Alvorlig angrep på ytringsfriheten, sier Norsk PEN

Nekter å begrunne stenging av Assange-utstilling

Entra snur etter press og gjenåpner omstridt kunstutstilling på Media City i Bergen. Men de svarer ikke på hvorfor utstillingen i utgangspunktet ble tatt ned.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Omstridt gatekunstner fikk utstilling på Media City i Bergen fjernet etter ordre fra huseierne i Entra. Etter press fra flere ytringsfrihetseksperter, tar eiendomsselskapet en helomvending, men uten å gi ytterligere forklaring på hvorfor utstillingen først ble tatt ned.

Det gikk ikke ubemerket hen da den omstridte gatekunstneren AFK, hvis holder til i Bergen og har skjult identitet, skulle avholde utstilling i medielandsbyen disse dager.

Utstillingen #WeAreMillions ble vist i Media City, hvor blant annet TV 2 har sine hovedkvarterer.

Gjennom en rekke plakater belyste utstillingen situasjonen til WikiLeaks-grunnlegger Julian Assange spesielt og pressefrihet generelt. Lørdag morgen var utstillingen fjernet – to uker før opprinnelig utstillingsavslutning – etter ordre fra eiendomsselskapet Entra, som eier og drifter bygget.

Media City i Bergen, også kjent som medielandsbyen, huser blant annet hovedkvarterene til TV 2 og åpnet i 2017. (Foto: MCB.)

Tar helomvending

Det er Compass Group som disponerer utstillingsarealene og som driver restauranten på Media City, mens Entra er ansvarlig for drift og utleie. Entra innrømmer å ha besluttet å stenge utstillingen tidligere enn først planlagt på grunn av det de kaller for «reaksjonene». Men når Subjekt tar kontakt med Entra mandag ettermiddag, er det enda usikkert hvem som har ønsket utstillingen fjernet, og på hvilket konkrete grunnlag.

Annonse

– Det er viktig for oss å understreke at det ikke var press fra byggets leietakere som førte til beslutningen om å ta ned kunsten. Men denne saken har selvsagt gitt oss en erfaring vi skal ta med oss videre, skriver kommunikasjonssjef i Entra, Ida K. Schlotterbeck, i en e-post til Subjekt.

Stedsansvarlig for utstillingsarealene, Julie Aasheim, og leder for Entra i Bergen, Sturla Hjelmervik, siteres i samme e-post:

– At ytringsfrihet og kunstnerisk frihet er helt sentrale prinsipper i det norske samfunnet er vi selvsagt helt enige om. Basert på reaksjoner i media og direkte henvendelser, har Compass og Entra nå revurdert saken. Kunstneren AFK er derfor invitert tilbake for å vise frem den aktuelle utstillingen her på Media City Bergen, noe han har bekreftet at han vil gjøre, skriver de.

– Alvorlig angrep på ytringsfriheten

– Dette er et alvorlig angrep på ytringsfriheten og et klart tilfelle av sensur av et kunstverk, sier Rune Ottosen.

Han er nestleder i Norsk PEN, som jobber for ytringsfrihet internasjonalt og i Norge. I helgen stilte ytringsfrihetsorganisasjonen krav til Entra om å gjenoppreise utstillingen i tråd med avtalen med kunstneren. De ba også om at leietakeren, som Norsk PEN antyder har krevd utstillingen fjernet, må stå fram og begrunne hvorfor.

– Hva tror du er årsaken?

– Min tolkning er at Julian Assange er en kontroversiell person, og at mange finner det provoserende at man støtter ham. Det er det mest nærliggende motivet, men det vet jeg jo ikke fordi de ikke har gitt noen begrunnelse. Derfor blir det bare verre når avgjørelsen ikke er begrunnet. Det er feigt når de som presser forholder seg skjult.

– Er det et angrep på ytringsfriheten dersom en restaurant velger bort bilder fra veggene sine?

– Det var helt tydelig fra start at AFK er en gatekunstner og at dette var en kunstutstilling. Etter min mening er dette sensur og brudd på ytringsfriheten fordi noen overordnede tar seg til rette for å fjerne en ytring. Her innrømmer de dessuten at man har gitt etter for press. Spørsmålet er fra hvem, spør Ottosen.

Ingen ytterligere kommentar

Da AFK ikke ønsket å etterkomme eiendomsselskapets krav, tilbød kunstneren heller de som ønsket å fjerne utstillingen en plass på utstillingsveggen hvor de kunne forklare hvorfor. Siden har Entra og Compass Group tilbudt kunstneren å sette opp utstillingen på nytt, men enda ikke gitt forklaring på hvorfor den i utgangspunktet ble tatt ned.

– Entras oppgave er å leie ut kontorlokaler og bidra til et godt og effektivt arbeidsmiljø for sine leietakere. Som matleverandør er Compass Groups hovedoppgave først og fremst å skape gode matopplevelser og en hyggelig atmosfære, sier Schlotterbeck.

– Hvem var det som sendte inn klage på utstillingen?

– Vi kommer ikke til å kommentere hvem som har kontaktet oss eller hva reaksjonene gikk i, sier hun.

– Dere skriver at Entra skal bidra til et godt og effektivt arbeidsmiljø, samt at Compass Group først og fremst skal skape gode matopplevelser og en hyggelig atmosfære. Er det noe ved AFKs kunst som strider mot deres verdier?

– Det overlater jeg til andre å spekulere i. Det er ikke ulovlig å lure.

– Kan vi forvente å se fri kunst i Entra-eide bygg?

– Vi ønsker ikke å gå inn på dialogen med brukere og leietakere og har ingen kommentarer utover dette.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar