Klimapolitisk festivalkunst

Årets Øyakunstner vil diskutere klimakrisen uten å lage dårlig stemning

Bjørn-Kowalski Hansen er årets Øya-kunstner. I verkstedet «Koke kloden-samfunn, ikke ta meg!» inviterer han publikum til trykke sine egne t-skjorter.
Bjørn-Kowalski Hansen er årets Øya-kunstner. I verkstedet «Koke kloden-samfunn, ikke ta meg!» inviterer han publikum til trykke sine egne t-skjorter.
Bjørn-Kowalski Hansen gjenbruker gammelt tøy i protest mot konsumsamfunnet. På Øya håper han å belyse – ikke belære – om klimapolitiske utfordringer.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekt har møtt årets Øya-kunstner, Bjørn-Kowalski Hansen.

Øyafestivalen er rigget og nærmest venter på å slippe inn nærmere 20.000 publikummere om snaue to timer. Subjekt fikk komme inn noen timer tidligere for å møte årets Øya-kunstner, Bjørn-Kowalski Hansen (40), i fred og ro i en av de midlertidige bodene i Tøyenparken.

– Værmeldingen varsler ikke regn før på lørdag, sier han og banker i bordet.

Han er årets festivalkunstner og har skapt et verksted hvor festivaldeltakerne kan trykke sine egne og unike t-skjorter med klimapolitisk budskap. Formålet er å sette fokus på overforbruket samfunnet har villet seg inn i: Forrige uke markerte vi Earth overshoot day, som markerer den dagen i året vi har brukt opp ressursene jordkloden klarer å produsere på et år, og aldri før har denne dagen kommet så tidlig.

– Klesindustrien står for omtrentlig ti prosent av hele CO2-utslippet i verden, opplyser kunstneren.

Annonse

Prosjektet har fått tittelen «Koke kloden-samfunn, ikke ta meg!», og er et samarbeid mellom Munchmuseet og Øyafestivalen, med Trine Otte Bak Nielsen og Natalie Hope O’Donnell som kuratorer.

Inspirasjon og tittel er tatt fra Wilibald Storns verk «Coca Donald-samfunn* ikke ta meg» fra 1969, som var en kritikk av overflodssamfunnet.

– Vi fant ut at egentlig svært lite har forandret seg i løpet av de siste femti årene, sier Hansen.

I verkstedet til Bjørn-Kowalski Hansen inviteres Øyas festivalpublikum til å trykke sine egne, unike t-skjorter med klimapolitisk budskap. (Foto: Munchmuseet.)

– Alt bra kommer fra Bergen

Så både prosjektet, protestplakaten og budskapet kunne gjenbrukes.

Likevel er hovedmotivasjonen å skape et prosjekt som folk kan bli glade av.

– Det er jo egentlig ingen som liker å bli fortalt at alt bare er fælt hele tiden, forteller han.

Hansen kommer opprinnelig fra Bergen, men er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har praktisert aktivt i omtrent femten år, noe han kan takke samboeren for.

– Jeg jobbet i en platebutikk i Bergen frem til samboeren sa at jeg måtte finne på noe annet enn å jobbe i platesjappe resten av livet. Hun sa jeg burde begynne på kunstskole, så da gjorde jeg det. Resten er historie.

Da han var liten skulle Bjørn-Kowalski enten bli arkeolog, fotballspiller for Manchester United eller rockestjerne. Rockeeventyret havarerte med en fire-spors singel da han var 18, og han kom ikke lenger enn til tredje divisjon i fotballen. Så da ble han like godt kunstner.

Selv om han ga opp rockekarrieren for et par tiår siden, er musikkinteressen likevel intakt.

–  Hva gleder du deg til å se på Øya i år?

– Jeg er jo litt gammel. I alle fall så gammel at jeg skal se Stereolab, sier han.

I tillegg til nittitallsheltene, ønsker å han også å krysse av The Cure fra lista. Og som ekte Bergenspatriot må han jo selvfølgelig se Razika.

– Jeg har faktisk laget t-skjorter til dem.

For som Hansen selv påpeker: Alle gode ting kommer fra Bergen.

Simen Brekke (til venstre) er prosjektets egen skredder. (Foto: Munchmuseet.)

Vår tids kamp

Med seg på laget har de en egen skredder, Simen Brekke (også fra Bergen), som kan skreddersy t-skjortene for de som skulle ønske det.

I boden til Hansen og Brekke inviteres publikum til å benytte seg av trykkeriet gjennom hele festivalen, fra det åpner på formiddagen frem til klokken åtte-ni på kvelden.

T-skjortene er både fra Fretex og Grønt skift, og ble passende nok levert med postens elsykkel-service. Men man kan også ta med sin egen. Og det beste er: Hele moroa er gratis.

Selv om klimapolitikken er hovedtemaet i dette prosjektet, er det ikke hovedtema i Hansen eget kunstnerskap. Men som han selv sier er det en tematikk som angår oss alle.

– Alle generasjoner har sitt, og vi har global oppvarming. Det er ganske rart å tenke på at i løpet av kun hundre år så har vi klart å hærpe hele jordkloden, sier han bekymret.

Kunstneren ønsker likevel ikke å komme med en belærende pekefinger. Han påpeker at det er en hårfin balanse mellom det å belære, og det å lage «klima-merch».

Han vil helst unngå begge kategorier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker