Grime fra Sørlandet

Hemmelig Sekt er tilbake «på en ting»

Pressefoto NRK
Pressefoto NRK
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Siden Norges eneste grime-gruppe slapp debutalbum til et samstemt og jublende kritikerkorps i fjor, har de nesten holdt helt kjeft. I kveld gjør de endelig det motsatte på Pokalen i Oslo.

Det er litt over et år siden debutalbumet «Skyggen av skyggen» kom til jorden. Utgivelsen av Hemmelig Sekt, kom til varm mottakelse fra et samstemt kritikerkorps, og ble en slags umiddelbar klassiker til den norske hiphop-kanonen.

En konsert med sekten har med andre ord vært etterlengta, og foruten en oppvarmingsjobb for Jaa9 & OnklP natt til 1. mai i fjor, blir kveldens sektstreff på Pokalen i Oslo det første siden utgivelsen. Men ikke bare det:

– Dette er vel det første intervjuet siden debuten, sier Petter Langfeldt, alias Pete.

– Men vi fikk jo mye omtale da albumet ble sluppet, så det var vi glade for.

Annonse

Foruten Morten Martens, som har produsert størsteparten av debutalbumet, har trioen hatt med seg et knippe sterke produsentnavn på prosjektet: Tommy Tee, Dj Shokk og Tariq Hindic, for å nevne noen.

– Så, hvordan har det gått siden den gang?

– Veldig bra. Vi er jo klare over at vi jobber med et nisjeprodukt. I alle fall ikke med publikumsfrieri, tvert om. Og dét i et allerede proppfullt hiphop-marked, hvor det er vanskelig å nå gjennom støyen.

Fra to til tre

Hemmelig Sekt trives hvor de er. I sin nisje. Grime-musikk fra Kristiansand, liksom. Bare med litt reggae-infusion, «undervannsmusikk» og en skarrende R

Men historien om hvordan Hemmelig Sekt ble til, er et ganske tilfeldig resultat av at de to medlemmene i Vågsbygd Handy, Peter Langfeldt og Tor Even Børufsen, skulle samarbeide om oppfølgeralbumet til debuten «Undervansmusikk» fra 2015.

– Plutselig hadde vi André Hadland i studio, og vi lagde låta som het «Hemmelig Sekt». Det funka så bra at vi bestemte oss for å kjøre videre på med det.

Artistnavnet var én ting, men et nytt fast medlem var en annen. Med André Hadland (alias Son of Light) på plass, markerte det begynnelsen på denne mystiske grimegruppa som dukket opp en gang i fjor.

– Det er stor forskjell fra Vågsbygd Handy til Hemmelig Sekt. Sånn sett synes jeg det er godt André kom inn, han er den eneste som kunne passet inn med oss, sier Langfeldt.

– Vi var åpne for nye idéer, etter mange år med hiphop. Vi ville ha mer krydder i chilien. Det er så mye endimensjonal norsk hiphop i det store og hele.

Mens Hemmelig Sekt skal gi nye dimensjoner:

– Vi prøver å presse mye bilder inn i musikken som mulig, så det skal bli litt mer «kino på walkman»-opplevelse.

(Foto: Presse.)

Mellom versene

Det er ikke akkurat en hemmelighet at Hemmelig Sekt vokste opp med Wu-Tang Clan på ørene.

– Utifra den ganske sekteriske Five-Percent Nation-doktrinen de alle favnet rundt. I begynnelsen kodet de inn veldig mye esoterisk kunnskap. Det synes jeg var veldig interessant. De forskjellige lagene i musikken.

– Hvordan da?

– Jeg husker at KRS-One rappet om hvor mye vann man skulle ha i når man koker ris, jeg tror det er på «Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop»-albumet; «Two cups of rice/ take four cups of water».

Og tenker seg om:

– Kanskje litt mye vann, men en grei tommelfinger-regel, mener Langfeldt.

– Tekst kan være så mye mer enn den den endimensjonale generiske fasaden man så ofte blir servert i hiphop. Som Vågsbygd Handy jobbet vi en del med å kode inn informasjon i musikken. Det tar vi med oss videre i Hemmelig Sekt.

Hemmelig Sekts univers er detaljert og rommer et helt ensemble av karakterer. Mange av dem har du mest sannsynlig hørt om før, som når de namedropper navn som Nosferatu, den ikke så veldig vennlige vampyren fra filmklassikeren med samme navn fra 1922, i samme vers som terroristene Baader/ Meinhof.

– Så … Er dette bare sammensmelting av fete linjer, eller er det noen som helst seriøsitet omkring hvem som er nemesiser, og hvem som er protagonister her?

– Det må jeg bare si, at vi kødder mye. Mye av det er dessuten intern humor. Men når man snakker om godt versus ondt, eller «oss» versus «dem», så går vi vel litt tilbake til en slags David Icke-konspirasjon, hvor verden møter en slags rastafari verdi-plattform. En slags sizzla møter Alex Jones-lapskaus, men «three steps removed from puberty».

–Men med vers som «Jeg tar en granat for en bror / På et hemmelig rave på et statlig kontor / De har ikke sett maken til Tor / Han er langt fra så svak som de tror», og: «Enkel fyr, mann, liker at det brenner / Maner flammer med likesinna venner / Vi slipper folket vårt ut / Terror er folket sin Gud» – er det samfunnskritikk, eller kanskje klassekritikk, vi leser?

– Jovisst, man kan lese samfunnskritikk inn i det. Det er nok på en måte den «gategutt mot verden»-tilnærmingen vi har. Men akkurat det her klassekamp-aspektet har vi ikke fokusert på.

– Hvor mye på alvor tar dere dette universet?

– På en måte er dette blodig alvor, men på den andre siden er allting bare kødd. «It’s the duality of man, sir» [som private Joker sier i «Full Metal Jacket», jour.anm.].

Strøm «Skyggen av skyggen» her:

Blodig alvor, men også bare kødd

De kaller seg ikke sekt for ingenting. Samarbeidet i Hemmelig Sekt har vært tett, og det har vært mange temaer som har blitt tatt opp til drøfting internt.

– Vi har bevisst arbeidet tett og sammen i brainstorming-prosessen. I studioet prøver vi å holde en viss rød tråd oss i mellom, slik at det blir en tekstuell sammenheng, og ikke bare tre random vers.

– Apropos sekt-estetikk, pressebildene deres, brorskap og en dere namedropper: Blir det full Aragorn-dresscode-kappe-stil når dere spiller konsert denne gangen også?

– Tja. Den hette-greia går ikke så dypt. Vi brukte de i en shoot, en shoot som har gitt innpakning til Hemmelig Sekt, som i bunn og grunn handler om å samsvare med vårt «larger than life»-produkt.

Men Hemmelig Sekt spiller ikke bare på utseendet, ei heller spiller de bare musikk fra i fjor når de viser muskler i liveformat i kveld.

– Vi har jobba med en ny tape som kommer i første halvdelen av 2019. En annen nyhet, er at den sjette sjiraffen og vokter av det syvende seilet, Morten Martens, er blitt offisielt medlem i gruppa, og skal produsere hele den neste tapen vår. Nå holder vi på med preproduksjon, men vi har tre-fire låter klare fra det kommende prosjektet som vi kommer til å showcase på konserten. For ikke å nevne noen hemmelige gjester som jeg tror vil overraske de fleste.

Om det blir EP eller album vites ei, men stadig vanskeligere blir det å definere hva som er hva i dagens musikklandskap uasett. Ikke minst når det krasjer med Hemmelig Sekts diffuse landskap, der alt kan være alt.

– Vi har vår greie, og vi er veldig komfortable innenfor territoriet vi okkuperer, avslutter Pete.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar