Vernissageuiden

Kunsttørke? Neppe. Dette er ukas beste utstillingsåpninger

QB Gallery
QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Etter at Nasjonalgalleriet stengte dørene for nå, frykter mange enda «kunsttørke» i Oslo. De må ha misforstått: Hovedstadens mindre gallerier leverer så det suser. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av denne uka.

Bergen? Se hit

Det har vært mye snakk om Oslos «kunsttørkeproblem» etter at Nasjonalgalleriet stengte dørene tidligere i vinter, og kunsten stues bort fram til åpningen av det nye Nasjonalmuseet i 2020. Nå har imidlertid to arkitekter kommet på banen med det de mener er løsningen.

Tirsdag meldte Dagsavisen at sivilarkitektene Erik Collett og Magne Magler Wiggen utfordrer Nasjonalmuseet til å stille ut kunsten i deres egen Kunsthall på Filipstad til sommeren – et midlertidig visningsrom bestående av containere.

Selv om kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, Eirik Kydland, svarer til Dagsavisen at ideen er morsom og kreativ, takker de nei til tilbudet. Den gode nyheten er at Deichmanske Hovedbibliotek, som også er på flyttefot, er villig til å gi fra seg noen bøker til containergalleriet.

Annonse

Det de alle har misforstått, er at både Bergen og Oslo (og Norges flere byer, så klart, men vi har ingen vernissageguide for disse byene [enda!]) er så mye mer enn bare Nasjonalgalleriet.

I dag åpner for eksempel Oslo Grafikkmesse, som blir Norges største kunstmesse så langt, og Tenthaus inviterer til en gruppeutstillingen med sterke politiske undertoner. Blant annet!

Oslo Grafikkmesse blir Norges største kunstmesse så langt. Her ser vi galleriene fullt igang med opprigg. (Foto: Jesper Kristensen.)

Oslo Grafikkmesse på Blomqvist Kunsthandel

(Tordenskioldsgate 5, åpning torsdag 7. februar kl. 12.00)

I dag åpner det som til nå blir Norges største kunstmesse. Fokuset er imidlertid på grafikk, hvor sju gallerier stiller ut i Blomqvist Kunsthandel sine lokaler. Blant disse finner vi det nyoppstarta galleriet Dropsfabrikken i Trondheim, Blomqvist Kunsthandel sitt eget datterselskap QB Gallery, og Kunstverket Galleri.

Det hele vil foregå over en firedagers periode, og i tillegg til muligheten for kjøp og salg av grafikk, inviteres det til et omfattende sideprogram som er gratis for alle. Det blir blant annet kunstnersamtale med med Marianne Heske, og Sverre Malling kommer til å delta på debatten om det mye omdiskuterte temaet «digitaltrykk (D.G.A) vs. andre former for grafikk». For de som er nysgjerrige på hva det er lurt å tenke på når man skal kjøpe kunst, tilbys det også et grafikk- og kunstsamlingskurs.

Man får også muligheten til å kjøpe kunst med 20 % rabatt på innramming, og The Queen Sonja Print Award vil være til stede. Det er altså bare å hive seg rundt!

Les mer HER.

Elin Rødseth utforsker de relasjonene vi har til menneskene vi omgir oss med, men som vi ikke kjenner. (Foto: Norske Grafikere.)

«Der hvem» av Elin Rødseth på Norske Grafikere

(Tollbugata 24, åpning torsdag 7. februar kl. 18.00)

I utstillingen «Der hvem» inntar Elin Rødseth gallerirommet med en stedsspesifikk teltkonstruksjon i rispapir og tresnitt, omgitt av en rekke verk i grafikk. Arbeidet hennes springer ut av en interesse for de menneskene vi omgir oss med, og stoler på, men som vi ikke kjenner. Dette kan være både i den fysiske verden, men også på internett. Hun forundrer seg over de relasjonene vi har til folk vi ikke vet noe om, som naboene i leiligheten over oss, eller de som går forbi oss på gata. Menneskefigurene vi finner i Rødseths motiver omtaler hun selv som «statistene», som både er laget etter egne bilder, og med utgangspunkt i mennesker hun har sett på internett.

Les mer HER.

Utstillingen «Existential Extensions» befinner seg en plass i skjæringspunktet mellom perfeksjonisme og feilaktighet, og understreker paradokset som ligger i menneskets søken etter orden i en kaotisk verden. (Foto: QB Gallery.)

«Existential Extensions» av KC Tidemand på QB Gallery

(Tordenskioldsgate 5, åpning torsdag 7. februar kl. 18.00)

Kunstneren KC Tidemand utforsker skjæringspunktet mellom det menneskelige og det mekaniske, og viser til menneskets behov for kontroll i en ellers kaotisk verden. Med inspirasjon fra filosofien til Gilles Deleuze og Felix Guattari, setter hun to motstridende tankestrukturer opp mot hverandre for å bryte ned barrieren mellom orden og kaos, perfeksjonisme og feilaktighet, og det biologiske og mekaniske.

På leting etter et midtpunkt i disse tankestrukrurene, beveger kunsten hennes seg fra statiske nettverk til lekende konstruksjoner. Arbeidene hennes visualiserer paradokset som ligger i vår søken på å organisere virkeligheten, og vår tro på at teknologien er det som skal redde oss med å skape det ufeilbarlige.

Les mer HER.

Fra videoinstallasjonen «Sicherheit» (2016/17) av Saskia Holmqvist, Ellen Nymann og Corina Oprea. (Foto: Oslo Tenthaus.)

«What if the Image is Shown Next to an Historical Fact?» på Tenthaus Oslo

(Maridalsveien 3, åpning torsdag 7. februar kl. 19.00)

Utstillingen «What if the image is shown next to an historical fact?» stiller spørsmål rundt vår oppfatning av historien gjennom media. Den utforsker også hvordan vår iboende forståelse av historien, som påvirkes av hvor vi er fra og våre erfaringer, farger denne tolkningen.

Ayatgali Tuleubeks arbeider tar utgangspunkt i et stykke land, og utforsker med dette de symbolske og ideologiske lagene som ligger i strukturen av en stat, mens kunstneren Fadlabi stiller spørsmål til vår evne til å forstå andres posisjon i verden, gjennom konsepter som historie, politikk og moral i verket.

Videoinstallasjonen «Sicherheit»(2016/17) av Saskia Holmqvist, Ellen Nymann og Corina Oprea viser hvordan moderne kolonialisme ser ut. Den understreker paradokset i at en stat som Sverige, som er en av verdens største våpeneksportør per innbygger, fremmer seg selv som en fredsnasjon, og hevder global nøytralitet.

Les mer HER.

Beril Greging leker seg med forskjellige visuelle uttrykk og kunstneriske retninger. (Foto: Galleri Golsa.)

«Visp» av Bertil Greging på Galleri Golsa

(Waldemar Thranes Gate 84C, åpning fredag 8. februar kl. 19.00)

I vekselen mellom det uttrykksfulle og det mer minimalistiske uttrykket, lager kunstneren Bertil Greging ekspressive kollasjer. Han tillater seg å eksperimentere med ulike visuelle uttrykk, og plasserer seg selv i forskjellige kunstneriske retninger: Fra det abstrakte til det mer figurative, og fra det ekspresjonistiske til det konseptuelle.

Til tross for at arbeidene hans preges av et visst kaos, ligger det et underliggende ønske om å skape orden. Noe vi mennesker gjør hver dag – prøver å finne orden i en kaotisk verden. Greging utfordrer betrakteren med å alltid balansere på kanten av ulike retninger og kombinasjoner, i et uttrykk som fremstår humoristisk og til tider nesten banalt, men også sensitivt og sårbart.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist