– Det har vært en fantastisk tid, sier museumsdirektør Gunnar B. Kvaran (64).
Mannen, som er direktør og hovedkurator ved Astrup Fearnley Museet, har nylig meldt avgang fra stillingen sin etter 19 år i vervet. En ny direktør vil ta over stillingen fra begynnelsen av 2020.
– Jeg har satt enormt stor pris på samarbeidet med Hans Rasmus Astrup, og reisen museet har gjort, fra å være et relativt lite museum i Dronningens gate til å fylle et av Oslos fremste signaturbygg, har vært fabelaktig, både for museet og for samtidskunsten, sier han.
En tid for alt
Islendingen har jobbet med kunst siden begynnelsen av 80-tallet, og tok en doktorgrad i kunsthistorie ved universitetet i Aix-en-Provence, Frankrike, i 1986.
Siden den gang har han markert seg som en sterk figur på det norske kunstfeltet, mer spesifikt samtidskunstfeltet. Etter endt utdanning ble han riktignok på Island i 15 år, men i 1997 kom han til Bergen, og har blitt i Norge siden.
Etter noen år som direktør for Bergen Kunstmuseum, ble han ansatt som direktør for Astrup Fearnley-museet i 2001, da det fortsatt var et forholdvis lite museum i Kvadraturen i Oslo.
– Det beste med å være direktør for Astrup Fearnley-museet har vært kontakten med kunsten, fortsetter han.
– Og det verste?
– Jeg har ingen dårlige erfaringer, bare glede og lykke!
Kvaran mener det er viktig å slippe nye stemmer til. Stillingen som direktør utlyses i høst, og han sier det er på tide å overlate ledelsen til en ny generasjon.
– Da Hans Rasmus Astrup trakk seg som museets styreleder i 2018 følte jeg at en epoke var over. Jeg har alltid tenkt at 20 år som direktør for ett og samme kunstmuseum er ett år for mye, sier Kvaran, som gir seg etter nøyaktig 19 år.
– En bauta
Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, uttrykker seg takknemlig overfor Kvarans arbeid med museet.
– Gunnar B. Kvaran har vært en bauta i museets vekst og anseelse. Hans internasjonale nettverk og tette samarbeid med kunstnere, kunstskribenter, gallerister og kuratorer ved museer i andre deler av verden har hatt stor betydning for museets utstillingsprogram og innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen, sier Astrup.
Samlingen, som har kunst datert tilbake til 60-tallet, regnes som en av Europas fremste private samlinger.
Eieren Astrup forteller videre at det også er takket være Kvarans nettverk og kompetanse at museet tidlig har kunnet invitere store internasjonale kunstnere som Yoko Ono, Matthew Barney, Jeff Koons og Takashi Murakami.
Selv om tiden som direktør er over, skal Kvaran fortsette sin rådgivende virksomhet med Stiftelsen Hans Rasmus Astrup.
– Også har jeg på gang diverse personlige prosjekter, avslører han.