Estetisk, men innholdsløs

Det er sjeldent å se en film med så enorme svakheter uten et snev av ironisk distanse

Nordisk Film
Nordisk Film
Alt lå til rette for at «Ut og stjæle hester» skulle bli en stor film. Men den er gjennomgående innholdsløs, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆

Oscar Wilde skrev i forordet til romanen «Bildet av Dorian Grey» (1890) at kunstneren er skaperen av nydelige ting, mens kritikeren er han som gjenskaper dette og dermed gir en ny form og innsikt til det vakre.

Vi kan jo håpe. Men der Hans Petter Moland er en som har skapt noe nydelig med «Ut og stjæle hester» (det har knapt vært filmer som skildrer natur og sommerminner med så klare farger og fortryllende bilder siden Tarkovskij) gjør han kritikerens jobb vanskelig, for det er lite å bygge videre på i en så estetisk, men innholdsløs film.

Regissøren har både oppskriften og råvarene til å lage en stor film, men det har blitt en forglemmelig kalkun. Filmen får det den gir: Svært lite ettertanke.

Annonse

Stellan på gjengrodde stier

«Ut og stjæle hester» er en forberedt storproduksjon, og regissøren sparer ikke på noe. De få norske skuespillerne som ikke har blitt gitt en rolle i denne filmen må føle seg som den eneste som ikke ble invitert på klassefest.

I rollebesetningen finner vi store navn som Tobias Santlemann, Gard Eidsvoll, Pål Sverre Hagen, Anders Baasmo Christiansen, Bjørn Floberg og selvfølgelig svensken i verdensklasse: Stellan Skarsgård.

Norgesvennen Skarsgård spiller Trond, en eldre mann som har trukket seg tilbake etter konas død. Elementer fra hverdagen minner ham på den siste sommeren han tilbragte med sin far, og det er her, i minnet av fordums prakt, at vi tilbringer mest tid. 

Brennesle og begravde hunder får ikke helt den samme effekten som Madeleine-kaken i te, men fungerer allikevel som et godt premiss for historien. Historien er liten, men episk på samme tid.

Svært lite til ettertanke, skriver Subjekts anmelder om «Ut og stjæle hester» (2019). (Foto: Nordisk Film.)

Svake skuespillerprestasjoner

«Ut og stjæle hester» (2019) er basert på Per Pettersons roman med samme navn. En roman mange har et nært forhold til, noe som har bidratt til store forventinger til filmatiseringen. Men regissør Hans Petter Moland har adaptert boken for kategorisk, uten å ta med seg romanens essens.

Romanen er fortalt gjennom mange tidshopp, uten noen kronologisk rekkefølge på minnene. Men det som fungerer i litteratur blir ikke nødvendigvis noen god oppskrift på å skrive film, og filmens første store svakhet er dens hakkede kronologi, ledet av Tronds aforismer, der hver av dem overgår den forrige i intetsigenhet. 

Som tidligere nevnt har Moland fått med et imponerende skuespiller-ensemble, desto mer sjokkerende er det, at det knapt finnes en god rolleprestasjon i filmen.

Tobias Santelmann leverer som vanlig, men stakkars Skarsgård har lite å spille på. Og voice-over-prestasjonen hans må være den minst engasjerte fortellerstemmen siden første kutt av «Blade Runner» (1982).

Pål Sverre Hagen spiller allikevel verst. Om vi skal skylde på talentløs instruksjon eller bare dårlig skuespill er vanskelig å si. Han har imponert oss tidligere, så det tryggeste blir å lande på første. 

Estetisk, men innholdsløs, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Nordisk Film.)

Nydelig foto, men uferdig klipp

Det er fortsatt ingen tvil om at dette er Hans Petter Molands vakreste film, og fotografene Thomas Hardmeier og Rasmus Videbæk går ut av dette med stolthet: Fantastiske naturbilder og skildringer av blikk og dyr. Men det samme kan ikke sies om klippen.

Selv de overdådige naturbildene blir for mye når vi ser nærbilder av ugler og maur for ente gang.

Det ville ikke overrasket oss om klipperne Jens Christian Fodstad og Nicolaj Monberg hadde dårlig tid, for dette er en film så klønete satt sammen at en skulle tro den ennå var i starten av prosessen. Den er å sammenligne med Thomas Alfredsons «Snømannen» (2017), med lignende klipp og lim-estetikk.

Særlig rart er det når tatoveringer kommer til syne (som i resten av filmen har vært skjult) og en gutt som nettopp har vært påkledd ute i en elv kommer opp med vått hår, men tørr genser. 

Det savnes radikale grep for å gjøre historien til sin egen, i stedet for å slavisk følge romanens struktur.

Det er sjeldent å se filmer med så mange enorme svakheter, uten et snev av ironisk distanse. Særlig en scene der Moland utforsker den kvinnelige orgasmen, som kanskje er det pinligste vist på norsk film siden Aune Sands tid. Hvordan den scenen overlevde klippen er et mysterium på linje med Hitchcock.

«Ut og stjæle hester» utforsker den kvinnelige orgasmen. Den pinligste scenen på lenge, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Nordisk Film.)

En maskulin fortelling

Filmen skal ikke berømmes for gode kvinneroller. Også der har Moland fått med store navn som Tone Beate Mostraum, Marie Blokkhus og Danica Curcic, men ingen av dem gjør stort annet enn å se pene ut. Det er en maskulin historie, og det får være greit. Dette er en historie om menn og en gutt som ser opp til sin far. Menn som feller trær i hvite linskjorter og rir hester som John Wayne.

Trefellingen utgjør en av filmens beste sekvenser. Musikken er sterk gjennom hele, og det som kanskje er filmens beste sekvens er der lyden og rytmen av tømring blir musikk. Scenen er formidabelt løst, både imponerende og innovativ, men så faller det sammen.

Scenens rytme avbrytes dramatisk av Pål Sverre Hagens dårligste scene til nå. Aldri et godt tegn da man får vanskeligheter for å ikke le i en scene som er ment for være intens og nervepinende. Om Moland hadde brukt mindre tid på å lete etter ugler å filme, og heller prioritert skuespillerne ville dette fort blitt en veldig mye bedre film. 

Moland har lykkes i å filmatisere romanen «Ut og stjæle hester», men ikke i å gjøre visjonen sin egen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Nordisk Film.)

Lykkes ikke

Du velger selv når det gjør vondt, sies det, og for oss virker det som Moland har valgt bort smerten. Valgt bort all følelse av levd liv og kjennelser. Det er trist når det er åpenbart at Moland vil si så mye, men ingenting kommer fram og filmen blir hul og tidvis elendig løst.

En estetisk nydelig film, men ikke mer nydelig enn de beste skrytebildene på Instagram. Moland har lykkes i å filmatisere «Ut og stjæle hester» og i å skape nydelige ting, men lykkes ikke i å gjøre visjonen sin egen. Om han har hatt for mye respekt for materialet, eller om han simpelthen ikke har følt seg nærme nok betyr lite når resultatet uansett skuffer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen