Lite, men tight

Hester V75 ringer våren inn med prosecco-rap

Synne Bønes
Synne Bønes
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ingenting nytt under solen på «Dolce Vita». Men det er få her til lands som får til et like sømløst resultat som det Hester V75 gjør.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Bergensrapperne i Hester V75 har akkurat bikket tre år på bakken som gruppe. Samtidig kommer de med sin tredje utgivelse, i form av minialbumet «Dolce Vita», oppkalt etter italo disco-låta med samme navn.

Slagkraften, eller «wow»-faktoren, er betydelig redusert fra deres tidligere utgivelser. Det betyr slett ikke at det er dårlig, men at «Dolce Vita» ikke kommer med like store ambisjoner om å innovere videre på det hittil så nyskapende bidraget de har vært til det norske hiphop-lydlandskapet.

Kanskje har vi blitt vant til dem, eller kanskje Hester V75 har kommet for å bli som de er, men for å toppe vår score, skulle de ha toppet sin egne. Heldigvis betyr ikke dette at «Dolce Vita» ikke er nok et knallsterkt tilskudd til gruppens allerede imponerende diskografi.

Annonse
(Foto: Synne Bønes)

Varme i trøya

Albumet, som består av til sammen syv spor, ble til da gjengen var på ferie i Italia i fjor sommer. Dette merkes gjennomgående i hele utgivelsen, da de med en svært sammensveiset produksjon ser ut til å ville fange essensen av en spesifikk tid, sinnstilstand og et kreativt rom. Essensen av å chille småbrisen i sola med et glass prosecco litt for tidlig på dagen. Gutta er blitt mer tilbakelente, litt varmere i trøya og leverer verslinjene med mer selvsikkerhet og trøkk denne gang.

Myke beats og enda mykere saksofon er gjennomgående på de syv sporene og resulterer i et album som føles gjennomtenkt, samtidig som et snev av spontanitet er å finne på hvert av sporene. Sounden brytes litt opp på singelsporet «Vil Ha Mere», hvor en langt mer leken beat og et gjestevers fra Mato Polo og Kjartan Lauritzen bryter opp i monotoniteten. Resultatet er skivas mest malplasserte spor, men trolig også det mest fengende.

Lytt her:

Ingenting nytt under solen

Albumet skildrer og romantiserer livet som ung og ambivalent. Komplett med alt fra smålig rølpete skits, lowkey stoner anthems som«Skumringen» og låter om håpløs kjærlighet som i «Såre Deg». Ingenting nytt under solen, men det er få her til lands får til et like sømløst resultat som det Hester V75 gjør.

Det hjelper også at gutta både har selvinnsikt og humor. Det som ligger mellom linjene er til tider både veldig ektefølt og selvransakende, men aldri i den grad at det føles overdramatisert eller sutrete.

Prosjektet kunne fremdeles tjent godt på å dyrke særegenheten i gruppas medlemmer enkeltvis. Ofte kan det være vanskelig å sortere hvem det er som gjør hva på de forskjellige sporene. Det er beundringsverdig at de er såpass samkjørte om hvordan de vil høres ut, men går på bekostning av den enkeltes evne til å utmerke seg. Dette er spesielt tydelig på de to siste sporene der gjestebidragene tydeliggjør hva som mangler.

Resultatet ble i denne omgang et lite, men tight album, perfekt for de som tenker å kickstarte sommeren tidlig.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker