Solgte ut Rockefeller

Buzzbandet Khruangbin ble for bakoverlent og begivenhetsløst

Torstein Hågård Bakke
Torstein Hågård Bakke
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

De er et nydelig band innspilt, men Houston-trioen passet ikke engang inn i et utsolgt Rockefeller, skriver Subjekts anmelder.

★ ★ ★ ☆ ☆ ☆

Houstonbandet Khruangbin ble stor snakkis i 2018 med albumet «Con Todo El Mundo». Det buzzet også rundt trioen da Pitchfork publiserte en konsertvideo av trioen, som spiller instrumentalrock, på egen blogg.

Bandet spiller en smeltedigel av 60-talls psykedelika, funk og rock. Et utrolig behagelig musikkunivers å tilbringe tid i. Et album som har surret og gått – i god stund – hjemme i stua hos mange nordmenn, i alle fall oss.

Musikken er dog veldig avhengig av stemning og setting. Det er musikk å vibbe til – musikk som muligens er best egnet å lytte til mens man ligger på ryggen. Det var derfor med en ørliten grad av bekymring vi dro på konserten; redd for at det store konsertformatet ville få musikken til å virke begivenhetsløs og uten underholdningsverdi.

Annonse
Gitarist Mark Speer. (Foto: Torstein Hågård Bakke)

Flinke folk

Så går de rett i fallgruven. Det er kanskje ikke bandets feil, men konserten gjør i alle fall det: Forblir en god musikalsk opplevelse som man likefullt kunne hatt i en heis.

Rockefeller er naturligvis begeistret denne kvelden. Kulda trykker på, og en ser trolig frem til å kjenne varme rytmer på kroppen. Laura Lee på bass og Mark Speer på gitar har kledd seg som en blanding av The Ramones og en av dine favoritte anime-karakterer.

Make bangs great again!

De to spiller skambra. Speer er en teknisk dyktig gitarist som også har en levende og sjelfull levering. Lee leverer deilige basslinjer gjennomgående og til tross for at konserten er langtekkelig og seig, er det musikalsk tekniske av høy kvalitet.

Trommeslager Donald Ray Johnson har en enkel dag på jobb denne kvelden. Han spiller noenlunde samme rytme fra start til slutt og tankene hans er langt avgårde. Han er en trommeslager under fikentreet som venter på opplysning.

Energi på etterskudd

Energien kommer altfor sent i settet med et par dansbare øyeblikk ved konsertslutt. Dessverre har piffen allerede gått ut av det litt usikre publikumet.

Et publikum som vet de har likt det de har hørt, men som også har kjedet seg litt. Flinke folk til tross, musikken fungerer ikke som konsertopplevelse. I alle fall ikke på Rockefellers høye sceneplatting. Den er groovy, men ensformig, og hele settet glir over i hverandre.

Konserteformatet hadde fungert på en utescene en Oslo-sommer hvor publikum kunne ha ligget henslengt på et pledd. På Rockefeller ble vi alle stående som saltbøsser for å høre på musikk som tryglet om å bli lyttet til i horisontal stilling. Det er høykvalitets heismusikk vi blir servert, musikk som ikke er tiltenkt å være i hovedfokus. Publikum ble rastløse, ingen hatet det de hørte, snarere tvert imot, men det bød ikke på en minneverdig konsertopplevelse. Dessverre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen