En utstilling du må få med deg

Yngve Benum beviser at man slett ikke behøver formell utdannelse for å lage god kunst

Istvan Virag / QB Gallery
Istvan Virag / QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I havet av talentfulle, unge, norske malere er det vanskelig å skille seg ut. Men Benum gjør det, og med et troverdig bilde av vår tid. Dette er utstillingen du må få med deg i helgen, skriver Subjekts kunstredaktør.

Alt ligger til rette for at Yngve Benums malerier skal gå rett hjem hos det norske folk. Hans særs ekspressive penselstrøk skaper liv over lerretet. Mørke og tidvis dystre farger møter sterke og varme toner av gult, rødt, rosa og oransje. Malingen er påført i tykke lag: Vi snakker ikke om vanlig impasto (italiensk, tjukk, deigaktig påføring av maling på underlaget), men Benums helt egne påføring av det som er tilsynelatende hele malingsspann på enkelte elementer i motivene.

Det første som slår en er ikke motivet; uttrykket er i seg selv iøynefallende. Selve malingen boltrer seg i ulike former og linjer, det er nesten ornamentalt og skulpturelt. Er det egentlig relieffer (slags skulpturer på plane bakgrunnsflater) vi betrakter?

Å plassere Benum i en kunstnerisk tradisjon er på mange måter vanskelig: Ikke fordi det han gjør er løsrevet fra kunsthistorien, men heller fordi han viser til mange forskjellige tradisjoner.

De tykke malingslagene drar tankene hen til Jakob Weidemanns ikoniske «Skogbunn-bilder» og blomstermotiver, samtidig som motivene minner om alt fra middelalderens kirkeikoner til Keith Harings grafittiinspirerte arbeider.

Annonse
Yngve Benums karikerte, menneskelignende figurer kan vekke assosiasjoner til Keith Harrings graffitiinspirerte motiver. (Foto: Istvan Virag / QB Gallery).

Atypisk, men gjenkjennelig

I motsetning til de fleste andre norske kunstnere, har ikke Benum noen som helst form for formell kunstfaglig utdannelse. Man kunne av den grunn forestille seg at det han gjør er løsrevet fra resten av feltet.

På den ene siden stemmer det: Hans materialbruk er atypisk. På den andre siden, kan også Benums arbeider leses inn i den større nynaivistiske tendensen som preger uttrykket til flere av vår yngre malere.

Til tross for at det tekniske likner seg selv, i alle maleriene han nå viser på QB Gallery, er paletten og motivene av ulik karakter. Det er mange tråder, mange referanser. Hvert maleri kan leses på flere – delvis også motstridende – måter.

«Stupid evolution #4» er blant de lettere arbeidene. I forgrunn: En blå figur, det er noe tegneserieaktig over den. Bakgrunnen preges av sterke farger; oransje, rosa, rødt, gult og lyseblått. Den blå figuren rammes inn av en triangulær form, som fungerer som et slags tak. Denne formen strekker seg videre i motivet, og former en slags omvendt «N».

Ved første øyekast oppleves verket som muntert, men i det man betrakter den blå menneskelignende figuren nøyere kan man spore en mørkere undertone: Den mangler ansikt og kroppen er urolig.

Kontrasten mellom figuren og omgivelsene skaper en følelse av ubehagelig – er dette uttrykk for vår evige higen etter noe mer? Som den uforklarlige angsten, noen ganger: Selv når alt rundt oss er i orden, er vi ikke fornøyde.

På veggen til høyre for «Stupid evolution #4», finner vi … «Stupid evolution #5». Kuratoren kan å telle, men det er også et like godt som kronologisk valg; den fargesterke paletten er erstattet av langt mørkere toner, og spiller med «4». Det er noe kosmisk over motivet: Nyanser av sort, mørkeblått og brunt, møter sirkelformet i gult og oransje, bakgrunnen har også elementer av pastellilla og lys blå.

Umiddelbart vekker det assosiasjoner til Van Goghs stjernehimmel, men i det kjente landskapsmaleriet, har Benums verk en naken kvinnefigur i front. Ansiktet er forenklet til den grad at det fremstår som uttrykksløst, men holdningen hennes oser av fortvilelse. Brystene er så tunge at de nærmest ramler ut av lerretet. Hun virker fortapt. Øverst har Benum signert verket i stor skrift: «YB 2018». Dette massive årstallet får verket som helhet til å framstå som et stillbilde på mennesket anno 2018: Det er ikke et vakkert syn.

Malingen er påført i svært tykke lag, hvilket får maleriene til å ligne relieffer. (Foto: Istvan Virag / QB Gallery).

Balanserer på en knivsegg

Som helhet oppleves «Late Night Suburban Hedge Fund Fight» som et uttrykk for vår tid. I den ene enden finner vi Benums malerier, som til tross for sine følelsesløse ansikter, ekspressivt uttrykker en kollektiv håpløshet. Angst og galskap møtes i et totalt kaos.

Helt i den andre enden finner vi Benums skulpturer, og gicléetrykkene hvor disse fungerer som motiver. Skulpturene preges av et popkunstaktig uttrykk, man finner alt fra en glinsende rosa boblejakke til babybornlignende byster i porselen og en fancy kaffekanne i metall. Felles for alle skulpturene er at de er relativt små av størrelse og består av elementer som minner om bruksgjenstander. Samtlige er forhøyd på et slags podie bestående av tynne bøker eller ark.

Der maleriene oppleves som kaotiske, er skulpturene og glicéetrykkene som er statiske og ordnet. De snakker ikke, men krangler med hverandre. Noe som får undertegnede til å vurdere hvorvidt de tilfarerer utstillingen noe, eller om det hadde vært bedre om de ikke var der.

Vi skal ikke stikke under stol at maleriene helt klart er utstillingens høydepunkt, men samtidig er også kontrasten som oppstår mellom disses ekspressivitet og glicéetrykkenes plettfrie overflate også noe av det som fører til at utstillingen fanger tidsånden. I den ene enden finner vi reklameverdenen og kapitalismens glansbilde, i den andre enden fortapelse: De økende forskjellene mellom fattig og rik, klimautfordringene og vårt vanvittige forbruk – neoliberalismens bakside.

På denne måten uttrykker Benums utstilling hvordan vi alle balanserer på en knivsegg. Vi prøver å navigere oss i en verden hvor man tidvis føler alt går til helvete, men vi fortsetter likevel som før, og i ryggmargen sitter en følelse av at alt vil ordne seg, slik det alltid gjør.

Kjellerrommet fungerer som en scene for Yngve Benums skulpturer. (Foto: Istvan Virag / QB Gallery).

Natt-til-søndagsmaleren

I havet av talentfulle, unge, norske malere er det vanskelig å skille seg ut. Men Benum gjør det. Det er tydelig at «natt-til-søndagsmalere» også har noe å melde på den institusjonaliserte kunstscenen. Teknisk og motivmessig beviser Benum at man ikke må være elev ved Kunstakademiet for å skape god kunst. Noen ganger kan det kanskje til og med være en fordel å ikke ha gjort det.

Det er generelt lite å utsette på det Benum presenterer på QB Gallery. Kuratorisk har utstillingen en god flyt – bildene i ulike formater er plassert side om side uten at det oppleves som rotete eller forstyrrende for betrakteren. Kunstneren har til og med lyktes i sin bruk av det noe uheldige kjellerrommet, hvor store deler av rommet for anledningen er blitt transformert til en blå scene for Benums skulpturer.

Det som virkelig gjør det spennende er imidlertid hvordan Benum gjennom sin Dr. Jekyll og Mr. Hyde-aktige tilnærming til kunsten: Man fort får opplevelsen av at han ikke fører ett, men snarere to separate kunstnerskap: Et for skulpturene og et for maleriene. Den interne konflikten mellom disse uttrykkene manifesterer seg i utstillingssalene, og skaper et sannferdig bilde av dualiteten som preger vår tid.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One