Best akkurat nå

Filmene du burde se i sommer

Brad Pitt spiller Leonardo DiCaprios stuntman i «Once Upon a Time in Hollywood». Regissørenes regissør, Quentin Tarantino, har beskrevet det første møtet mellom de to skuespillerne som den mest spennende dynamikken på film siden Paul Newman og Robert Redford. (Foto: Presse)
Brad Pitt spiller Leonardo DiCaprios stuntman i «Once Upon a Time in Hollywood». Regissørenes regissør, Quentin Tarantino, har beskrevet det første møtet mellom de to skuespillerne som den mest spennende dynamikken på film siden Paul Newman og Robert Redford. (Foto: Presse)
Det er langt mellom de store filmene denne sommeren, men vi har valgt ut fem filmer som kan være verdt å se.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekts filmanmelder, Cornelius C. Steinkjer, gir deg filmtips i solen.

Sommermånedene tilbyr sjeldent de beste kinofilmene, men lenge kunne vi i hvert fall glede oss til den årlige Woody Allen-filmen, som pleide å premiere i løpet av juli. Den uformelle og nokså ujevne høytiden sluttet imidlertid brått da New York-regissøren ikke lenger fikk distribuert filmene sine i kjølvannet av #metoo.

I en ellers kvalitetsfattig sommer merkes dette fraværet, men det betyr enda ikke at det ikke finnes noe å velge mellom på solfattige dager, eller på dager du vil holde deg i skyggen. Subjekt trekker frem fem filmer, som:

Leonardo DiCaprios første rolle siden han vant Oscar i «The Revenent» (2015). I rollen som Rick Dalton, en avdanket tv-skuespiller. (Foto: Presse.)

Cinematisk godteri

Det er knapt andre regissører som har oppnådd samme stjernestatus som amerikanske Quentin Tarantino. Forhåpningene til hans niende film, «Once Upon A Time In Hollywood» (2019) var skyhøye, og de ble ikke mindre da filmen ble elsket av internasjonale kritikere, så vel som norske, da den først ble vist på Cannes-festivalen. Med seg har han et imponerende skuespiller-ensemble, inkludert Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie og Al Pacino, for å nevne noen.

Filmen tar sted i brytningstiden mellom det frie 60-tallet og de schizofrene 70-årene, i et miljø som er i stadig endring. Tarantino har fremstilt filmen som et kjærlighetsbrev til bransjen som han selv har vært med på å utvikle. Fra hans første spillefilm, «Reservoir Dogs» (1992) har han forsket seg frem til oppskriften på det perfekte godteriet for filmentusiaster.

Annonse

Oppskriften har blitt forbedret for nesten hver film, og vi tviler på at dette blir noe unntak.

Fjorårets «Hereditary» var en lovnad om noe større. «Midsommar» har potensiale til å bli ny klassiker. (Foto: Presse.)

Solfylt skrekk i svensk natur

Ari Aster viste til store kunstneriske kvaliteter i fjorårets «Hededatary» (2018). Helheten satt kanskje ikke helt, men Aster ble en regissør som er spennende å følge med på. «Midsommar» (2019), som kommer senere denne måneden, skal bygge på den svenske tradisjonen. Etter promoteringen å regne ser den ut til å ha hentet mye inspirasjon fra «Wicker Man» (1973) og Roman Polanski på sitt mest kafkaiaaske.

Det er ikke fremmed for Aster å eksperimentere utenfor sjangerens rammer. Historisk sett er skrekk en langt mer sofistikert sjanger enn det man kan få inntrykk av i dag. En regissør som søker sjangerens ytterste grenser trengs, og vi håper «Midsommar» gjør akkurat det.

Diego Maradona er en fascinerende skikkelse, selv for dem som ikke har den minste interesse for fotball. Dokumentarfilmen om hans liv tilbyr et ærlig blikk på en legendarisk karriere. (Foto: Presse.)

Dyptgående om argentinsk legende

Fotballinteressert eller ikke, Maradona er et av det 20. århundres store ikoner. Det er Asif Kapadia som står for regien, mannen bak den Oscar-vinnende dokumentaren «Amy» (2015). Filmen er en gjennomgang av den legendariske karrieren til den nesten gudelignende skikkelsen. Et liv med flere svingninger enn man kan telle.

Asif Kapadia er en utleverende og dypt menneskelig dokumentarfilmskaper, så enda «Diego Maradona» (2019) er gjennomgang av en allerede kjent historie evner han fortsatt å gi et personlig innblikk med nerve og forståelse.

Soul Lady

«Amazing Grace» (2018) er sommerens etterlengtede musikkfilm. Prosjektet har sine røtter tilbake til Sidney Pollack som dekket live-innspillingen av det tungtveiende gospel-albumet «Amazing Grace» (1972). Alan Elliot har produsert og ferdigstilt prosjektet, som Pollock aldri fullførte. 

Da soul-dronningen døde i fjor, i en alder av 76, ble vi mint på hvilken enorm betydning hun har hatt, både musikalsk og politisk. Aretha Franklin forblir et amerikansk symbol, og det er til stor glede at Arthouse har valgt å distribuere konsertfilmen, som vil være med på å hedre minnet av en USAs viktigste sangere. 

Det svenske sosialdramaet «Goliat» har blitt kalt sommerens beste film. Både et blikk på Sverige i dag og en personlig familieskåildring. (Foto: Presse.)

Kritikerrost drama

De som ønsker et godt drama denne sommeren har fortsatt muligheten til å få sett «Goliat». Den svenske filmen har imponert kritikerne og blitt beskrevet som sommerens beste film. Regissør Peter Grönlund beskriver verket som en skildring av Sverige i dag, men dette er også et inderlig familiedrama. 

«Goliat» tematiserer vanskeligheter som kriminalitet, det sviktende sosialdemokratiet og fremmedgjøring. For mange vil dette stå igjen som sommerens viktigste film. 

Sommeren 2019 har kanskje ikke enormt å by på, men man trenger fortsatt ikke å trekke mot Netflix på kjedelige regnværsdager. Det er dessuten en lovende filmhøst i vente, med både norsk og internasjonal film. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar