En upolert hyllest

Nydelig nærhet til en av Norges fremste modernistiske skulptører

OSL contemporary
OSL contemporary
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den ikoniske og snart 100 år gamle kunstneren Aase Texmon Rygh viser en uanstrengt og forfriskende utstilling på OSL Contemporary.

Aase Texmon Rygh (født 1925) kan vise til et sjeldent omfattende kunstnerskap. Det gjør 94-åringen til en pioner innen moderne skulptur i Norge, om ikke til en av landets mest ikoniske kunstnere.

I sin nye utstilling på OSL Contemporary, som naturligvis preges av dedikasjon til det modernistiske skulpturelle uttrykket, posisjonerer hun seg på nytt, men i et uanstrengt og avslappet format. Det er forfriskende.

Gjennomgående for Aase Texmon Rygh er utforskningen av möbiusflaten, som også blir sett på som et evighetssymbol. (Foto: OSL contemporary.)

Studioutstilling

Mens regndråpene slår mot de prismelignende takvinduene i galleriet, får en uanstrengt vandre rundt i Texmon Rygh sin verden.

OSL Contemporary er ikke et stort galleri, og kan muligens best beskrives som en slags «hvit kube-garasje». Dynamikken mellom det noe sterile, industrielle gallerirommet og de organiske, myke formene i verkene skaper kontrast i utstillingen.

Annonse

Det har vært ønskelig at utstillingens fremtreden skal kunne minne om kunstnerens eget studio. Podier og utstillingssøyler er derfor delvis innhentet fra kunstneren sitt eget atelier – et kult grep som gjør at utstillingen oppfattes nærere, og mindre formelt: Til tross for det lille rommet, viser utstillingen bredde.

De ulike skulpturelle uttrykkene blandes med hverandre. Det oppleves ikke som en «fiks-ferdig-fjong» utstilling, men heller som et lite innblikk i kunstneriske prosesser. Ferdigstilte verk og mindre prosess-skisser får en likeverdig rolle i gallerirommet, og gir innblikk i kunstnerskapets mangfoldighet. I det hele prydes utstillingen av 27 verk, i ulike format, uttrykk og materialer

OSL contemporary sin utstilling av Aase Texmon Rygh spiller på den litt upolerte studiofølelsen, og skaper en følelse av nærhet mellom arbeidene og publikum. (Foto: OSL contemporary.)

Nyansert matematikk

Texmon Ryghs uttrykk preges av et sterkt, tydelig formspråk, og mange av de utstilte verkene er variasjoner av de samme temaene. Et godt eksempel på dette er de ulike uttrykkene av det velkjente evighetssymbolet. Gjennom karrieren har den snart 100 år gamle kunstneren arbeidet med ulike variasjoner over möbius-båndet – et matematisk prinsipp om en flate som kun har én side.

Formen oppstår ved at en fester ytterkantene av et bånd sammen etter å ha vridd båndet en halv gang, og har opp gjennom tiden til dels blitt sett på som et evighetssymbol. Fremvisningen av möbiusene i ulike varianter, teksturer og materialer i utstillingen gir publikum mulighet til å oppdage ulike nyanser og graderinger, og gjør det hele til en spennende utforskning av detaljer. Dessuten er noen av de utvalgte skulpturene har aldri blitt vist før.

Det første som møter en, når en kommer inn i det lille galleriet, er «Blå hageskulptur» fra 1979, som frem til denne utstillingen har fungert nettopp som det – en hageskulptur fra kunstnerens egen samling (og gressplen). Skulpturen illustrerer godt en gjennomgående tematikk i Texmon Ryghs kunstnerskap. To nærmest svevende blå flater skaper nye former, både i selve figuren og i mellomrommene. Dette virker å være et gjennomgående signaturtrekk for uttrykket hennes: Utforskingen av romlige former og figurer.

«Asfaltblomst» fra 1979. (Foto: OSL contemporary.)

Nærhet til kunsten

Verkene spenner seg i tid fra så tidlig som 1948 og frem til senere verk på midten av 1990-tallet. Likevel, er det tydelige og klare formspråket gjenkjennelig gjennom hele dette tidsspennet.

Galleriet har så gjort solide grep i å spille på den litt upolerte studiofølelsen. Veletablerte kunstnere som Texmon Rygh er ofte å oppleve innen de strenge, institusjonelle rammene til de store museene. Det er en fin avveksling å få oppleve verkene hennes på denne måten, i en såpass uformell setting. Det er i det hele tatt herlig når en kan oppleve kunst både avslappet og uanstrengt.

Innslaget av prosessverk og skisser gjør at verkstedfølelsen komplementeres, og bidrar til en annen type nærhet til verkene på denne måten.

Utstillingen viser dessuten en bredde av et mangfoldig, men konsentrert kunstnerskap. OSL Contemporary evner å velge den mest interessante vinklingen.

Det er kanskje ikke den mest nyskapende eller spennende utstillingen, og oppleves ikke som noen rekontekstualisering av kunstnerskapet. Men dette virker heller ikke å være intensjonen. Det utstillingen byr på er annen form for tilgang og nærhet til arbeidene til en av våre viktigste kunstnere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom