Lillehøg har produsert en beat som 612 ikke ser ut til å ville følge. «Tesla» flipper ikke cash, men er et verdig tilskudd, skriver Subjekts anmelder.
★ ★ ★ ☆ ☆ ☆
Den så vidt post-pubertale rapgruppen 612 fra hovedstadens indre øst har de siste årene gjort seg kjent for sine muntre tekster om merkeklær, butikktyveri og narkotikasalg. En Powerpuff-formell de ikke ser ut til å ha ambisjoner om å bevege seg vekk ifra denne gangen heller, med singelen «Tesla».
612s gjenkjennelige og nesten primitivt upolerte tilnærming til produksjon har gitt låtene mye søtt og fett. I likhet med hvordan manglende tilgang på musikkutstyr bidro til å skape en egen sound på hiphopen som kom ut av Memphis på tidlig 90-tallet, har 612 skapt noe eget innenfor norsk hip hop med gutteromsproduserte bangers.
Flipper ikke cash
Vi har sett og hørt hvordan de minimalistiske og hjemmesnekra beatsene har fungert gjentatte ganger dette tiåret. 612 har klart det med slagere som «Gjengtegn», «612 for alltid» og «Flippe Cash». Med regelrette bangers, har de mobilisert til en rekke utsolgte konsertvenuer fylt med tenåringer på falsk ID de siste årene.
Men dessverre ser ikke «Tesla» ut til å flippe cash på samme måte. Selv om det gjør litt vondt å legge skylda på én, er det det Lillehøg-produserte grunnsporet som først og fremst ikke holder mål. Beaten lener seg mer i retningen av en tradisjonell trap-beat, og i en tid der vi som lyttere krever innovasjon fra sjangeren.
I motsetning til låten «Relatere», fra samme produsent, akkompagnerer ikke «Tesla»-beaten de ignorante og breiale tekstene vi har lært å kjenne og elske like godt. Det er trist, da det her som alltid finnes tett med gullkorn i versene.
Claimer clout
Det er tydelig at 612 fungerer best når de ikke må anstrenge seg. Nå gjør de mye for å opprettholde clouten. Når de lengter til en mer polert og tradisjonell trap-beat, gjør de seg selv en bjørnetjeneste og på én måte for mye for å opprettholde clouten.
T_boyofficial er først ut med sitt vers fylt til randen av Tony Hawk-referanser, reseptbelagte legemidler og call-backs til gamle 612-låter. Han etterfølges av Lille Leon, som i kjent stil skildrer det å unnamanøvrere vektere.
De hyppige hi-hat-trommene på beaten bidrar til å skape en struktur begge rappere til tider ser ut til å ha vansker med å følge. Heldigvis avslutter Lille Leon «Tesla» med av autotune-befengt outro som bidrar til å ro sporet inn på en sterk avslutning.
Singelen kommer trolig ikke til å ha den samme slagkraften som det mange av fjorårets utgivelser hadde for 612. Og til neste gang håper vi på en mer tilbakelent beat, mer typisk for 612. Likevel skal vi ikke kimse av bra nok tilskudd til deres stadig voksende Soundcloud-bibliotek.