Vernissageguiden

Best i Oslo akkurat nå

Paz Errázuriz/Fotogalleriet
Paz Errázuriz/Fotogalleriet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vernissageguiden er tilbake med ukas viktigste kunstnyhet og beste utstillingsåpningene.

Bergen? Se hit.

Etter at Regjeringens omstridte forslag om å rive «Y» ble vedtatt i 2014, har det ikke bare vært store folkebevegelser og et samstemt fagmiljø mot rivingen, men også diskusjoner om hva man skulle gjøre med de kjente Picasso-arbeidene som har prydet fasaden. De stedsspesifikke utsmykningene «Fiskerne» og «Måken» er verk som har tilhørt bygget siden det stod ferdig i 1970.

En av parolene mot fjerningen har vært at «man tar ikke barnet vekk fra moren», og dessuten en frykt for at verkene blir skadet under flyttingen.

Nå har Picassos arvinger godkjent regjeringens forslag om å flytte kunsten over «VIP-inngangen» til A-blokka i det nye regjeringskvartalet, skriver NRK. Dette beveger Y-blokka ett steg nærmere riving.

Annonse

Den nye plasseringen er valgt på bakgrunn av Kunst i det offentlige rom (KORO) sine kunstfaglige vurderinger. Dette til tross for at KORO selv, sammen med Picassos familie, har presisert at de i utgangspunktet ønsket kunstverkene fredet der de står i dag. De kaller det hele for «et kulturelt tap».

Les også: Avtalen er inngått: Veidekke skal rive Y-blokka. Men bare kanskje. Så hva er egentlig nyheten?

Regjeringen tar, men Oslo gir. I hovedstadens mindre gallerier er det nemlig kulturell vinning som står for tur, og Oslos kunstengasjerte befolkning kan riste av seg frustrasjonen over gamle, politiske vedtak, og oppleve samtidskunst av høy kvalitet. Her er ukas beste utstillingsåpninger:

Utstillingen «Women in Three Acts» ønsker å gi alternative historier som utfordrer fortellingene som dominerer vår tid. (Foto: Paz Errázuriz/Fra serien «La manzana de Adan», 1982-1987.)

«Women in Three Acts» på Fotogalleriet

Åpning torsdag 14. mars klokken 18.00 i Møllergata 34.

Til tross for at kvinners stemmer blir stadig tydeligere i kunsten og samfunnet forøvrig, er det fortsatt menn som dominerer store deler av verden. Den nye utstillingen på Fotogalleriet utforsker om et kvinnelig perspektiv kan utfordre fortellingene som dominerer vår tid.

Gjennom fotografiets historiske måte å problematisere de rådende forestillingene i verden på, utforsker «Women in Three Acts» temaer som tilhørighet, identitet og kjønn.

Fotografiet har spilt en sentral rolle i å forme disse diskusjonene, og på Fotogalleriet vises et vidt spekter av uttrykk, med utgangspunkt i Lilla Szász’ arbeider. Hun har røtter i dokumentarisk fotografi, og har markert seg med sine arbeider som utforsker hvordan det er å leve i lukkede samfunn i ulike deler av verden.

Gjennomgående for hennes kunstnerskap er menneskelig sårbarhet og kvinnelige perspektiver. Dette gjenspeiles i Anastasia Khoroshilovas fotoessay, Gluklya & Tsaplyas deltagende opplevelser, Maya Schweizers fragmentariske rekonstruksjoner, Ditte Lyngkær Pedersens historier om tilhørighet, Paz Errázuriz sine noe annerledes familieportretter og Marthe Ramm Fortun sine stedsspesifikke performancer.

I sin helhet forteller utstillingen alternative historier fra marginaliserte miljøer i vesten fra de siste 40 årene, og med et kvinnelig blikk. Målet er ikke å fortelle bare én historie, men heller å gi et nyansert bilde.

Les mer her.

Den nye utstillingen på LNM blir Ingerid Fegersten sin første retrospektive utstilling. (Foto: LNM.)

Dobbelutstilling på LNM

Åpning torsdag 14. mars klokken 18.00 i Kongens gate 2.

I LNMs hovedlokaler presenteres en retrospektiv utstilling av og om kunstneren Ingerid Fegersten. Dette blir kunstnerens første retrospektive utstilling, altså en utstilling som oppsummerer et kunstnerskap. På tide, kanskje, der Ingerid Fegerstens kunstneriske virke har spent over seks tiår. Kunstneren har beveget seg gjennom figurasjon og abstraksjon, og fra det konkrete til det poetiske.

I Oslogalleriets prosjektrom vises et noe yngre kunstnerskap: Matilda Höög. Kunstneren er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Kunsthøgskolen i Oslo, og har tidligere hatt separatutstillinger i blant annet Kunstgarasjen i Bergen og Podium i Oslo, i tillegg til å ha deltatt på Høstutstillingen og Tegnebiennalen.

Utstillingen «Umiddelbar nærhet» viser en rekke øyenblikksbilder, som hun selv har tatt og rekonstruert med maling. Motivene viser folk kunstneren både kjenner og ikke kjenner, og situasjoner som vitner om noe sårt, vakker, absurd eller morsomt. Kunstneren skildrer det hun ser rundt seg, og søker etter detaljene i ens umiddelbare nærhet.

Les mer her.

De to nye utstillingene på Norsk Billedhoggerforening møtes i en utforskning av kunstnernes nærmiljø. Her ser vi «Myliobatoidei Smoking» av Emma Brack Naveiras. (Foto: Norsk Billedhoggerforening.)

Dobbelutstilling på Norsk Billedhoggerforening

Åpning torsdag 14. mars klokken 19.00 i Hekkveien 5.

Nok en god unnskyldning til å ta turen til de vakre lokalene i Villa Furulund. I kveld åpner Norsk Billedhoggerforening to nye utstillinger: «Common Skins» av Sofia Eliasson, og «Irise» av Emma Brack Naveiras og Celia Perrin Sidarous.

Felles for utstillingene er samspillet mellom kunstnerne og deres nærmiljø. Eliasson har gjort avstøpninger av objekter fra Carl Berner-området. Materiale fra gatene rundt Carl Berners plass har dannet grunnlaget en serie fossiler fra samtiden – det være seg plastposer, hårstrikk eller matembalasje. Sammen med dette viser hun en avstøpning av Duria Antiquior; den første illustrasjonen av forhistorisk liv basert på fossile funn. På så måte måtes knytter hun sammen gammelt med nytt.

Naveiras og Siaruos har på sin side utforsket sin relasjonen til Oslofjorden og de nærliggende øyene. Havet er et underliggende tema hos begge, både visuelt og konseptuelt. Utstillingen «Irise» bygger på en fiktiv karakter med samme navn. Navnet viser både til irisering (regnbueeffekten man ser i for eksempel såpebobler), den mytologiske gudinnen Iris, og den anatomiske betydningen av ordet.

Les mer her.

I dag er det duket for to nye utstillinger på Galleri Format Oslo. (Foto: Galleri Format Oslo.)

Dobbelutstilling på Galleri Format Oslo

Åpning torsdag 14. mars klokken 18.00 i Rådhusgaten 24.

Kunsthåndverker John Arild Skognes fortsetter en lang og stolt tradisjon i keramikk. Siden 70-tallet har han jobbet med de samme teknikkene og vært tro mot prosessen og materiale. Arbeidene i utstillingen «Project Space»preges av en harmoni og styrke, sterkt inspirert av keramikktradisjon fra Japan og Korea. Men verkene vitner også om norsk tilhørighet, som er laget med hjelp av tre og luft fra skogene i Telemark.

Les mer her.

«Material Reflections» av Stian Korntved Ruud består av en rekke objekter fra noen av kunstnerens pågående prosjekter. Hans arbeider består hovedsakelig av metall og tre, og basere seg ofte på hverdagsobjekter som vi både bevisst og ubevisst interagerer med daglig. Gjennom disse forteller han historier som reflekterer over verden vi lever i.

Les mer her.

For første gang vises den komplette filmtrilogien til Ingrid Torvund. (Foto: Kunsthall Oslo.)

«Under Earth» av Ingrid Torvund på Kunsthall Oslo

Åpning fredag 15. mars klokken 18.00 i Rostockgata 2-4.

Fredag ettermiddag er det duket for filmvisning på Kunsthall Oslo. Her blir premiere på Ingrid Torvunds nye film «I Found You under Earth, under Blood» (2019), som er den tredje og siste delen av filmtrilogi som startet med «Magic Blood Machine» (2012) og fortsatte med «When I Go Out I Bleed Magic» (2015).

Utstillingen «Under Earth» viser for første gang den komplette trilogien, sammen med utvalgte skulpturer og gjenstander fra de samme filmene. Naturen og landskapet i Telemark er bakteppet for arbeidene, hvor Torvund skaper en personlig mytologi. Men inspirasjon fra kristendom, før-kristen mystisisme, magi og folketro, smelter hun disse sammen til en unik og egenartet visjon.

Les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker