Polert gjengtegn

612 er best når de ikke må anstrenge seg. Nå gjør de litt for mye for å opprettholde clouten

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Lillehøg har produsert en beat som 612 ikke ser ut til å ville følge. «Tesla» flipper ikke cash, men er et verdig tilskudd, skriver Subjekts anmelder.

★ ★ ★ ☆ ☆ ☆

Den så vidt post-pubertale rapgruppen 612 fra hovedstadens indre øst har de siste årene gjort seg kjent for sine muntre tekster om merkeklær, butikktyveri og narkotikasalg. En Powerpuff-formell de ikke ser ut til å ha ambisjoner om å bevege seg vekk ifra denne gangen heller, med singelen «Tesla».

612s gjenkjennelige og nesten primitivt upolerte tilnærming til produksjon har gitt låtene mye søtt og fett. I likhet med hvordan manglende tilgang på musikkutstyr bidro til å skape en egen sound på hiphopen som kom ut av Memphis på tidlig 90-tallet, har 612 skapt noe eget innenfor norsk hip hop med gutteromsproduserte bangers.

Flipper ikke cash

Vi har sett og hørt hvordan de minimalistiske og hjemmesnekra beatsene har fungert gjentatte ganger dette tiåret. 612 har klart det med slagere som «Gjengtegn», «612 for alltid» og «Flippe Cash». Med regelrette bangers, har de mobilisert til en rekke utsolgte konsertvenuer fylt med tenåringer på falsk ID de siste årene.

Annonse

Men dessverre ser ikke «Tesla» ut til å flippe cash på samme måte. Selv om det gjør litt vondt å legge skylda på én, er det det Lillehøg-produserte grunnsporet som først og fremst ikke holder mål. Beaten lener seg mer i retningen av en tradisjonell trap-beat, og i en tid der vi som lyttere krever innovasjon fra sjangeren.

I motsetning til låten «Relatere», fra samme produsent, akkompagnerer ikke «Tesla»-beaten de ignorante og breiale tekstene vi har lært å kjenne og elske like godt. Det er trist, da det her som alltid finnes tett med gullkorn i versene.

Claimer clout

Det er tydelig at 612 fungerer best når de ikke må anstrenge seg. Nå gjør de mye for å opprettholde clouten. Når de lengter til en mer polert og tradisjonell trap-beat, gjør de seg selv en bjørnetjeneste og på én måte for mye for å opprettholde clouten.

T_boyofficial er først ut med sitt vers fylt til randen av Tony Hawk-referanser, reseptbelagte legemidler og call-backs til gamle 612-låter. Han etterfølges av Lille Leon, som i kjent stil skildrer det å unnamanøvrere vektere.

De hyppige hi-hat-trommene på beaten bidrar til å skape en struktur begge rappere til tider ser ut til å ha vansker med å følge. Heldigvis avslutter Lille Leon «Tesla» med av autotune-befengt outro som bidrar til å ro sporet inn på en sterk avslutning.

Singelen kommer trolig ikke til å ha den samme slagkraften som det mange av fjorårets utgivelser hadde for 612. Og til neste gang håper vi på en mer tilbakelent beat, mer typisk for 612. Likevel skal vi ikke kimse av bra nok tilskudd til deres stadig voksende Soundcloud-bibliotek.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist