Vernissageuiden

Kunsttørke? Neppe. Dette er ukas beste utstillingsåpninger

QB Gallery
QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Etter at Nasjonalgalleriet stengte dørene for nå, frykter mange enda «kunsttørke» i Oslo. De må ha misforstått: Hovedstadens mindre gallerier leverer så det suser. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av denne uka.

Bergen? Se hit

Det har vært mye snakk om Oslos «kunsttørkeproblem» etter at Nasjonalgalleriet stengte dørene tidligere i vinter, og kunsten stues bort fram til åpningen av det nye Nasjonalmuseet i 2020. Nå har imidlertid to arkitekter kommet på banen med det de mener er løsningen.

Tirsdag meldte Dagsavisen at sivilarkitektene Erik Collett og Magne Magler Wiggen utfordrer Nasjonalmuseet til å stille ut kunsten i deres egen Kunsthall på Filipstad til sommeren – et midlertidig visningsrom bestående av containere.

Selv om kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, Eirik Kydland, svarer til Dagsavisen at ideen er morsom og kreativ, takker de nei til tilbudet. Den gode nyheten er at Deichmanske Hovedbibliotek, som også er på flyttefot, er villig til å gi fra seg noen bøker til containergalleriet.

Annonse

Det de alle har misforstått, er at både Bergen og Oslo (og Norges flere byer, så klart, men vi har ingen vernissageguide for disse byene [enda!]) er så mye mer enn bare Nasjonalgalleriet.

I dag åpner for eksempel Oslo Grafikkmesse, som blir Norges største kunstmesse så langt, og Tenthaus inviterer til en gruppeutstillingen med sterke politiske undertoner. Blant annet!

Oslo Grafikkmesse blir Norges største kunstmesse så langt. Her ser vi galleriene fullt igang med opprigg. (Foto: Jesper Kristensen.)

Oslo Grafikkmesse på Blomqvist Kunsthandel

(Tordenskioldsgate 5, åpning torsdag 7. februar kl. 12.00)

I dag åpner det som til nå blir Norges største kunstmesse. Fokuset er imidlertid på grafikk, hvor sju gallerier stiller ut i Blomqvist Kunsthandel sine lokaler. Blant disse finner vi det nyoppstarta galleriet Dropsfabrikken i Trondheim, Blomqvist Kunsthandel sitt eget datterselskap QB Gallery, og Kunstverket Galleri.

Det hele vil foregå over en firedagers periode, og i tillegg til muligheten for kjøp og salg av grafikk, inviteres det til et omfattende sideprogram som er gratis for alle. Det blir blant annet kunstnersamtale med med Marianne Heske, og Sverre Malling kommer til å delta på debatten om det mye omdiskuterte temaet «digitaltrykk (D.G.A) vs. andre former for grafikk». For de som er nysgjerrige på hva det er lurt å tenke på når man skal kjøpe kunst, tilbys det også et grafikk- og kunstsamlingskurs.

Man får også muligheten til å kjøpe kunst med 20 % rabatt på innramming, og The Queen Sonja Print Award vil være til stede. Det er altså bare å hive seg rundt!

Les mer HER.

Elin Rødseth utforsker de relasjonene vi har til menneskene vi omgir oss med, men som vi ikke kjenner. (Foto: Norske Grafikere.)

«Der hvem» av Elin Rødseth på Norske Grafikere

(Tollbugata 24, åpning torsdag 7. februar kl. 18.00)

I utstillingen «Der hvem» inntar Elin Rødseth gallerirommet med en stedsspesifikk teltkonstruksjon i rispapir og tresnitt, omgitt av en rekke verk i grafikk. Arbeidet hennes springer ut av en interesse for de menneskene vi omgir oss med, og stoler på, men som vi ikke kjenner. Dette kan være både i den fysiske verden, men også på internett. Hun forundrer seg over de relasjonene vi har til folk vi ikke vet noe om, som naboene i leiligheten over oss, eller de som går forbi oss på gata. Menneskefigurene vi finner i Rødseths motiver omtaler hun selv som «statistene», som både er laget etter egne bilder, og med utgangspunkt i mennesker hun har sett på internett.

Les mer HER.

Utstillingen «Existential Extensions» befinner seg en plass i skjæringspunktet mellom perfeksjonisme og feilaktighet, og understreker paradokset som ligger i menneskets søken etter orden i en kaotisk verden. (Foto: QB Gallery.)

«Existential Extensions» av KC Tidemand på QB Gallery

(Tordenskioldsgate 5, åpning torsdag 7. februar kl. 18.00)

Kunstneren KC Tidemand utforsker skjæringspunktet mellom det menneskelige og det mekaniske, og viser til menneskets behov for kontroll i en ellers kaotisk verden. Med inspirasjon fra filosofien til Gilles Deleuze og Felix Guattari, setter hun to motstridende tankestrukturer opp mot hverandre for å bryte ned barrieren mellom orden og kaos, perfeksjonisme og feilaktighet, og det biologiske og mekaniske.

På leting etter et midtpunkt i disse tankestrukrurene, beveger kunsten hennes seg fra statiske nettverk til lekende konstruksjoner. Arbeidene hennes visualiserer paradokset som ligger i vår søken på å organisere virkeligheten, og vår tro på at teknologien er det som skal redde oss med å skape det ufeilbarlige.

Les mer HER.

Fra videoinstallasjonen «Sicherheit» (2016/17) av Saskia Holmqvist, Ellen Nymann og Corina Oprea. (Foto: Oslo Tenthaus.)

«What if the Image is Shown Next to an Historical Fact?» på Tenthaus Oslo

(Maridalsveien 3, åpning torsdag 7. februar kl. 19.00)

Utstillingen «What if the image is shown next to an historical fact?» stiller spørsmål rundt vår oppfatning av historien gjennom media. Den utforsker også hvordan vår iboende forståelse av historien, som påvirkes av hvor vi er fra og våre erfaringer, farger denne tolkningen.

Ayatgali Tuleubeks arbeider tar utgangspunkt i et stykke land, og utforsker med dette de symbolske og ideologiske lagene som ligger i strukturen av en stat, mens kunstneren Fadlabi stiller spørsmål til vår evne til å forstå andres posisjon i verden, gjennom konsepter som historie, politikk og moral i verket.

Videoinstallasjonen «Sicherheit»(2016/17) av Saskia Holmqvist, Ellen Nymann og Corina Oprea viser hvordan moderne kolonialisme ser ut. Den understreker paradokset i at en stat som Sverige, som er en av verdens største våpeneksportør per innbygger, fremmer seg selv som en fredsnasjon, og hevder global nøytralitet.

Les mer HER.

Beril Greging leker seg med forskjellige visuelle uttrykk og kunstneriske retninger. (Foto: Galleri Golsa.)

«Visp» av Bertil Greging på Galleri Golsa

(Waldemar Thranes Gate 84C, åpning fredag 8. februar kl. 19.00)

I vekselen mellom det uttrykksfulle og det mer minimalistiske uttrykket, lager kunstneren Bertil Greging ekspressive kollasjer. Han tillater seg å eksperimentere med ulike visuelle uttrykk, og plasserer seg selv i forskjellige kunstneriske retninger: Fra det abstrakte til det mer figurative, og fra det ekspresjonistiske til det konseptuelle.

Til tross for at arbeidene hans preges av et visst kaos, ligger det et underliggende ønske om å skape orden. Noe vi mennesker gjør hver dag – prøver å finne orden i en kaotisk verden. Greging utfordrer betrakteren med å alltid balansere på kanten av ulike retninger og kombinasjoner, i et uttrykk som fremstår humoristisk og til tider nesten banalt, men også sensitivt og sårbart.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar