Vernissageguiden

Bergens beste utstillinger akkurat nå

Galleri Langegården
Galleri Langegården
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vernissageguiden er her med ukens viktigste kunstnyhet og de beste kunstopplevelsene.

Oslo? Se hit

Forrige fredag, på Louvre i Paris, ble en massiv kunstinstallasjon av den franske kunstneren JR ødelagt  – allerede samme dag som den stod ferdig. Det skriver Arsty.

Installasjonen var en gigantisk kollasj bestående av over 2.000 papirstykker, og med hjelp fra 400 frivillige ble disse festet på bakken rundt den ikoniske glasspyramiden til kunstneren I. M. Pei, som pryder museets gårdsplass. Verket skapte en optisk illusjon som ga Louvre-pyramiden en slags fjerde dimensjon.

Den store pågangen fra ivrige publikummere, med god hjelp fra vær og vind, gjorde at det hele ble ødelagt rimelig fort. Nå er det kun løse papirstykker igjen.

Annonse

Kunstneren tar det hele veldig pent, og har uttalt at hele poenget med verket var deltakelse, og at deltakelse også var det som til slutt ødela det hele, som en del av prosessen.

Kunstfronten i Bergen byr også på spennende kunstopplevelser. Denne uka gir Vernissageguiden deg de tre beste.

På Joy Forum kan du oppleve en utforskning av uønsket ugress. (Foto: Joy Forum.)

«Interpreting Fallopia Japonica» av Siren Elise Wilhelmsen på Joy Forum

Åpning torsdag 4. april klokken 18.00 i Möllendalsveien 61.

Siren Elise Wilhelmsen sin utstilling på Joy Forum presenterer en installasjon av objekter og materialutforskninger opprettet av rå plantemateriale. Det hele er en utforskning av planten Fallopia Japonica; et ugress som har blitt erklært som verdens mest invasive. Planten vokser raskt, tett og høyt. Den ukontrollerte spredningen er ikke bare en utfordring for gartnere, men har også alvorlige konsekvenser for miljøet. Installasjonen stiller spørsmål rundt tilhørighet, og prøver å finne nye måter å forstå og nærme seg disse uønskede eksotiske plantene.

Les mer her.

I forestillingen «Sand in the Eyes» utforsker Rabih Mroué statens og samfunnets tilnærming til ISIS-videoer. (Foto: Cinemateket.)

«Sand in the Eyes» av Rabih Mroué på Cinemateket

Starter fredag 5. april klokken 18.00 i Georgernes verft 12.

Forestillingen «Sand in the Eyes» vises på Cinemateket i Bergen som en del av programmet til Volt 2019. Teaterregissør, skuespiller, billedkunstner og dramatiker Rabih Mroué tar tak i bildepolitikken i ISIS-videoer sett i kontrast til videoopptak gjort med droner. Dette baserer han på forskningsmateriale bestående av rekrutteringsvideoer som offiserer i den tyske etterretningstjenesten har fått tak i. Disse videoene avslører både noe om de som produserte dem, samtidig som at de forteller noe om videoenes drapsdokumenterende potensiale. Med dette kan Mroué stille spørsmål ved de iboende politiske aspektene ved tilnærmingen til disse videoene, sett fra statens og samfunnets ståsted.

Les mer her.

På Galleri Langegården kan man oppleve to nye separatutstillinger. (Foto: Galleri Langegården.)

Dobbelutstilling på Galleri Langegården

Åpning lørdag 6. april klokken 14.00 i Straumeveien 17 A.

Denne lørdagen åpner to utstillinger på Galleri Langegården: «Subject: Matter» av Tom S. Kosmo og «Playgrounds» av Kamilla Sajetz Mathisen.

«Subject:Matter» er Kosmos fjerde utstilling ved Galleri Langegården. Utstillingen består av en serie tegninger som utforsker mediet gjennom observasjon over tid, fordypelse i motivet og kontakten med materialene. Verkene kombinerer portretter med skulpturfragmenter, ofte hentet fra kunsthistorien. Utstillingen understreker en kanskje uunngåelig objektivisering av kroppen, der motivene danner sceniske billedrom hvor alt, både mennesker og objekter, fremstår som psykologiske arketyper. Samtidig representerer utstillingen det håndlagde sin rolle i det digitale bildesamfunnet.

Mathisens «Playgrounds» diskuterer begrepet barndom. Hukommelse, lek, makt og hemmelighold, er sentrale begreper i utstillingen. Gjennom skulptur og installasjon, jobber hun med mennesket som biologisk og mytologisk vesen gjennom et figurativt formspråk og en surrealistisk tilnærming.

Les mer her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar