ved masterlinja på Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo. En av de aller vanskeligste kunstnerutdanningene å komme inn på i Norge.

Men fornøyd? Neppe.

Saken er at det nylig ble kjent for masterlinjas 2019-kull at årets avgangsstudenter ikke får stille ut i Kunstnernes hus’ ikoniske utstillingsrom, bedre kjent som «overlyssalene».

Annonse

– Jeg hadde søkt meg inn på et annet akademi, dersom jeg visste at vi ikke fikk stille ut her. I Bergen får de Bergen Kunsthall en hel måned. Dette handler ikke bare om meg, men om hvordan man behandler unge og nyetablerte kunstnere i Norge. De bryter løfter og vraker 20 studenter rett før avgang, sier Grevle Ottesen.

Overlyssalene har vært utstillingssted for Høstutstillingen i en lang årrekke, i tillegg til Vanessa Bairds kritikkerroste  «To Everything There is a Season» i 2017. Utstillingsrommene omtales som et av de mest ikoniske visningsstedene i Norge, med sitt vakre lysinnslipp fra vinduer i taket, blant annet.

Les også: En av verdens mest prestisjetunge utstillingspriser til Bergen Kunsthall

Får pizzarestaurant i stedet

Beskjeden skal de ha fått for omtrent en måned siden, et halvt år før studentenes avgang. Nyheten ble ikke noe hyggeligere av at begrunnelsen angivelig handler om økonomi og publikumsoppslutning:

– Det er en katastrofe. Siden vi startet på Kunstakademiet i 2017, har vi blitt fortalt at vi skal stille ut i overlyssalene, sier Grevle Ottesen, som også er tidligere bidragsyter til Subjekt.

– Hva er så galt med første etasje?

– Det er mye mindre. Jeg har planlagt prosjektet mitt i flere år, men plutselig må jeg begynne på noe helt nytt. Som trøst, har vi fått pizzarestauranten og vårt eget lille studio på bakrommet.

– Samt det shabby «pakkerommet», fortsetter hun.

– Hva er egentlig begrunnelsen?

– De forteller oss at avgangsutstillingen i fjor håvet inn så lave inntekter at de ikke har råd til å ha oss der i år.

I fjor fikk masterstudentene på Kunstakademiet vise avgangsutstillingen sin i overlyssalene. (Foto: Una Mathiesen Gjerde.)

– Stemmer ikke

Vi tar kritikken med oss til Kunstnernes hus.

– Når begynte god kunst å måles i publikumsoppslutning?

– Publikumsoppslutning har selvfølgelig ikke noe med kvaliteten på kunst å gjøre, sier Anne Hilde Neset.

Hun er direktør på Kunstnernes hus, og sier at verken økonomiske eller publikumsmessige faktorer som spiller en rolle i valget om å flytte avgangsutstillingen ned fra overlyssalene:

– I samarbeidskontrakten med KHiO står det spesifisert at masterutstillingen enten skal vises i første eller andre etasje, og at dette er opp til kunstnerisk ledelse fra år til år. Utstillingen har vært både oppe og nede mellom 2012 og 2018. Dette er altså ikke noe dramatisk valg fra vår side, og noe som handler om logistikk, ikke økonomi.

Men i en e-post som Subjekt har fått videresendt, forklarer Kunstnernes Hus overfor avgangskullet at:

«Med dette blir også publikumstilstrømningen mye bedre for det er flere ting å oppleve i huset samtidig. MA-utstillingen har hatt svært lave besøkstall og det er også en faktor inn i dette puslespillet.»

– Så dere mener ikke dette lenger, rett og slett?

– Sitatet var dårlig formulert og reflekterer ikke hvorfor vi måtte ta denne beslutningen. Vi forstår skuffelsen og at dette kan ha vært frustrerende for studentene. For å klargjøre: Økonomi og publikum er altså ikke grunnen. Det handler om logistikk på grunn av utstillinger som vi allerede hadde planlagt i denne perioden i overlyssalene.

Espen Iden er en av studentene som ikke får stille ut i overlyssalene. (Foto: Hedda Grevle Ottesen.)

Skuffet over Kunstakademiet

Direktør Neset forteller videre at de har hatt løpende kontakt med KHiO hele året, og at administrasjonen ble varslet på et evalueringsmøte så tidlig som i sommer, om at en løsning med bruk av salene nede kunne være hensiktsmessig i 2019.

Studentene, på sin side, kan fortelle at skoleadministrasjonen hevder de ikke fikk vite noe før i starten av november.

– Skolen påstår at de ikke visste noe før et møte 6. november. Vi fikk beskjeden like etterpå, sier kunststudent Espen Iden.

Han studerer sammen med Grevle Ottesen og er skuffet over Kunstakademiets håndtering av saken:

– Jeg mener at Kunstakademiet burde vært tydelige fra starten av at plasseringen av avgangsutstillingen kan variere. Jeg visste ærlig talt ikke at det var noen andre rom tilgjengelig for utstilling.

– For Kunstakademiet i Bergen er gulroten på tampen av utdanningen en gruppeutstilling på Bergen Kunsthall, ikke i sidegalleriet eller restauranten deres, sier Iden, som tidligere har studert i Bergen.

Han forteller videre at det allerede i vår gikk det rykter om at det var tvil om hvorvidt samarbeidet skulle fortsette mellom Kunstakademiet og Kunstnernes Hus. Da flere studenter spurte dekanen deres Stine Hebert om dette, fikk de beskjed om at alt var i orden og at de bare skulle slappe av.

Subjekt har ikke lykkes med å få kontakt eller bekreftelse fra KHiO-dekan Stine Hebert.

Styreleder i Unge Kunstneres Samfund (UKS), Ruben Steinum, mener KHiO svikter studentene sine. (Foto: Niklas Lello.)

– KHiO må ta grep

Styreleder i Unge Kunstneres Samfund (UKS), Ruben Steinum, mener både Kunstakademiet, KHiO og Kunstnernes Hus svikter neste generasjons unge kunstnere:

– De spenner ben på dem, rett før de skal i gang med innspurten til det som mest sannsynlig er den viktigste utstillingen de har vært med på.

– At institusjoner som Kunstnernes Hus er underfinansierte, er jeg dessverre godt kjent med, og at det er et prekært behov for egnede lokaler for kunstnere i Oslo er noe UKS kjenner smertelig godt til.

– I denne saken så må KHiO, som den største aktøren, på banen, og sikre at studentene kan få realisert masterprosjektene sine i egnede lokaler. Når 20 masterstudenter her får tilbud om det samme lokalet som UKS de siste årene har benyttet til solopresentasjoner, så sier det seg selv at det ikke er et tilfredsstillende alternativ.

Se video: Christian (16) var på utplassering hos Subjekt og anmeldte avgangsutstillingen i overlyssalen

Annonserer streik

Ifølge Hedda Grevle Ottesen og Espen Iden er studentene på utkikk etter nye lokaler.

– Først prøvde vi å lete etter lokaler selv, men det er vanskelig å finne noe så stort på så kort tid. Nå har vi satt et krav til administrasjonen om at vi streiker dersom de ikke finner alternativer, sier Ottesen.

Iden bekrefter dette:

– På et «krisemøte» med administrasjonen, la klassen frem at ingen ønsket å delta i prosessen om å finne et nytt utstillingslokale, etter noen forsøk, vel å merke, fordi dette ikke er vårt ansvarsområde, men noe vi har blitt lovet fra masterprogrammet.

Men Kunstnernes hus håper de blir:

– Det hadde vært enormt synd å miste avgangsutstillingen og vi setter stor pris på det omfattende samarbeidet vi har med KHiO. Vi har ikke kjennskap til at KHiO leter etter nytt lokale. Etter det vi forstår har, har KHiO kommet med et konstruktivt forslag om å forlenge utstillingen og dele den i to og dette har vi nå tilrettelagt for. Dette er en god løsning, og etter det vi forstår fra våre kontakter på KHiO, er alle innstilt på dette, skriver Neset.

– Overhodet ikke, sier Grevle Ottesen.

– Skuffende, sier Iden.

Presseetisk fotnote: Hedda Grevle Ottesen er tidligere bidragsyter til Subjekt, men ikke bekjent av undertegnede journalist. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar