Grime fra Sørlandet

Hemmelig Sekt er tilbake «på en ting»

Pressefoto NRK
Pressefoto NRK
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Siden Norges eneste grime-gruppe slapp debutalbum til et samstemt og jublende kritikerkorps i fjor, har de nesten holdt helt kjeft. I kveld gjør de endelig det motsatte på Pokalen i Oslo.

Det er litt over et år siden debutalbumet «Skyggen av skyggen» kom til jorden. Utgivelsen av Hemmelig Sekt, kom til varm mottakelse fra et samstemt kritikerkorps, og ble en slags umiddelbar klassiker til den norske hiphop-kanonen.

En konsert med sekten har med andre ord vært etterlengta, og foruten en oppvarmingsjobb for Jaa9 & OnklP natt til 1. mai i fjor, blir kveldens sektstreff på Pokalen i Oslo det første siden utgivelsen. Men ikke bare det:

– Dette er vel det første intervjuet siden debuten, sier Petter Langfeldt, alias Pete.

– Men vi fikk jo mye omtale da albumet ble sluppet, så det var vi glade for.

Annonse

Foruten Morten Martens, som har produsert størsteparten av debutalbumet, har trioen hatt med seg et knippe sterke produsentnavn på prosjektet: Tommy Tee, Dj Shokk og Tariq Hindic, for å nevne noen.

– Så, hvordan har det gått siden den gang?

– Veldig bra. Vi er jo klare over at vi jobber med et nisjeprodukt. I alle fall ikke med publikumsfrieri, tvert om. Og dét i et allerede proppfullt hiphop-marked, hvor det er vanskelig å nå gjennom støyen.

Fra to til tre

Hemmelig Sekt trives hvor de er. I sin nisje. Grime-musikk fra Kristiansand, liksom. Bare med litt reggae-infusion, «undervannsmusikk» og en skarrende R

Men historien om hvordan Hemmelig Sekt ble til, er et ganske tilfeldig resultat av at de to medlemmene i Vågsbygd Handy, Peter Langfeldt og Tor Even Børufsen, skulle samarbeide om oppfølgeralbumet til debuten «Undervansmusikk» fra 2015.

– Plutselig hadde vi André Hadland i studio, og vi lagde låta som het «Hemmelig Sekt». Det funka så bra at vi bestemte oss for å kjøre videre på med det.

Artistnavnet var én ting, men et nytt fast medlem var en annen. Med André Hadland (alias Son of Light) på plass, markerte det begynnelsen på denne mystiske grimegruppa som dukket opp en gang i fjor.

– Det er stor forskjell fra Vågsbygd Handy til Hemmelig Sekt. Sånn sett synes jeg det er godt André kom inn, han er den eneste som kunne passet inn med oss, sier Langfeldt.

– Vi var åpne for nye idéer, etter mange år med hiphop. Vi ville ha mer krydder i chilien. Det er så mye endimensjonal norsk hiphop i det store og hele.

Mens Hemmelig Sekt skal gi nye dimensjoner:

– Vi prøver å presse mye bilder inn i musikken som mulig, så det skal bli litt mer «kino på walkman»-opplevelse.

(Foto: Presse.)

Mellom versene

Det er ikke akkurat en hemmelighet at Hemmelig Sekt vokste opp med Wu-Tang Clan på ørene.

– Utifra den ganske sekteriske Five-Percent Nation-doktrinen de alle favnet rundt. I begynnelsen kodet de inn veldig mye esoterisk kunnskap. Det synes jeg var veldig interessant. De forskjellige lagene i musikken.

– Hvordan da?

– Jeg husker at KRS-One rappet om hvor mye vann man skulle ha i når man koker ris, jeg tror det er på «Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop»-albumet; «Two cups of rice/ take four cups of water».

Og tenker seg om:

– Kanskje litt mye vann, men en grei tommelfinger-regel, mener Langfeldt.

– Tekst kan være så mye mer enn den den endimensjonale generiske fasaden man så ofte blir servert i hiphop. Som Vågsbygd Handy jobbet vi en del med å kode inn informasjon i musikken. Det tar vi med oss videre i Hemmelig Sekt.

Hemmelig Sekts univers er detaljert og rommer et helt ensemble av karakterer. Mange av dem har du mest sannsynlig hørt om før, som når de namedropper navn som Nosferatu, den ikke så veldig vennlige vampyren fra filmklassikeren med samme navn fra 1922, i samme vers som terroristene Baader/ Meinhof.

– Så … Er dette bare sammensmelting av fete linjer, eller er det noen som helst seriøsitet omkring hvem som er nemesiser, og hvem som er protagonister her?

– Det må jeg bare si, at vi kødder mye. Mye av det er dessuten intern humor. Men når man snakker om godt versus ondt, eller «oss» versus «dem», så går vi vel litt tilbake til en slags David Icke-konspirasjon, hvor verden møter en slags rastafari verdi-plattform. En slags sizzla møter Alex Jones-lapskaus, men «three steps removed from puberty».

–Men med vers som «Jeg tar en granat for en bror / På et hemmelig rave på et statlig kontor / De har ikke sett maken til Tor / Han er langt fra så svak som de tror», og: «Enkel fyr, mann, liker at det brenner / Maner flammer med likesinna venner / Vi slipper folket vårt ut / Terror er folket sin Gud» – er det samfunnskritikk, eller kanskje klassekritikk, vi leser?

– Jovisst, man kan lese samfunnskritikk inn i det. Det er nok på en måte den «gategutt mot verden»-tilnærmingen vi har. Men akkurat det her klassekamp-aspektet har vi ikke fokusert på.

– Hvor mye på alvor tar dere dette universet?

– På en måte er dette blodig alvor, men på den andre siden er allting bare kødd. «It’s the duality of man, sir» [som private Joker sier i «Full Metal Jacket», jour.anm.].

Strøm «Skyggen av skyggen» her:

Blodig alvor, men også bare kødd

De kaller seg ikke sekt for ingenting. Samarbeidet i Hemmelig Sekt har vært tett, og det har vært mange temaer som har blitt tatt opp til drøfting internt.

– Vi har bevisst arbeidet tett og sammen i brainstorming-prosessen. I studioet prøver vi å holde en viss rød tråd oss i mellom, slik at det blir en tekstuell sammenheng, og ikke bare tre random vers.

– Apropos sekt-estetikk, pressebildene deres, brorskap og en dere namedropper: Blir det full Aragorn-dresscode-kappe-stil når dere spiller konsert denne gangen også?

– Tja. Den hette-greia går ikke så dypt. Vi brukte de i en shoot, en shoot som har gitt innpakning til Hemmelig Sekt, som i bunn og grunn handler om å samsvare med vårt «larger than life»-produkt.

Men Hemmelig Sekt spiller ikke bare på utseendet, ei heller spiller de bare musikk fra i fjor når de viser muskler i liveformat i kveld.

– Vi har jobba med en ny tape som kommer i første halvdelen av 2019. En annen nyhet, er at den sjette sjiraffen og vokter av det syvende seilet, Morten Martens, er blitt offisielt medlem i gruppa, og skal produsere hele den neste tapen vår. Nå holder vi på med preproduksjon, men vi har tre-fire låter klare fra det kommende prosjektet som vi kommer til å showcase på konserten. For ikke å nevne noen hemmelige gjester som jeg tror vil overraske de fleste.

Om det blir EP eller album vites ei, men stadig vanskeligere blir det å definere hva som er hva i dagens musikklandskap uasett. Ikke minst når det krasjer med Hemmelig Sekts diffuse landskap, der alt kan være alt.

– Vi har vår greie, og vi er veldig komfortable innenfor territoriet vi okkuperer, avslutter Pete.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar