Omstridt teaterstykke vil nå flere

«Ways of Seeing» settes opp på nytt

Leif Gabrielsen/Black Box teater
Leif Gabrielsen/Black Box teater
Teaterstykket skapte store debatter om kunstnerisk ytringsfrihet. Nå settes «Ways of Seeing» opp på Det norske teatret, som ønsker å gi forestillingen et større publikum under Heddadagene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Teaterstykket skapte store debatter om kunstnerisk ytringsfrihet. Nå settes «Ways of Seeing» opp på Det norske teatret, som ønsker å gi forestillingen et større publikum under Heddadagene.

I november i fjor hadde forestillingen «Ways of Seeing» premiere på Black Box teater i Oslo. Dette ble starten på en av høstens største debatter om kunstnerisk ytringsfrihet, som også endte i justisminister Tor Mikkel Wara sin avgang.

Nå skriver Det norske teateret i en pressemelding at teaterforestillingen skal vises under den årlige teaterfestivalen Heddadagene i Oslo. «Ways of Seeing» blir satt opp på teaterets andre scene, med fire visninger mellom 13. og 15. juni.

– En forestilling som har skapt så mange debatter og skarpe fronter i ordskiftet er av offentlig interesse», skriver Det norske teateret i pressemeldingen, og fortsetter:

– Som et bidrag til den opplyste samtalen ønsker Det norske teateret å legge til rette for at folk kan danne seg en mening på bakgrunn av det faktiske verket.

Annonse

Informasjonssjef ved Det norske teateret, Ida Michaelsen, presiserer at visningen av «Ways of Seeing» ikke kommer av et ønske om å skape ytterligere konflikt, men at det handler om å legge til rette for at vanlige folk kan gjøre opp sin egen mening.

– Vi ser på teateret som et samlende rom der meningsbrytning skal kunne finne sted, også i de tilfellene man ikke er enig. Det er grunnen til programmeringen av forestillingen, sier Michaelsen til Subjekt.

Siktelser i alle retninger

Black Box teater ble beskyldt for å krenke privatlivets fred, etter at de viste bilder av justisminsteren og hans samboer sitt hjem. som en del av forestillingen «Ways of Seeing». Etter hvert ble forestillingen sett på som årsaken til en rekke trusler mot justisministerens bolig, og kunstnerne involvert i teaterstykket ble utsatt for personangrep og grove trusler som føre til at de måtte melde forholdene til politiet.

I byrådet ble det fremmet et forslag fra FrP om å trekke den kommunale støtte til Black Box-teateret, men forslaget mottok ingen støtte fra de andre partiene.

Det hele fikk imidlertid en brå vending da justisministerens samboer, Laila Anita Bertheussen, ble siktet for å ha fingert handlingene som av både politiet og norske medier ble omtalt som alvorlige trusler mot demokratiet.

Dagen før Waras samboer ble siktet, siktet Oslopoltiet teatersjefen ved Black Box teater, Anne-Cécile Sibué-Birkeland; teaterregissør Pia Maria Roll og skuespillerne Sara Baben og Hanan Benammar for å ha krenket privatlivets fred. Siktelsen ble senere henlagt, ettersom det ikke fantes bevis for sammenhengen mellom teatergruppa og hærverkene mot FrP-politikerens bolig.

Ikke en ferdig sak

Beskyldningene mot teaterforestillingen har ført til store debatter i mange fagfelt, og har skapt nye diskusjoner rundt blant annet ytringsfrihet, jus, etikk, politiets rolle og ikke minst – kunstens rolle.

Selv om hendelsene endte i at Tor Mikkel Wara måtte forlate statsrådsposten sin, har debatten rundt statsminister Erna Solberg sine utsagn – som har kritisert teaterstykke for å gjøre det tøffere å være politiker – og pressens håndtering av saken fortsatt.

Det norske teateret skriver at saken ikke er over, og mener «Ways of Seeing» stiller viktige spørsmål om overvåkning og grensene mellom hva som er lov og hva som er ulovlig, og at stykket dermed fortjener et større publikum.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar