I år går Murmur fra soverom til scene

– Jeg kan bli så utrolig inspirert av å se andre kvinner gjøre det jeg vil gjøre

Hvis man, som ung, aldri får sett en dame stå på en scene med en gitar, er det ikke sikkert man klarer å se for seg at man selv også kan det. Det mener artisten Murmur, som selv ble artist for å bli et forbilde.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Det er en fredag kveld på utestedet Ingensteds i Oslo. Lyden som fyller lufta kan minne litt om en blanding av Kylie Minogue, A-Ha! og Jenny Hval, men er produsert på et soverom i et kollektiv i Gamlebyen, med en 90-talls synth hun fikk av læreren sin, og et midi-Keyboard hun fant på gata. Hun er Sunniva Mellbye, alias Murmur, men liker også å kalle seg soveromsmusiker.

– Uttrykket soveromsmusikk høres jo litt sexy ut, men det er egentlig en lite sexy prosess. Det er rom for å være litt skranglete, at ikke alt skal være så perfekt, og det er viktig for meg.

I disse dager er hun aktuell med låta «Lune» på blant annet Spotify og Soundcloud. Men i året som kommer vil det dukke opp mer.

– Planen er å gi ut en EP i begynnelsen av 2019 med låtene jeg har til nå. Jeg har vært heldig og fått spille en del i året som har gått. Nå er målet å lage ny musikk, videreutvikle det visuelle universet jeg har skapt til prosjektet og å spille flere konserter, sier hun.

Annonse
(Foto: Lena Trydal)

Fra soverom til scene

Å stå alene på en scene, i transparent bluse, dansende til sin egen soveromsproduserte musikk, er det nødig alle som hadde turt. Hvordan våger man seg fra soverommet til scenen? Strategien er et alter-ego for Murmur.

– Murmur er bare en bit av meg selv. Å tenke sånn har gjort det mindre skummelt både å produsere, dele og framføre min egen musikk, forteller hun. 

– Jeg har tatt et valg om å ikke være sjenert på scenen, skapt meg en karakter som er fryktløs, men ydmyk. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er motstridende: At man kan føle seg selvsikker, og at det man har å si kanskje er verdt å høre, uten å være arrogant. Jeg er alltid takknemmelig for at noen lytter.

Det er en tydelig lekenhet over det musikalske prosjektet, både i produksjon og i fremførelse. Det skranglete, det hjemmelagde og rollespillet på scenen, gjerne akkompagnert med filmsnutter spontant filmet i artistens omgivelser.

«Det er viktig for meg at det forblir et prosjekt som er lystbetont.»

Mer av alles stemmer

Selv om det musikalske prosjektet er lystbetont for artisten selv, påpeker hun at stemmen hennes har en verdi fordi alle stemmer har verdi. Hun har en grunnleggende tro på at det å dele er viktig, og at flere burde gjøre nettopp dette. 

– Hvis alle tenkte at det de lagde ikke var verdt å dele, så hadde vi ikke hatt kunst og kultur. Jeg mener det burde være rom for mer av alles stemmer. Resultatet blir en mangfoldig og demokratisk kunstscene. Særlig har soveromsformatet dette potensialet, mener hun.

Musikalsk produksjon er åpent for alle med et soverom og en data. Det var troen på dette mangfoldet som gjorde det enklere å dele for Murmur.

– Det var en grunnleggende følelse av at det jeg skaper ikke er mindre verdt enn hva andre har å formidle som til slutt fikk meg til å dele. Folk kan selv velge om de vil ta stilling til det. Ingen blir tvunget til å høre. Men jeg velger å dele. Jeg tror ikke man må tro 100 prosent på sitt eget prosjekt for å vinne et publikum. Men folk merker det hvis man mener det.

(Foto: Lena Trydal)

Heier på damer

Særlig har tanken om at kvinners stemmer skal ta del i mangfoldet motivert artisten.

– Ønsket om at flere kvinnestemmer skal frem har vært sentralt i prosessen av å dele musikk. Jeg kan bli så utrolig inspirert av å se en kvinne gjøre det jeg vil gjøre, som en viktig påminnelse om at det er mulig. Hvis man som ung aldri har sett en dame stå på en scene med en gitar, er det ikke sikkert man tør drømme, eller i det hele tatt har fantasi til å tenke at man også kan, sier hun.

– Jeg heier så innmari på damer. Det er viktig for meg, og jeg vet at det er viktig for mange andre å ha rollemodeller.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog