En tilfeldig estetisk profil

Mislykkes i å fremme maleriets uavhengighet

Blomqvist og QB Gallery
Blomqvist og QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Selv om utstillingen «Olje og begjær» viser forskjellige måter å bruke maling på i dag – både i figurasjon, mønster og abstraksjon – så er den ganske kjedelig.

Et ønske om å fremme maleriet på dets egne premisser er en økende interesse på det norske kunstfeltet for tiden. Bare denne uka kan man få med seg en diskusjon rundt maleriets posisjon på Kunstnernes Hus, og forrige uke åpnet LNM (Landsforeningen Norske Malere) utstillingen «Unge inviteterte 2019» som viste at maleri uten konsept kan være interessant.

Utstillingen «Olje og begjær» på  mor og datter-galleriene Blomqvist og QB Gallery ønsker å ta del i denne nye, maleriske strømningen, men det spørs om den gjør maleriet noen tjeneste.

Utstillingen viser 28 malere under 50 år, en tilfeldig utvalgt alder, ifølge kuratoren. «Olje og begjær», en utstillingstittel med mye politisk, historisk og kunstteoretisk potensiale, er også vilkårlig plukket. De 28 malerne under 50 viser seg å være satt sammen uten noen annen logisk eller estetisk forbindelse enn at de er malere og under 50. Tilfeldig er i det hele tatt et ord som beskriver utstillingens estetiske profil, og en utstilling blir sjeldent bedre av at det er mange kunstnere utstilt.

Som regel fungerer verken fargene eller stilene i møtet med hverandre, og Blomqvists mørke vegger fremstår som en utfordring som kun fungerer noen ganger. Sort og kongeblått assosierer til både olje, hav og det svarte skiftet, men taler muligens for mye til auksjonshusets kjøpsmålgruppe ved at utstillingssalen heller minner om en visningsklar Frognerleilighet. I fargerike utstillinger med større ambisjoner enn dette, blir de isolert sett gode enkeltverkene en gjeng med fremmede i rommet.

Annonse

Man kan heller ikke kalle veggene for vellykkede kuratoriske grep, fordi at premisset blir feil. Alle utstillingene på Blomqvist Kunsthandel de siste årene har blitt vist på mørke vegger, og igjen blir utstillingen offer for tilfeldighetene, om ikke interiørtrenden.

Janne Gill Johannsens «Korsvindu» (2019) skiller seg ut som et av de bedre enkeltverkene i utstillingen. (Foto: Blomqvist og QB Gallery).

Malere med et godt øye for fargen

Men ikke alltid. Janne Gill Johannesens bilde «Korsvindu» (2019) er et av verkene som hører hjemme her i det staselige auksjonshuset, ensomt, men vellykket plassert i trappeoppgangen. Over den grønne teppelagte trappen og den sorte veggen, fungerer fargespillet både innad i verket og verket i møte med dets omgivelser stimulerende. 

En undring oppstår i rommet mellom abstraksjonen og figurasjonen. Elementene er både åpenbare og utydelige, og selv om det er få elementer i bildet oppleves det likevel komplekst og som om det har en hemmelighet. En forsiktig bris beveger en hvit gardin borti en sort flate med en plante. Kanskje er det et bord vi ser, men uklarheten over hva det egentlig er gjør verket spennende.

Et velvalgt fargevalg finnes også i Liv Tandrevold Eriksens «Untiled» (2017). I 80-talls inspirerte pastellfarger i rosa og blå, ser verket lett og lekent ut. Det er rett og slett fint. Plassert ved siden av Mickael Marmans lille knæsj-grønne maleri «A.painting/ humboldthain/» (2018), er dette utstillingens mest interessante kuratoriske sammensetning. Sammen utgjør de en spenstig fargesammensetning uten at dette ødelegger for noen av dem enkeltvis.

Liv Tandrevold Eriksens 80-tallsinspirerte pastellfarger i rosa og blå utgjør en spenstig fargesammensetningen sammen med Mickales knæsj-grønne maleri. (Foto: Blomqvist og QB Gallery).

Fornyet interesse for realisme

En av utstillingens overraskelser er Munan Øverlids store mørke og realistiske verk «Kultur» (2018). Dette fordi det synes å være en utradisjonell teknikk i en utstilling med samtidsmaleri, og «Olje og begjær» demonstrerer at det er et mindretall av etablerte samtidsmalere i Norge som i dag arbeider innenfor denne grenen. På samme tid har det en slags stereotypisk tilhørighet i Blomqvists auksjonslokale. 

 I verket er en mørk gammel stue, med blomster, nips og lysekrone – som et rom fra en tidligere tid. Både teknikken og innholdet har sterke referanser til fortiden.

 Det er minst 120 år siden realistisk maleri, særlig i en slik lys-mørk variant som den Øverlid relanserer, har vært på moten i kunstverden. Likevel har den realistiske teknikken og håndverket som den representerer hatt en tidløs fascinasjon, og verket er et av to som ble solgt allerede ved åpningen.  

Med en omfattende mengde figurative elementer blir verket en tidskrevende jobb å fullt oppfatte. Sett i forhold til enklere abstrakte verk er det rett og slett mer å se på, og dette kan kanskje være med på å forklare den tidløse fascinasjonen blant et bredt publikum.

Til høyre ser vi «Kultur» (2018) av Munan Øverlid. (Foto: Blomqvist og QB Gallery).

En tilfeldig estetisk profil

«Olje og begjær» stiller seg svakt opp mot jubileumsutstillingen til LNM som nylig ble demontert. Denne utstillingen beviste at også maleri uten konsept er interessant, som nå «Olje og begjær» også forsøker å gjøre. LNM viste et utvalg malerier fra 1968 og 2018, og i tillegg til gode enkeltverk som fungerte godt sammen, skapte et 50 års tidsspenn en interessant dialog mellom verkene, samt et positivt inntrykk av en uavbrutt og stadig utviklende maletradisjon. En slik interessant dialog mellom verkene er mangelfull hos Blomqvist. Verkene forblir små øyer som flyter for seg selv.

Utstillingslokalet gjør det heller ikke noe lettere. Lokalene til det historietunge auksjonshuset Blomqvist, hvor både Edvard Munch, Hans Gude og Adolph Tidemann en gang stilte ut, setter sitt preg. Veggene er sorte og mørkeblå, med dekorelementer i tak og nederst langs veggen. Gulvet er oppskrapet og de blå veggene skitne. Det ser ut som en utstillingssal fra en svunnen tid. En tid hvor nettopp maleriet var den ypperste kunstform.

Er dette virkelig den beste måten å gjøre maleriet interessant igjen?

I seg selv er utstillingens utgangspunkt interessant, og det er absolutt et godt forsøk på å fremme maleriet på sine egne premisser. Men i praksis burde det bli gjort mye bedre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser